Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Kto będzie za nią odpowiadał?

0
Podziel się:

W grę wchodzi kilka wariantów przyszłości PR. Najbardziej prawdopodobna jest regionalizacja, czyli podział Przewozów Regionalnych.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Kto będzie za nią odpowiadał?
(Stanislaw Kowalczuk/East News)

List intencyjny w sprawie współpracy na rzecz przyszłości Przewozów Regionalnych podpisali w Busku Zdroju (Świętokrzyskie) marszałkowie wszystkich 16 województw oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz samej spółki.

_ - W tym porozumieniu strony zobowiązują się do współpracy w celu wypracowania wspólnego modelu funkcjonowania Przewozów Regionalnych (PR) w Polsce, jak również w procesie restrukturyzacji spółki, której udziałowcami są województwa, a co do której widzimy, że są pewne problemy z efektywnością działania _ - wyjaśnił podsekretarz stanu w MIiR Zbigniew Klepacki.

_ - Filarem porozumienia, o którym mówimy, jest deklaracja, że rząd pomoże w restrukturyzacji, czyli także pieniądze rządowe będą miały wpływ na oddłużenie spółki PR _ - powiedział odpowiedzialny za infrastrukturę członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.

Wiadomo już, że w procesie restrukturyzacji spółki będzie uczestniczyła Agencja Rozwoju Przemysłu. _ Jest podmiotem wyspecjalizowanym w takich procesach. - Dzięki pomocy ARP wypracujemy szczegółowe scenariusze _ - powiedział Klepacki.

Zdradził, że w grę wchodzi kilka wariantów przyszłości PR. Jego zdaniem _ najbardziej prawdopodobna jest regionalizacja, czyli podział spółki. _ Wyjaśnił, że nie chce na razie mówić o szczegółach. Przyznał jednak, że jeśli rzeczywiście taki scenariusz byłby realizowany, raczej mało prawdopodobny jest podział PR na 16 podmiotów działających w skali województwa.

_ - Nie mogę niektórych rzeczy przesądzać, ale nie sadzę, by każde województwo miało taki potencjał, czy to ludnościowy czy ekonomiczny, żeby móc utrzymać taką spółkę. Jeżeli prace pójdą w tę stronę, będziemy raczej szli w kierunku ponadregionalnych przedsiębiorstw _ - powiedział Klepacki.

Taki wariant, na razie w hipotetycznych dyskusjach między marszałkami, rzeczywiście się pojawia, zdradził Maćkowiak. _ - Świętokrzyskie prowadzi rozmowy z Małopolską i Podkarpaciem. Nie umiemy jeszcze powiedzieć, czy byłby to holding z pewnymi kompetencjami właścicielskimi wewnątrz województw, a niektóre wspólne działania robilibyśmy razem, takie jak zakup pojazdów czy tworzenie połączeń między regionami. Być może to będzie taki wariant. Dla nas bardzo istotne jest podjęcie decyzji w skali całego kraju, w którym kierunku zmierza koncepcja i jak widzimy przyszłość tego rynku _ - wyjaśnił.

Dodał, że niektóre województwa, te najsilniejsze - Mazowsze czy Śląsk - już pokazały, że są zdolne i zdeterminowane do tego, żeby utworzyć swój podmiot i działać w swoich granicach. _ - Są jednak województwa, podobne do naszego, gdzie zewnętrzni eksperci, jak również nasze kalkulacje pokazują, że chyba jesteśmy za mali, żeby się utrzymać _ - zaznaczył Maćkowiak.

Regionalizacja nie jest jednak jedynym scenariuszem, który przewija się w dyskusjach na temat spółki. _ - Inne warianty nie są przekreślane, np. próba uzdrawiania spółki _ - powiedział Klepacki.

_ - Problem jest to, że część udziałowców spółki PR uruchomiła własne, konkurencyjne w stosunku do niej przedsiębiorstwa, które świadczą dokładnie te same usługi. Trudno to później jakoś jedno z drugim pogodzić. Ta sytuacja musi zostać jakoś rozwiązana _ - dodał.

Pod porozumieniem podpisali się także przedstawiciele tych samorządów wojewódzkich, które posiadają własne oddzielne przedsiębiorstwa świadczące usługi pasażerskich przewozów kolejowych. _ To nie oznacza przecież, że nie są udziałowcami, nikt nie żyje na bezludnej wyspie. - Rynek kolejowy obowiązuje zasada naczyń połączonych. Perturbacje w jednym miejscu odbijają się w drugim, więc musimy współdziałać _ - podkreślił przedstawiciel resortu infrastruktury.

Według Maćkowiaka szczegółowa koncepcja dotycząca przyszłości PR powinna być gotowa _ w ciągu najbliższych kilku miesięcy _. W ubiegłym roku strata Przewozów Regionalnych sięgała blisko 50 mln zł. Spółka uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. osób.

List intencyjny został podpisany podczas odbywającego się w Busku Zdroju drugiego w tym roku Konwentu Marszałków Województw RP. W pierwszym półroczu gospodarzem obrad jest województwo świętokrzyskie.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)