Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Wielkie zmiany w bankach. Jest nowe zabezpieczenie

7
Podziel się:

Bank jest w stanie odróżnić posiadacza rachunku od oszusta, stosując analizy behawioralne - powiedział Adam Tochmański, doradca z Narodowego Banku Polskiego. Dodał, że w 2023 roku Polacy za najbezpieczniejszy środek płatniczy uważali gotówkę.

Wielkie zmiany w bankach. Jest nowe zabezpieczenie
Wykorzystując analizy behawioralne bank może odróżnić oszusta od klienta (unsplash)

We wtorek w katowickim Uniwersytecie Ekonomicznym odbyła się konferencja z udziałem największych graczy sektora finansowego i usług płatniczych.

Nowe zabezpieczenie w bankach

- Jeżeli klient naciska klawiaturę, w odpowiedni sposób działa myszką, czy przesuwa ekran, to te wszystkie zachowania są wyłapywane i profilowane. Tym samym bank jest w stanie odróżnić klienta od oszusta i zapewnić ochronę przed fraudami - wskazał Tochmański podczas konferencji w ramach Tygodnia Pieniądza Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dealer Rolls-Royce, McLaren, Aston Martina "Sprzedaję 2,5 tys aut rocznie" Piotr Fus w Biznes Klasie

Analiza behawioralna jest nową metodą uwierzytelnienia bankowości elektronicznej, którą na ten moment stosuje pięć największych banków w Polsce.

- Banki z powodzeniem się w to wdrożyły, jednak z punktu widzenia prawnego, aby zastosować analizę, potrzebna jest wyraźna zgoda klienta. W konsekwencji, liczba klientów, którzy ją stosują, nie jest duża - podkreślił doradca departamentu analiz i badań ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego.

Rośnie liczba oszustw

Jak dodał, od czasu pandemii, rośnie liczba oszustw bankowych w Polsce. Tochmański przestrzegł, że złodzieje są w stanie wyczyścić, w ciągu zaledwie paru minut, wszystkie oszczędności na koncie. - Są to sprawy często bezpowrotne dla klienta, bo ich dane w jakiś sposób zostały udostępnione - zaznaczył doradca w NBP.

Drugim sposobem na wykorzystanie analiz behawioralnych może być blokowanie niepożądanych transakcji. Przytoczonym przykładem było wyłapanie oszustów podających się za policjanta lub pracownika banku.

- Banki powinny otrzymać narzędzie, którymi będą w stanie powszechnie zabezpieczyć tego typu usługę, gdyż nie zawsze klient jest świadomy swoich zagrożeń i wyraża zgodę - wskazał Tochmański.

W planowanej regulacji unijnej PSR znajdują się zapisy, które pozwolą bankom na przetwarzanie szczególnej kategorii danych osobowych z punktu widzenia RODO.

- Natomiast my w Polsce zastanawiamy się czy może uda nam się zrobić coś wcześniej - zapowiedział doradca.

Tochmański podkreślił także, że w naszym kraju nie ma jednego wzorca, w którym jeden instrument płatniczy spełnia wszystkie idealne funkcje. Jak wyjaśnił, idealne cechy dla różnych użytkowników - płatników czy odbiorów - będą inne. Także w czasie będą się zmieniać i dostosowywać do potrzeb konsumenta.

Przytoczył najnowsze badania NBP, które pokazują, że w 2023 r. najbezpieczniejszym środkiem płatniczym, z punktu widzenia ogółu Polaków, jest gotówka.

- W czasie pandemii znacznie wzrosło wykorzystanie instrumentów bezgotówkowych typu karta płatnicza, blik, czy przelewy. Jednak po pandemii ich bezpieczeństwo zaczęło spadać. Tylko karta płatnicza i gotówka są najwyżej oceniane przez Polaków w poczuciu ich bezpieczeństwa - podkreślił Tochmański.

Chcesz mieć wpływ na rozwój serwisu money.pl? Weź udział w badaniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
LBe
miesiąc temu
Tylko gotówka, nie dajmy się nabierać na te wszelkie wynalazki. Tylko przy gotówce człowiek potrafi myśleć, wydawać oszczędnie, ale to właśnie bankom przeszkadza.
stary
miesiąc temu
Co za stek bzdur..."dobrze już było".. Kilkanaście lat temu używałem "tokena" sprzętowego oprócz loginu i hasła aby autoryzowanie każdą transakcje. Wg mnie nie ma lepszej metody. Te wszystkie wasze wynalazki "są nieskuteczne", "niebezpieczne", "głupie" "uciążliwe", Zbyt chcecie ingerować w nasze życie..
Ela
miesiąc temu
Niestety to nie zawsze działa dobrze. Odrzuca mi płatności, mimo że to moja karta a ja to ja. Bank, a raczej pracownicy, którym to zgłaszam, nic z tym nie robią. Problem był i jest.
Prezydent2025
miesiąc temu
Musi powrócić kara śmierci za wyjątkowo bezduszne przestępstwa. Inaczej zło zwycięży dobro.
Paweł
miesiąc temu
Czemu uwuwacie komentarz zachęcający do płacenia gotówką?