Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Olszewski
Krzysztof Olszewski
|

To nasza lotnicza duma. Tajemnice jednego z największych producentów śmigłowców na świecie.

104
Podziel się:

Przez ponad pół wieku w zakładach PZL-Świdnik powstało ponad 7400 śmigłowców. Polska firma to trzeci, największy producent tych maszyn na świecie.

To nasza lotnicza duma. Tajemnice jednego z największych producentów śmigłowców na świecie.
(Leonardo Helicopters)

Przez ponad pół wieku w zakładach PZL-Świdnik powstało ponad 7400 śmigłowców. Polska firma to jeden z największych producentów tych maszyn na świecie.

W 2017 roku PZL-Świdnik obchodzi 66 rocznicę powstania. W firmie przez kilkadziesiąt lat pracowało prawie 60 tysięcy osób.

Na początku powstania, PZL-Świdnik produkował jedynie części do myśliwca MIG15. Po pięciu latach, rozpoczęto produkcję śmigłowców, takich jak SM-1 i SM-2.

W 1965 roku, ze Świdnika odleciał pierwszy helikopter Mi2 – w sumie sprzedano ich ponad 5500 egzemplarzy. Część maszyn, nadal stanowi wyposażenie armii wielu krajów.

Polscy inżynierowie, stworzyli również w latach osiemdziesiątych W-3A Sokół. To śmigłowiec, który produkowany jest aż do dzisiaj. To niezawodna i sprawdzona w najtrudniejszych warunkach maszyna. 180 egzemplarzy W-3A Sokół wyprodukowano do dziś dla klientów z kilkunastu krajów na całym świecie.

Jego nowsza wersja to W-3PL Głuszec, czyli bojowy śmigłowiec wsparcia pola walki. Jest to najnowocześniejszy śmigłowiec w polskim wojsku.

Świdnik w historii Polski zapisał się również jako miejsce, gdzie produkowane były kultowe motocykle marki WSK. Szacuje się, że z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 2 miliony sztuk tych jednośladów. I choć ich produkcję zakończono w 1985 roku, do dziś jeżdżą po drogach Afganistanu, Iraku i Sudanu.

Nad czym obecnie pracuje największy producent lotniczy w Polsce i jeden z największych na świecie? Zapraszamy do obejrzenia naszego programu Statistica o PZL Świdnik.

Partnerem materiału jest PZL-Świdnik

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(104)
Robol
7 lat temu
Miliardy dla napuszonych indorów francuskich za Caracale..nie ma to jak zniszczyć własny przemysł za garść srebrników...
Darek
7 lat temu
66 lat i 7400 śmigłowców, robi wrażenie !
Kaja
7 lat temu
AW-101 pięknie by się prezentował się na naszym niebie. Myśle, że ministerstwo podejmie odpowiednią decyzję.
Leski
7 lat temu
Pewnie gdyby Świdnik pozostał Polski, już by go nie było, a tak firma działa i ma szanse na kolejne poważne zamówienia.
Beer ja
7 lat temu
Zakup Świdnika zakończył rozwój własnych śmigłowców w Polsce. Balagan jaki zaprowadzono uniemozliwia planowa realizacja nawet remontów ktorych jakosc bardzo sie obnizyla. Zakład dysponujacy ogromnym zapleczem został sprowadzony do rangi montowni obcych konstrukcji. Kolejne zwolnienia pracowników pod przykrywką dobrowolnych odejść rozproszyly doświadczona kadre. Dzisiaj nie ma żadnych szans ani na samodzielną realizacje większych programów i żadne laurki tego nie zmienia.
...
Następna strona