Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Przemysław Ciszak
Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Zakopianka się zmienia. Adamczyk: "Tej drogi się nie powstydzimy"

56
Podziel się:

Najsłynniejsza, licząca ponad 100 km, trasa w Polsce zyskała nowy fragment. Od trzech lat jest w przebudowie. Prawdziwą ulgę kierowcy odczują dopiero po 2021 roku kiedy otwarty zostanie jej ostatni odcinek. - Wszystko wskazuje na to, że terminu dotrzymamy - stwierdził minister Adamczyk.

Zakopianka liczy sobie 102 km.
Zakopianka liczy sobie 102 km. (East News, East News)

- Droga ta pozwoli szybko dojechać do gór. Będzie silnikiem napędowym dla regionu i gospodarki - powiedział minister Andrzej Adamczyk, otwierający w sobotę kolejny fragment Zakopianki. - Tej drogi się nie powstydzimy.

Drogi, którą znają wszyscy, nie tylko podróżujący w Tatry. Słynie korkami, godzinami spędzonymi w turlających się autach i koszmarną infrastrukturą. Dokładnie 102 km drogi przez mękę. - Ta droga obrosła legendą - przyznał Adamczyk.

Od trzech lat trasa z Krakowa do Zakopanego, fragment drogi S7 (z Krakowa do Rabki) i DK 47 (z Rabki do Zakopanego) są w przebudowie.

GDDKiA oddaje dziś do użytku odcinek ze Skomielnej do Rabki Zdroju. Jego wartość to 615 mln złotych. To długo wyczekiwany przez kierowców moment. Dodatkowo kierowcy przejadą również dwujezdniowym odcinkiem DK47 do Chabówki.

Na ponad 6-kilometrowym odcinku S7 Skomielna Biała - Chabówka wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, MOP na Zbójeckiej Górze, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższa estakada ma 1 km długości i prawie 50 m wysokości.

50-metrowy wiadukt

Tworzą ją dwie osobne konstrukcje po dwa pasy o długości kilometra. Ich wytrzymałość w połowie czerwca testowało aż osiem ciężarówek wypełnionych piaskiem, każda ważąca 32 t.

Nową zakopiankę budują trzy firmy, jedna polska i dwie włoskie, równocześnie na trzech odcinkach : Lubień - Naprawa, Skomielna Biała - Rabka Zdrój oraz tunel pod górą Luboń Mały.

Pierwszy odcinek trasy - Lubień - Naprawa - ma długość 7,6 km. Kontrakt na realizację tej inwestycji został podpisany w 2016 r., a jego wartość przekroczyła pół miliarda złotych.

Tunel pod górą

Pod Luboniem Małym to podziemne 2 z 3 kilometrów długości trasy. Kierowcy przejechać mają nim dopiero w 2021 r. Głównym wykonawcą jest inna włoska spółka, Astaldi. Jego budowa ma kosztować ponad 968 milionów złotych. GDDKiA informuje, że dotychczas wykonano 37 proc. prac na tym odcinku.

Jak informowała GDDKiA, dwukomorowy tunel jest wyjątkowym w skali naszego kraju przedsięwzięciem. Jego wybudowanie oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego.

Zakopianka to jednak jedna z wielu dróg, które powstają w kraju. Jak do tej pory kierowcy mogą korzystać ze 144 km nowych odcinków oddanych tylko w tym roku przez GDDKiA. Do końca grudnia przybyć ma jeszcze ok. 318 km. W sumie w całym 2019 r. zbudowanych ma zostać 462 km nowych dróg.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(56)
fgh
5 lata temu
Ciekawe kiedy autostrada przez Tatry do Italii??
wd
5 lata temu
Już dziś pierścień wokół Krakowa to ciasnota, już trzeba rysować drugi ring.
sqw
5 lata temu
Od Krakowa może i będzie szybko ale od Miechowa do Krakowa to stara Galicja.
sre
5 lata temu
A ten kwadrat na mapie od Żywca przez Bielsko do Wadowic i Myślenic a później na południe do Rabki to w środku skansen, skazany na zapomnienie po otwarciu nowych dróg.
ma
5 lata temu
ostatnia niedziela przejazd z Zakpoanego do Krakowa 5 godzin. Średnia prędkość 20-25km/h
...
Następna strona