Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Sebastian Ogórek
|

S1 coraz bliżej. GDDKiA zamawia koncepcję

59
Podziel się:

Do 20 lipca katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka na oferty opracowania tzw. koncepcji programowej dla budowy ok. 40 km ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą na Śląsku.

S1 coraz bliżej. GDDKiA zamawia koncepcję
(PIOTR KAMIONKA/REPORTER)

Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej ma połączyć istniejące fragmenty ekspresowej trasy z Cieszyna do Bielska-Białej (S52)
i istniejące odcinki S1 Bielska-Białej w kierunku Zwardonia z S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej.

Odcinek Kosztowy - Suchy Potok to również najdłuższy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zostanie poprowadzony nowym śladem między Mysłowicami a Bielskiem-Białą; wraz z nim mają powstać obwodnice Bierunia i Oświęcimia. Cała inwestycja ma kosztować ok. 3,5 mld zł.

Koncepcja programowa tego przygotowywanego od lat przedsięwzięcia ma wskazać główne założenia do rozwiązań projektowych i technologii budowy oraz określić wytyczne dla projektu budowlanego. Jej autorzy będą mieli na to 11 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawca koncepcji będzie też później wspierał GDDKiA w przetargu na roboty budowlane, np. w odpowiedziach na pytania oferentów.

Drogę do ogłoszenia przetargu na koncepcję programową otworzyło podpisanie przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programu tej inwestycji - w połowie marca br.

Jednocześnie - według informacji rzecznika katowickiego oddziału GDDKiA Marka Prusaka - wciąż trwa procedura związana z odwołaniami od wydanej w połowie ub. roku decyzji środowiskowej.

Prawomocna decyzja środowiskowa m.in. ostatecznie określi przebieg drogi. W uwzględnianym w trwającej procedurze tzw. "wariancie E" liczący 39,7 km nowy odcinek S1 niemal w całości pobiegnie przez teren woj. śląskiego. Do woj. małopolskiego ma dochodzić licząca ok. 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (w ramach inwestycji zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km).

Wypracowany w następstwie protestów przeciw wcześniejszym propozycjom "wariant E" GDDKiA przedstawiała jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi budowy dróg, a także możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.

Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest planowany jako dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej. Jest ona potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Korkuje się szczególnie odcinek od Pszczyny do Goczałkowic.

Obecny Program Budowy Dróg Krajowych zakłada również budowę drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko (Pyrzowice) - Podwarpie (ok. 9,5 km); przebudowę do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km) oraz budowę - też w nowym przebiegu obwodnicy Węgierskiej Górki - o długości 8,5 km.

Zobacz także: Apteki dla aptekarzy, leki tylko dla bogatych? Kontrowersyjny pomysł PiS

W grudniu ub. roku odcinki: Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, Mysłowice - Bielsko-Biała i obejście Węgierskiej Górki zostały skierowane do realizacji - podczas wizyty w Bielsku-Białej premier Beaty Szydło. Według ówczesnych zapowiedzi cała S1 w woj. śląskim ma być gotowa do 2022 r.

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń.

gospodarka
budownictwo
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(59)
WYRÓŻNIONE
aazak
7 lat temu
Czyli jednaj istnieje życie bez PO. główne media kłamią? jak to?
kopara
7 lat temu
Gdzie ta droga ma być ,gdzie mapka za każdym razem to samo ,rece opadają .......................
Hak
7 lat temu
Rzeczywiście ze śląska w góry/ i dalej na Słowacje / coraz trudniej przejechać a odcinek Tych , Pszczyna , Goczałkowice itd po południu przejechać to masakra.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (59)
Tomek
7 lat temu
Jakaś paranoja z tą drogą krajową nr 1 - w praktyce na śląsku istnieją dwie drogi o tym numerze - jedna to A1, a druga to S1. Dla zwykłego śmiertelnika, przyjeżdżającego na śląsk raz do roku to błąd w oznakowaniu i oczywiście obowiązkowa pomyłka w wyborze trasy przejazdu... Może ktoś mi wytłumaczy, dlaczego trasa krajowa północ - południe oraz obwodnica śląska mają ten sam numer ?
fes
7 lat temu
a gdzie mapa?
TVP
7 lat temu
Puszczać moje komentarze bo wam plecy oklepieeee!
TVP
7 lat temu
No co jest? Dlaczego nie puszczacie mojego komentarza?
rafu
7 lat temu
"....Cała inwestycja ma kosztować ok. 3,5 mld zł..." jak sobie myślę że co rok mamy wydawać ponad 20mld na rozdawnictwo to mnie coś trafia... Ile takich tras można by rocznie budować...
...
Następna strona