Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Utrudnienia kolejowe potrwają dłużej

0
Podziel się:

Z powodu zadłużenia wobec PKP PLK nie wyjechało dziś 48 pociągów Przewozów Regionalnych.

Utrudnienia kolejowe potrwają dłużej
(DaLee_pl/CC/Flickr)

Przynajmniej do 15 maja będzie jeździć mniej pociągów Przewozów Regionalnych - powiedziała dyrektor finansowy spółki Małgorzata Kuczewska Łaska. Dziś nie wyjechało 48 pociągów przewoźnika.

Zatrzymały je PKP Polskie Linie Kolejowe, ponieważ przewoźnik nie płaci za dostęp do torów. PKP PLK nie wykluczają przywrócenia InterRegio, o ile przewoźnik wskaże inne połączenia do likwidacji.

Dług ma być spłacony

Jak powiedziała dyrektor finansowa Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska Łaska, zadłużenie spółki wobec PKP PLK wynosi około 130 mln zł za ubiegły rok i około 106 mln zł za ten rok. Dodała, że spółka przedstawiła zarządcy infrastruktury harmonogram spłaty części zadłużenia, zakładający zapłatę w dwóch transzach - 7 i 14 maja - 28 mln zł. Jednak, jak zaznaczyła, PKP PLK nie odstąpiły od zamiaru zlikwidowania części pociągów międzywojewódzkich.

_ - Od zeszłego tygodnia padło wiele słów, ale nie popłynęły pieniądze _ - powiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański. Wyjaśnił, że obie spółki negocjowały spłatę zadłużenia już dawno, a zatrzymanie pociągów jest konsekwencją tego, że nie doszły do porozumienia w tej sprawie. Dodał, że zarząd PKP PLK nie wyklucza, że przywróci kursowanie InterRegio, o ile Przewozy Regionalne wskażą inne deficytowe połączenia do zlikwidowania.

W sumie przewoźnicy, łącznie ze spółkami wożącymi towary, są winni PKP PLK około 400 mln zł. Większość tej sumy przypada na Przewozy Regionalne i PKP Intercity.
Szafrański podkreślił, że PKP PLK nie może kredytować działalności przewoźników. Powiedział, że dlatego również spółka PKP Intercity, która podobnie jak Przewozy Regionalne zalega u PKP PLK z opłatą za tory, musi przedstawić zarządcy infrastruktury listę połączeń do likwidacji.

Dodał, że pozostali przewoźnicy pasażerscy, jak Koleje Mazowieckie czy PCC Arriva, nie mają problemów z bieżącym regulowaniem należności.

Według Szafrańskiego, wznowienie kursowania zawieszonych InterRegio byłoby możliwe od 15 maja, razem z wprowadzeniem zmian w rozkładzie PKP Intercity. - _ Przewoźnicy powinni do końca tygodnia ustalić między sobą sensowny rozkład, likwidując deficytowe połączenia _ - powiedział.

_ - Nie będziemy mieli z czego uregulować długu wobec PKP PLK, jeżeli nadal będą wstrzymane pociągi InterRegio, bo to właśnie one są najbardziej dochodowe i popularne wśród pasażerów _ - powiedziała Kuczewska Łaska.

Prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Moraczewski uważa, że zawieszenie kursowania prawie 50 pociągów InterRegio jest działaniem, które ma zniszczyć połączenia międzywojewódzkie Przewozów Regionalnych. _ - Pasażerowie, którzy dzisiaj nie pojechali tymi pociągami, już na kolej nie wrócą. I to jest prawdziwa tragedia _ - powiedział.

Tymczasem PKP PLK maja swoje argumenty. _ - Jeżeli przewoźnicy nie zapłacą za tory, to będziemy musieli wziąć kredyt, by mieć na wypłaty dla pracowników - podkreślił Szafrański. - Wyrażam nadzieję, że zarówno Przewozy Regionalne, jak i PKP Intercity, wyciągną wnioski z tej sytuacji i zrezygnują z pociągów, na które ich nie stać _ - dodał.

Co z biletami?

Osoby, które kupiły w przedsprzedaży bilety na pociągi InterRegio mogą bez dopłaty skorzystać z usług InterCity. Taką deklarację złożyły władzę tej kolejowej spółki.

Rzecznik PKP SA Łukasz Kurpiewski uspokaja, że każda osoba, która do wczoraj kupiła bilet na pociąg InterRegio może za darmo podróżować pociągami TLK, InterCity lub ExpressCity.

POSŁUCHAJ ŁUKASZA KURPIEWSKIEGO:

(Dźwięk: IAR)

Ta zasada będzie obowiązywała do 9 maja. Przewozy Regionalne wyraziły wolę porozumienia z PLK w celu przywrócenia normalnego ruchu kolejowego ich składów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)