Sprzedaż detaliczna w grudniu 2013 r. zmniejszyła się o 4 proc. licząc rok do roku, a w ujęciu miesięcznym zwiększyła się o 16 proc. - wynika z danych opublikowanych przez Polską Izbę Handlu.
_ Duży wzrost sprzedaży w grudniu każdego roku jest normalną zmianą sezonową, wynikającą oczywiście z czasu świątecznego. Jednak nasi członkowie podkreślali, że świąteczna sprzedaż w 2013 r. wypadła zdecydowanie gorzej w stosunku do roku poprzedniego _ - wskazała cytowana w komunikacie rzeczniczka PIH Joanna Chilicka.
Dodała, że Izba Handlu reprezentuje mniejsze formaty handlu, które w ubiegłym roku odnotowywały w większości spadki zysków, na co z pewnością ma wpływ rozwój dyskontów. _ Co ciekawe sprzedawcy zrzeszeni w PIH obserwują wzrost sprzedaży produktów świeżych, które konsumenci widać wolą kupować w mniejszych sklepach _ - zaznaczyła.
Cytowana w komunikacie prezes WSS Społem Śródmieście Anna Tylkowska stwierdziła, że gorsza sprzedaż świąteczna wynika ze znacznego zwiększenia konkurencji, jednak nie cenowej, ale ilościowej. _ Obecnie mamy po prostu większą ilość punktów handlowych, do których udają się klienci _ - dodała.
Szacunki PIH opierają się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu zrzeszonych w Polskiej Izbie Handlu (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie około 20 proc. rynku.
PIH zrzesza ponad 30 tys. podmiotów handlowych, od pojedynczych sklepów po ogólnopolskie sieci franczyzowe i dystrybucyjne.
Czytaj więcej w Money.pl