Wzrost cen nie odpuszcza. Ale w polskiej sieci sklepów ceny spadają

W styczniu 2023 roku podstawowe zakupy były o 15 proc. droższe niż przed rokiem i o blisko 2 proc. droższe niż przed miesiącem - wynika z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino oraz w kanale e-grocery. Zdaniem eksperta konsumenci jeszcze częściej niż dotychczas będą sięgać po tańsze zamienniki lub zrezygnują z niektórych produktów.

Polska BaMa
Fot. Bartlomiej Magierowski/EastNews. Wroclaw 07.06.2022.  Market Dino we Wroclawiu. N/z: starsza osoba przy owocach i warzywach.
Bartlomiej MagierowskiPoczątek 2023 roku nie przyniósł spadku cen ogółem. Co będzie w kolejnych miesiącach?
Źródło zdjęć: © East News | Bartlomiej Magierowski
oprac.  KWY

Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2 proc. rok do roku i 2,4 proc. miesiąc do miesiąca. Niepokojące wnioski płyną również z najnowszego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy RPP obniży stopy procentowe? Prof. Noga: ważny jest cel inflacyjny, kluczowe będą dane GUS z marca

Z danym zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny w pierwszym miesiącu 2023 roku były wyższe niż w grudniu 2022 (od początku tego roku badanie poszerzono o sieć sklepów Aldi). Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28 proc.), oraz w kanale e-grocery (0,09 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59 proc.).

Badania i Raportu Koszyk Zakupowy
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy © ASM Sales Force Agency

Koszyk Zakupowy. Oto jak ceny idą w górę

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem. To wzrost o 18,90 proc. rok do roku (r/r).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ubiegłego roku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu 2022.

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy © ASM Sales Force Agency | ASM Sales Force Agency

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70 proc. z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.

Wzrost cen okiem eksperta

Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym - jak pokazują najnowsze dane - inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami - komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zwraca uwagę, że wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4 proc. wobec III kwartału.

- Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić - uważa Sierocki

Auchan bez konkurencji. Zakupy online wciąż najdroższe

Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37 proc. więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2022, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).

W styczniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach: 262,75 zł.

Badania i Raportu Koszyk Zakupowy
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy © ASM Sales Force Agency | ASM Sales Force Agency

W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75 proc., produkty sypkie o 22,80 proc., nabiał o 19,10 proc., a mięso, wędliny i ryby o 15,22 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze - w styczniu 2023 r. drożej o 2,95 proc.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, dostępnych w sklepach stacjonarnych, internetowych i tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaży online, jak i offline.

Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę