Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Witold Ziomek
Witold Ziomek
|

Wiceprezes TVP o stratach spółki. Wszystkiemu winna nierozwiązana kwestia odliczeń VAT

11
Podziel się:

Choć 2017 rok TVP zamknęła z niewielkim zyskiem, to w tym roku prognozuje 100 mln złotych straty. Zdaniem wiceprezesa spółki straty wynikają z podatku VAT na zakup sprzętu, którego według Urzędu Skarbowego, publiczny nadawca nie może w całości odliczać.

TVP walczy w sądzie o zmianę zasad odliczania VAT
TVP walczy w sądzie o zmianę zasad odliczania VAT

Choć 2017 rok TVP zamknęła z niewielkim zyskiem, to w tym roku prognozuje 100 mln złotych straty. Zdaniem wiceprezesa spółki to wynik niekorzystnych dla publicznego nadawcy zasad odliczania podatku VAT. TVP nie może go odliczyć w całości, gdy kupuje sprzęt.

Dwa lata temu zmieniły się zasady zwrotu VAT od towarów i usług wykorzystywanych jednocześnie do działalności zwolnionej z tego podatku i takiej, która nie jest zwolniona. Zdaniem fiskusa publiczna telewizja, finansowana w części z abonamentu, nie wykonuje tylko działalności komercyjnej, więc przy rozliczaniu VAT powinna obliczyć prewspółczynnik - czyli określić, na ile zakupiony sprzęt wykorzystuje działalności komercyjnej, a na ile do realizacji tzw. misji.

Tymczasem TVP podatek VAT na zakup sprzętu chce odliczać w całości. Zdaniem wiceprezesa Macieja Staneckiego to właśnie ten podatek odpowiada za prognozowane straty spółki.

Zobacz: Spółki Skarbu Państwa trzeba odpolitycznić

- Zwiększanie wpływów abonamentowych, które zostało dokonane subwencją wyrównującą, powoduje, że ten prewspółczynnik drastycznie rośnie. To jest właśnie około 100 mln złotych, my tyle musimy odprowadzić do budżetu państwa - mówi Stanecki.

Sprawa odliczeń VAT trafiła do sądu. Na początku zeszłego roku TVP i Polskie Radio, które jest w bardzo podobnej sytuacji, przegrały sprawy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym. Nadawcy odwołali się od wyroku do wyższej instancji.

Rok 2017 TVP zamknęła z zyskiem 500 tys. złotych. Sytuacja finansowa spółki jest jednak daleka od dobrej. Spółce przyznano rządową dotację w wysokości 980 mln zł z tytułu „utraconych w latach 2010-17 wpływów z opłat abonamentowych ”. Dodatkowo TVP dostała 800 mln złotych kredytu, który od przyszłego roku będzie musiała zacząć spłacać. Maleją wpływy z reklam - w tym roku było to 799 mln złotych - najmniej w historii.

Mimo problemów finansowych, spółka nie przestaje inwestować i kupuje nowy sprzęt. - My nadrabiamy kilkanaście lat zapóźnienia - tłumaczy Maciej Stanecki. - Sprzęt reporterski, z którego korzystają oddziały, jest jakieś trzy epoki do tyłu - dodaje.

TVP będzie też inwestować w nową siedzibę redakcji informacyjnych. Do 2021 roku przy ul. Woronicza w Warszawie ma powstać nowy budynek, do którego przeprowadzi się m.in. Telewizyjna Agencja Informacyjna i TVP Info, które dziś pracują przy pl. Powstańców.

- Siedziba TAI to muzeum - komentuje Stanecki. - Łatwo się tam zgubić, ale trudno się tam pracuje - mówi.

Dodatkowe pieniądze otrzymają też ośrodki regionalne, które od kwietnia nadają znacznie dłuższy program. Na jego realizację oddziały terenowe dostają koło 2 mln. złotych co, jak mówi wiceprezes Stanecki, stanowi ok. 20 proc. ich budżetu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(11)
Haneczka
6 lat temu
Kolejna święta krowa z prawem tylko dla niej. Cały PIS...ble...
Jacek
6 lat temu
Fundacja 1. Lux Veritati 2. Servire Veritati 3 Nasz dziennik 4. Nasza przyszłość Tam znajdziecie zaległe ukradzione pieniądze Polakom i wystarczy wam na wszystko. To są setki milionów jak nie wiecej. Dlaczego rząd o nich milczy ? Jak myślicie ?
anion
6 lat temu
Obecna sytuacja TVP nie ma nic wspólnego z VAT-em . Do takiego stanu rzeczy doprowadziła nachalna propaganda partii rządzącej jak za czasów PRL co poskutkowało malejącą widownią . Widać mizerny rezultat badań oglądalności których pokazywanie miało przyciągnąć ewentualnych reklamodawców ale oni nie są głupi i nie ufają temu nadawcy a po drugie która firma chce być wiązana wizerunkowo z brakiem wiarygodności ? Nie pomoże też temu nadawcy obniżenie cen nadawania reklam gdyż reklama ma nie tylko służyć przyciągnięciu klienta ale również nie może zaszkodzić wizerunkowi marki bądź firmy bo taką stratę bardzo ciężko jest nadrobić .
GOSC
6 lat temu
WYRZUCIC nieudacznika Kurskiego to zwykly pustak
Jurek
6 lat temu
To jest skandal. Płacę abonament i jeszcze z moich podatków dotuje się TVP. Kolejny rząd nieudaczników