Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Strata PKP wzrosła po trzech kwartałach 2001 do 1 mld 402 mln zł

0
Podziel się:

Na koniec roku PKP prognozują stratę w wysokości 1,9 mld zł, a przyszłym roku ma się ona zmniejszyć do kilkuset milionów złotych. W 2003 roku spółka już ma nie notować strat. Zadłużenie PKP, bez spółek utworzonych na bazie ich majątku, wyniosło na koniec września tego roku 7 mld 621,5 mln zł.

Strata PKP wzrosła po trzech kwartałach 2001 do 1 mld 402 mln zł

Strata PKP SA wzrosła po trzech kwartałach 2001 roku do 1 mld 402 mln zł z 850,1 mln zł po dwóch kwartałach tego roku - poinformowała spółka w piątkowym komunikacie.

Prezes spółki Krzysztof Celiński poinformował, że na wysokość straty największy wpływ miały jednorazowe odprawy dla zwalnianych pracowników.

Na koniec roku PKP prognozują stratę w wysokości 1,9 mld zł, a przyszłym roku ma się ona zmniejszyć do kilkuset milionów złotych. W 2003 roku spółka już ma nie notować strat. Zadłużenie PKP, bez spółek utworzonych na bazie ich majątku, wyniosło na koniec września tego roku 7 mld 621,5 mln zł. Po pierwszym półroczu, przed wydzieleniem spółek, zadłużenie PKP wynosiło 7 mld 458,9 mln. Duży udział w całym zadłużeniu mają kredyty krótkoterminowe.

Celiński poinformował, że spółka planuje emisję obligacji.

Dyrektor finansowy spółki Wiesław Protasewicz powiedział w piątek dziennikarzom, że w grudniu tego roku PKP ogłoszą przetarg na wybór agenta emisji obligacji. PKP planują w przyszłym roku emisję obligacji 1,5 mld zł.

'5 grudnia na WZA spółki zapadnie decyzja w sprawie emisji obligacji PKP' - powiedział Celiński.

Emisja pierwszej transzy obligacji na 1 mld zł ma być przeprowadzona do końca kwietnia.

'Pierwsza transza będzie skierowana do inwestorów polskich' - powiedział prezes PKP.

PKP planują przeprowadzić emisję drugiej transzy obligacji na kwotę 0,5 mld zł do końca października 2002 roku.

Ze środków uzyskanych z emisji kolej chce rozpocząć na początku maja 2002 roku spłatę kredytu w wysokości 700 mln zł. Udzieliło go konsorcjum Banku Handlowego SA, Dresdner Kleinwort Wesserstein SA, Westdeutsche Landesbank Girozentrale i Westdeutsche Landesbank Polska SA.

Ponadto, jak poinformował Protasewicz, najprawdopodobniej w najbliższym czasie spółka sfinalizuje umowę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju o udzielenie 500 mln zł pięcioletniego kredytu.

W ramach przekształceń spółki z końcem września zakończył się jeden z etapów, w wyniku którego wszystkie wydzielone spółki z PKP rozpoczęły działalność. Wyłanianie spółek zakłada ustawa o komercjalizacji przedsiębiorstwa.

Od 1 lipca działają następujące spółki z o.o.: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa oraz CS Szkolenie i Doradztwo.

Z kolei od 1 września zaczęły działać spółki z o.o.: PKP Intercity (przewozy krajowe i międzynarodowe), Ferpol (m.in. sprzedaż i magazynowanie materiałów) oraz Farmacja Kolejowa (hurtowa i detaliczna sprzedaż farmaceutyków) oraz pięć spółek, które będą zajmowały się remontami i utrzymaniem infrastruktury kolejowej.

Od 1 października działają PKP Polskie Linie Kolejowe SA (infrastruktura kolejowa), PKP Cargo SA (przewozy towarowe) oraz spółki z o.o.: PKP Przewozy Regionalne, Telekomunikacja Kolejowa, PKP Energetyka i PKP Informatyka.

Zgodnie z programem restrukturyzacji PKP jedynie spółka Polskie Linie Kolejowe nie będzie prywatyzowana.

Jak poinformował prezes PKP, następne dwa lata to okres stabilizacji dla firmy. Nie przewiduje dużych modernizacji ze względów finansowych, a plany zakupu superszybkiego taboru został na razie odłożone.

Od stycznia do końca września spółka PKP, wraz ze spółkami utworzonymi na bazie jej majątku, przewiozła 247,2 mln pasażerów oraz 123,8 mln ton ładunków.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)