Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|
aktualizacja

Zielona rewolucja. LPP znacząco ogranicza negatywny wpływ na środowisko

Podziel się:

Kartony bez dodatkowej folii zewnętrznej i wypełniacze z makulatury – opakowania stosowane przez LPP przeszły zieloną rewolucję. Polska firma odzieżowa wyeliminowała podczas ich wytwarzania już ok. 250 ton plastiku. A to dopiero początek zmian.

Sklep sieci Reserved.
Sklep sieci Reserved. (Materiał prasowy)

Przeciętny Europejczyk produkuje średnio 31 kg plastikowych odpadów rocznie. Na całym globie w tym samym czasie zużywamy aż bilion foliowych torebek! Wystarczy 12 miesięcy, by do mórz i oceanów na całym świecie trafiło ok. 10 mln ton plastiku, co zabija ponad milion zwierząt.

W 1964 roku produkcję plastiku szacowano na 15 mln ton, w 2014 było to już 311 mln. To szaleństwo trzeba zatrzymać. Kluczową rolę mają do odegrania największe firmy, także z branży odzieżowej.

Koniec z foliówkami

Dobry przykład daje LPP. Gdański producent odzieży, jako pierwsza polska firma, przystąpił do globalnej inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment. Celem tego międzynarodowego porozumienia jest całkowita eliminacja plastikowych odpadów niepodlegających obiegowi zamkniętemu. Inicjatywę wspiera m.in. ONZ i WWF, a przystąpiło do niej już ok. 400 organizacji i firm z całego świata.

Zgodnie z deklaracją LPP, do 2025 roku wszystkie wykorzystywane przez firmę plastikowe opakowania będą się nadawały do ponownego użycia, będzie je można poddać recyclingowi lub kompostowaniu. Co więcej, już dziś we wszystkich salonach firmy w Polsce torby foliowe zastępują torby wykonane z papieru makulaturowego. Część pieniędzy z ich sprzedaży firma chce przeznaczyć na odbudowę kaszubskich lasów zniszczonych przez nawałnicę w 2017 roku.

Do 2025 roku LPP pozbędzie się ze sprzedaży internetowej oraz operacji logistycznych także plastikowych opakowań, których nie da się poddać recyklingowi.

250 ton plastiku mniej

Ze swojego Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim każdego dnia LPP wysyła nawet 1,5 mln sztuk odzieży. Zielone zmiany w obszarze opakowań stosowanych przez firmę są najbardziej widoczne w e-commerce. Klienci Mohito oraz Reserved zamówione przez internet ubrania i akcesoria dostają w kartonowych paczkach. Nie stosuje się już dodatkowej folii na zewnątrz, w którą jeszcze dwa lata temu były pakowane pudełka. Sukcesywnie znikają też plastikowe wypełniacze: folie bąbelkowe i poduszki z powietrzem. Zastępują je harmonijki wykonane z makulatury oraz karbowany papier. Oba rozwiązania tak samo skutecznie zabezpieczają towar przed uszkodzeniem w transporcie.

– Jeszcze w 2017 roku opakowania kartonowe dla marek Mohito czy Reserved były umieszczane w foliopaku. Były też barwione, do czego zużywano duże ilości wody. W 2019 roku wprowadziliśmy nowe pudełka kartonowe, w których zachowaliśmy wszystkie dotychczas stosowane funkcjonalności. Co ważne, nie są już one barwione, zniknął też foliopak – podkreśla Sylwester Dmytriwski, E-commerce fulfillment general manager LPP.

Nowe opakowania są bardziej przyjazne dla środowiska, ale również dla osób odpowiedzialnych za przygotowanie wysyłek, jak i samych klientów. Specjalne zamknięcie nie tylko ułatwia pakowanie, ale też może być ponownie wykorzystane przy ewentualnym zwrocie towaru.

– Przez 2,5 roku dzięki produkcji nowych bardziej przyjaznych środowisku opakowań zaoszczędzonych zostało około 250 ton plastiku – szacuje Sylwester Dmytriwski.

Dodatkowo do zamykania największych kartonów, w których ubrania z centrum wysyłane są do sklepów, LPP używa dziś taśm papierowych z klejem na bazie skrobi.

Dla ludzi i planety

Zmiany w opakowaniach to tylko część strategii zrównoważonego rozwoju, którą firma przyjęła na lata 2020-2025 pod nazwą „For People. For Our Planet”. Cel? Znaczące ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Jak? Poprzez mądrą produkcję i lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw.

Strategia zakłada zmiany w kluczowych obszarach działalności firmy, począwszy od produktu i procesu produkcyjnego poprzez opakowania towarowe, budynki i całą sieć sprzedaży.

W 2021 roku co czwarty produkt sprzedawany przez marki LPP będzie oznaczony metką Eco Aware, a do 2025 roku udział kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved wzrośnie do 50 proc. Firma zamierza też mocno ograniczyć zużycie wody, energii i substancji chemicznych podczas produkcji odzieży.

Z kolei już w 2022 roku kontenery na używaną odzież pojawią się we wszystkich salonach marek LPP. Ubrania te firma będzie przekazywała stowarzyszeniom opiekującym się osobami potrzebującymi.

Jak zapewniają przedstawiciele spółki, na obecnym poziomie cywilizacyjnym rozwój zrównoważony jest możliwy. Wystarczy myśleć o biznesie perspektywicznie to znaczy tak, aby potrzeby obecnego pokolenia mogły być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych generacji. Na ten moment efekty uzyskane przez LPP w zakresie opakowań robią wrażenie. Należy mieć nadzieję, że pozostałe cele określone w strategii firmy zostaną wypełnione z równie dobrym skutkiem.

Artykuł powstał we współpracy z marką LPP

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.