"Zyski będą dużo większe niż straty". Sasin o połączeniu Orlenu i Lotosu

Zyski z połączenia Orlenu i Lotosu będą dużo większe niż straty spowodowane sprzedażą, decyzją KE, udziałów Lotosu np. części stacji benzynowych - ocenił Jacek Sasin, minister aktywów państwowych. Szef MAP zapytany, kiedy i do kogo trafią aktywa Lotosu, odpowiedział, że będzie to ogłoszone w najbliższych dniach.

"Zyski będą dużo większe niż straty". Sasin o połączeniu Orlenu i LotosuJacek Sasin wypowiedział się o planowanej fuzji Lotosu z Orlenem.
Źródło zdjęć: © East News | Zbyszek Kaczmarek/REPORTER
oprac.  MWL
78

14 stycznia br. mija termin, w którym PKN Orlen powinien przedstawić Komisji Europejskiej tzw. "środki zaradcze", umożliwiające przejęcie Lotosu. Mają one uchronić polski rynek paliw i rynek rafineryjny przed monopolem. W listopadzie 2021 r. paliwowy koncern otrzymał zgodę Brukseli na przedłużenie prac.

Wicepremier Jacek Sasin w Programie I Polskiego Radia pytany, do kogo trafią aktywa, których Lotos będzie się pozbywał w związku z fuzją z Orlenem i kiedy do tego dojdzie, odpowiedział: "Ponieważ mamy określone przez Komisję Europejską terminy, to możemy powiedzieć, że będziemy komunikować rzeczywiście to w najbliższych dniach, bo te terminy się bardzo mocno już w tej chwili zbliżają. One dotyczą połowy stycznia, więc to jest taka perspektywa czasowa. I za chwilę to się stanie faktem".

Jak dodał, "my byśmy woleli, jako państwowy właściciel, abyśmy nie musieli niczego zbywać, aby ta fuzja była takim prostym połączeniem Orlenu i Lotosu".

„Cud nad Orlenem”. Soboń komentuje

PKN Orlen i Lotos. "Dwa podmioty państwowe to nienormalna sytuacja"

"To jest nienormalna sytuacja, że na polskim rynku funkcjonują dwa podmioty z dominującym takim kapitałem państwowym, które ze sobą rywalizują" - tłumaczył szef MAP. Jego zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby, aby podmioty te połączyły siły, "możliwości, chociażby po to, żeby zmaksymalizować inwestycje w odnawialne źródła energii".

Ale takie były decyzje Komisji Europejskiej tzw. środki zaradcze, które zmuszają nas do zbycia części aktywów. To dotyczy udziałów w Rafinerii Gdańskiej Lotosu i w sprzedaży części stacji benzynowych Lotosu - przypomniał Sasin.

W ocenie ministra, "zyski z połączenie będą dużo większe, niż straty spowodowane tą sprzedażą". Jak wymieniał chodzi m.in. o synergie, możliwości wspólnych zakupów, wspólnych działań, koncentrację kapitału inwestycyjnego. "To wszystko przyniesie w najbliższym czasie bardzo duże zyski dla tego nowego, połączonego koncernu paliwowo-energetycznego i to się na pewno opłaci" - podkreślił Sasin.

Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen rozpoczął w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze skarbem państwa, który ma w Lotosie 53,19 proc. głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.

Fuzja Orlenu i Lotosu. Środki zaradcze

PKN Orlen – decyzją KE – musi odsprzedać część aktywów Lotosu, by mógł dokonać fuzji z tym koncernem. Radio Zet podało w niedzielę, że partnerem do zakupu części rafinerii w Gdańsku prawdopodobnie zostanie saudyjski koncern Saudi Aramco; stacje Lotosu ma z kolei odkupić węgierski MOL. Rzeczniczka PKN Orlen Joanna Zakrzewska, komentując te informacje, zapewniła, że negocjacje z partnerami co do środków zaradczych w związku z przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen nie zostały sfinalizowane. "Doniesienia medialne na temat wyboru potencjalnych partnerów stanowią wyłącznie spekulacje. A powielanie ich, co robią politycy opozycji, jest nadużyciem" - dodała.

Określone w lipcu 2020 r. przez KE działania umożliwiające Orlenowi transakcję przejęcia Lotosu to m.in. zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii tej spółki wraz z dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do około połowy produkcji rafinerii obejmującej olej napędowy i benzyny, a jednocześnie zapewnić dostęp do magazynów i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.

KE nakazała także sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Problem z truskawkami przez chłody. Ekspert mówi, co nas czeka
Problem z truskawkami przez chłody. Ekspert mówi, co nas czeka
Izraelski gigant składa Polsce ofertę. Ten system to światowy hit
Izraelski gigant składa Polsce ofertę. Ten system to światowy hit
Boeing uniknie odpowiedzialności za katastrofy. Jest umowa
Boeing uniknie odpowiedzialności za katastrofy. Jest umowa
Pokoleniowa zmiana w Czechach. Efekt widać w pubach
Pokoleniowa zmiana w Czechach. Efekt widać w pubach
Specjalne pozwolenie wydane. Przełom w relacjach USA-Syria
Specjalne pozwolenie wydane. Przełom w relacjach USA-Syria
Nowy pomysł Trumpa: podatek od przelewów. Dla nich to potężny cios
Nowy pomysł Trumpa: podatek od przelewów. Dla nich to potężny cios
Zaskakujący efekt Trumpa. Amerykanie chcą obywatelstwa tego kraju
Zaskakujący efekt Trumpa. Amerykanie chcą obywatelstwa tego kraju
"Ruszy budowa". Węgry i Serbia ogłaszają strategiczną inwestycję
"Ruszy budowa". Węgry i Serbia ogłaszają strategiczną inwestycję
"Tłuste koty" w debacie. Nawrocki dostał cios rykoszetem
"Tłuste koty" w debacie. Nawrocki dostał cios rykoszetem
Ekspert ostro na temat debaty. "Trzaskowski kłamie" ws. Zielonego Ładu
Ekspert ostro na temat debaty. "Trzaskowski kłamie" ws. Zielonego Ładu
Dwa razy zapytał Trzaskowskiego, które podatki podniesie. "Chyba pan żartuje"
Dwa razy zapytał Trzaskowskiego, które podatki podniesie. "Chyba pan żartuje"
Padło pytanie o Zielony Ład. Ostra wymiana zdań kandydatów
Padło pytanie o Zielony Ład. Ostra wymiana zdań kandydatów