Restrukturyzacja Poczty Polskiej, polegająca m.in. na zamykaniu urzędów pocztowych i zmniejszeniu zatrudnienia, pogorszyła dostępność powszechnych usług pocztowych - uznała NIK, wydając PP ocenę "pozytywną mimo stwierdzonych nieprawidłowości".
NIK zbadała dostępność usług pocztowych świadczonych przez Pocztę Polską w latach 2011 - 2014. (Na początku 2013 r. rynek pocztowy został otwarty dla konkurencyjnych w stosunku do Poczty Polskiej, operatorów.)
Jak podano, kontrolerzy sprawdzili, jak na zliberalizowanym rynku pocztowym restrukturyzująca się spółka wypełnia zadania operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych, tj. przede wszystkim przyjmowania i doręczania przesyłek listowych o wadze do 2000 g oraz paczek pocztowych o wadze do 10 000 g i realizowania przekazów pocztowych.
Według komunikatu NIK "restrukturyzacja Poczty Polskiej polegała głównie na redukcji placówek pocztowych i zatrudnienia". Kontrolerzy stwierdzili, że w latach 2012 - 2014 Poczta Polska zmniejszyła liczbę urzędów o blisko 11 proc, a poziom zatrudnienia o 13 proc.
"Bezwzględnie zmniejszyło to dostępność powszechnych usług pocztowych" - oceniła NIK, zaznaczając, iż na takie postępowanie zezwoliły zliberalizowane przepisy, dotyczące gęstości sieci urzędów pocztowych. Z przeprowadzonej przez Izbę ankiety wynika, że "klienci są niezadowoleni z szybkości obsługi w urzędach pocztowych, wysokości cen za usługi pocztowe oraz pracy listonoszy".
Co na to Poczta?
"Poczta Polska, działając na najbardziej liberalnym rynku pocztowym w Europie, skutecznie wdrożyła strategię na lata 2011-2015. Jej efekty to dynamiczny wzrost udziału w rynku e-commerce, efektywna konkurencja na rynku listowym i rozwój usług finansowych i cyfrowych poprzez platformę Envelo. Spółka dokonała wielomilionowych inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego oraz infrastruktury, odzyskała stabilizację finansową i generuje pozytywne wyniki finansowe" - czytamy z kolei w komunikacie Poczty polskiej.
Podkreślono, że w raporcie z kontroli NIK pozytywnie oceniła realizację celów przyjętych w kierunkach strategicznych, a zastrzeżenia dotyczyły jedynie niektórych obszarów.
Spółka wskazała, że polski rynek pocztowy jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków w Europie, dodatkowo podlega silnej e-substytucji. Poczta Polska skutecznie wdrożyła strategię pomimo braku wystąpienia kluczowej przesłanki, czyli wprowadzenia zmian w systemie wynagrodzeń pracowników polegającego na uzależnieniu wynagrodzenia od wyników pracy. Takie porozumienie, po długich negocjacjach udało się osiągnąć w marcu 2015 roku.
"Zmiany wprowadzane przez Pocztę Polską od 2012 r. w usługach kurierskich spowodowały, że ich sprzedaż w ciągu 3 lat zwiększyła się prawie sześciokrotnie. Konkurując na rynku tradycyjnej korespondencji, Poczta Polska zatrzymała proces odchodzenia klientów do innych firm pocztowych. Finalnie, w 2014 roku Poczta Polska podpisała blisko 34 tys. nowych kontraktów, a wśród klientów są firmy z sektora ubezpieczeniowego, bankowego i telekomunikacyjnego" - czytamy dalej.
Pomimo niekorzystnego rozstrzygnięcia przetargu na obsługę sądów i prokuratur w 2013 r. Poczta Polska skutecznie uzupełniła powstałą w przychodach lukę, dzięki programowi "Wyzwania Wzrostu", który przyniósł łączne efekty przekraczające 300 mln zł, podkreślono także.
Spółka odniosła się również do uwag na temat terminowości i jakości obsługi oraz dostępności usług.
"Z badań prowadzonych przez Pocztę Polską wynika, że średni czas oczekiwania na obsługę w placówkach pocztowych w ostatnich miesiącach oscylował w okolicach 2,5 minut. Według sondażu CBOS z lipca 2015 roku, zdecydowana większość badanych (83 proc.) uznaje czas pobytu w placówce za krótki lub akceptowalny" - napisano w materiale.
Wskazano, że Poczta Polska posiada 1 placówkę w każdej gminie oraz 1 placówkę na 5 885 mieszkańców w gminach miejsko-wiejskich, przy wymogu 6 tys. mieszkańców. Firma utrzymuje także jedną placówkę na każde 75,48 km2 w gminach wiejskich, przy wymaganiach, aby 1 placówka była na każde 85 km2.
Poczta Polska wdraża obecnie nowy model placówek pocztowych będących przyjaznymi centrami pocztowo-finansowymi. Obecnie ma ich ponad 350. W badaniu MillwardBrown na pytanie o nową placówkę 9 na 10 pytanych oceniło ją pozytywnie, z czego "bardzo dobrze" - 69 proc., a "dobrze" - 27 proc.. Ponad połowa (51 proc.) wysoko oceniła jakość obsługi: brak kolejek, szybką, profesjonalną oraz miłą obsługę, podano.
Poczta podkreśla też, że zarobki zarządu spółki nie odbiegają od standardu innych spółek będących własnością Skarbu Państwa. Z dostępnych raportów płacowych wynika, że niemal w każdym z badanych kryteriów płacowych m.in. takich, jak: wielkość przychodów, zatrudnienie, struktura, zakres działania, wynik spółki, wynagrodzenie zarządu plasuje się poniżej mediany zarobków lub oscyluje wokół mediany, wskazano.
Zobacz też: * *Poczta Polska na dobrym kursie. Minister chwali