Wiceminister zdrowia wprost: silne lobby alkoholowe blokuje zmiany
Wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny uważa, że silne lobby alkoholowe blokuje ograniczenia dostępności alkoholu. Podkreślił, że akceptacji nie uzyskała kompromisowa propozycja resortu zdrowia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych tylko nocą.
W przekazanym w marcu do konsultacji publicznych projekcie MZ nie ma zakazu sprzedaży detalicznej alkoholu przez internet oraz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach od 22.00 do 6.00. Takie zmiany resort zdrowia zapowiadał w październiku 2024 r.
Wiceminister zdrowia powiedział w "Tłicie" Wirtualnej Polski, że propozycja, z którą wyszła ministra zdrowia Izabela Leszczyna, żeby zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych tylko w nocy była już pewny kompromisem. - Okazało się, że nawet i to nie przeszło - stwierdził.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowoczesny dom z bali z widokiem na Tatry. Koszty utrzymania zaskakują
Konieczny pytany, czy jest to efekt działania lobby alkoholowego, odparł, że tak. - Uważam, że jest to silne lobby alkoholowe i osób powiązanych z tym lobbby - dodał. Zaznaczył, że to osoby powiązane z przemysłem alkoholowym, które w nim pracują, zatrudniają w nim ludzi, zarabiają na nim. - Tego jest bardzo dużo - dodał.
Podkreślił, że w spotkaniach dotyczących propozycji resortu zdrowia, które ograniczają dostępność alkoholu, zastrzeżenia zgłaszają przedstawiciele innych ministrów. Konieczny doprecyzował, że ze względu na tematykę proponowanych zmian, w spotkaniach biorą udział przedstawiciele resortów: finansów, rolnictwa, rozwoju i technologii.
Według Koniecznego, aby ograniczyć spożycie alkoholu musi zmienić się polityka kraju, która doprowadzi do ograniczenia dostępności ekonomicznej i fizycznej alkoholu. Przyznał, że obecnie w Polsce łatwiej jest kupić alkohol niż chleb, np. w święta.
Zakaz promowania piwa
Ministerstwo Zdrowia w marcu przekazało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wprowadza on m.in. zakaz promowania piwa, w tym w formie bonusów, upustów, pakietów i programów lojalnościowych.
Obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. W myśl projektu zakazana ma być sprzedaż alkoholu w postaci innej niż płynna, czyli m.in. żelu czy pasty. Zgodnie z projektem resortu zdrowia opakowania do 300 ml, w których sprzedawany jest alkohol, będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu.