Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|

Przygotowania do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Resort analizuje podział ruchu na warszawskim lotnisku

22
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury analizuje, w jaki sposób przeprowadzić podział ruchu dla Lotniska Chopina w Warszawie. Ma to związek z decyzją o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zlokalizowanie lotniska im. F. Chopina w obszarze zabudowanym uniemożliwia dalszy jego rozwój
Zlokalizowanie lotniska im. F. Chopina w obszarze zabudowanym uniemożliwia dalszy jego rozwój (Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Przypomnijmy, że 7 listopada 2017 r. Rada Ministrów przyjęła Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny. Zakłada ona budowę hubu transportowego. Podstawowy zakres prac powinien zakończyć się do 2027 roku.

Do czasu uruchomienia CPK bardzo ważne jest zapewnienie maksymalnej przepustowości Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina.

Realizacja tego celu wymaga między innymi dokonania tzw. administracyjnego podziału ruchu na Lotnisku Chopina - informuje serwis PAP.

- "Priorytetem w tej sytuacji jest przeniesienie, zgodnie z obowiązującym prawem i za zgodą Komisji Europejskiej, części ruchu lotniczego do innego portu lotniczego położonego w regionie Mazowsza, dzięki czemu port warszawski zwiększy swoją zdolność do przyjmowania statków powietrznych operujących w ruchu przesiadkowym na trasach długodystansowych" – czytamy w komunikacie na stronie internetowej resortu.

Zobacz także: Okęcie zamienić może się w rządową dzielnicę? Prezes PPL ma też inne pomysły

Ministerstwo tłumaczy, że w województwie mazowieckim istnieją dwa lotniska użytku publicznego - Lotnisko Chopina oraz Port Lotniczy Warszawa - Modlin, a także jedno lotnisko publiczne o ograniczonej certyfikacji - Port Lotniczy Radom.

Dla administracyjnego podziału ruchu niezbędne jest, by lotniska, między które dzielony jest ruch, były ze sobą połączone na tyle dobrze, by można dostać się z jednego do drugiego w czasie maksymalnie 90 minut.

Nowe lotnisko jest niezbędne

Resort przypomina również powody, dla których budowa nowrgo lotniska jest koniecznością.

- Lotnisko Chopina "jest największym portem lotniczym w Polsce i można go uznać za jedyny port przesiadkowy (hub) w kraju oraz regionie Europy środkowo-wschodniej. Jednocześnie - pomimo prowadzonych inwestycji oraz działań proceduralnych - port nie będzie w stanie sprostać wymaganiom rosnącego ruchu lotniczego jako lotnisko sieciowe w dłuższej niż kilkuletnia perspektywie czasowej" – czytamy.

Zwraca też uwagę na zlokalizowanie lotniska na terenie gęsto zabudowanym, co uniemożliwia jego dalszą rozbudowę.

"Dalsze inwestycje wymagałyby ingerencji w tkankę urbanistyczną miasta i niosłyby ze sobą znaczne koszty" - czytamy.

Ograniczeniem dla Lotniska Chopina są limity środowiskowe, które wynikają w dużej mierze z lokalizacji portu w terenie znacznie zabudowanym. Ponadto, zarządzający lotniskiem wprowadził tzw. core night, czyli zakaz planowania operacji lotniczych w godzinach nocnych pomiędzy 23.30 a 5.30, co powoduje - jak tłumaczy MI - spiętrzenie operacji lotniczych w godzinach funkcjonowania portu.

W 2017 r. Lotnisko Chopina odprawiło 15,8 mln pasażerów - o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, a w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 r. - 13,7 mln. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(22)
Kamil41
4 lata temu
Swietna decyzja, oraz argumentacja trafna, potrzebny jest CPK bo Okecie jest po prostu przepelnione, w dodatku wezel Kolejowy bardzo ulatwi podrozowanie w Polsce.
Aleksander
4 lata temu
Wygląda na to, że węzeł kolejowy CPK jest planowany akurat na linii, na której jeżdżę co tydzień. Mam nadzieję, że ułatwi mi to powrót do domu w normalnym czasie, a nie 3 godziny...
Andrzej
4 lata temu
Szkoda jak przeniosą lotnisko gdzieś indziej. Dla mnie to wygoda jest, podjeżdżam taksówką, odprawiam się, wsiadam do samolotu enter air i lecę.. A jak będzie gdzie indziej lotnisko to już nie będzie takiej wygody. Będzie trzeba dalej jechać... co wiąże się z dodatkowymi kosztami i opłatą za parking.
Marlena
4 lata temu
Jeśli nie zaczniemy wdrażać CPK teraz, to później obudzimy się bez dobrze skomunikowanego portu krajowego i będziemy zdani na łaskę sąsiadów w zakresie lotnictwa międzynarodowego. Silna Polska to nowoczesna Polska z wielkimi inwestycjami!
romeo
4 lata temu
Bardzo dobrze, taka smutna prawda. Okęcie osiągnęło swój limit i nigdy nie dorówna zagranicznym molochom. Jeśli chcemy dobrze rozwiniętej i silnej gospodarczo Polski CPK jest potrzebne aby zapewnić pracę i udrożnić transport.
...
Następna strona