Police. Podpisano umowę na bezpośrednie połączenie kolejowe z portem

PKP PLK i władze Morskiego Portu Police podpisały umowę na budowę bezpośredniego połączenia kolejowego z portem. Wartość inwestycji szacuje się na 120 mln złotych.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News
Witold Ziomek
oprac.  Witold Ziomek

Umowa zakłada budowę odgałęzienia prowadzącego ze stacji kolejowej Police do portu. W ramach inwestycji ma powstać torowisko i sieć trakcyjna.

Dzięki budowie pociągi towarowe będą mogły dojechać do stacji załadunkowej i wyładunkowej, co zdaniem zarządu portu ma zwiększyć konkurencyjność transportu morskiego i kolejowego.

- Będziemy mogli inaczej tworzyć naszą sieć logistyczną, inaczej zaopatrywać nasze zakłady, którą są rozmieszczone na terenie całej Polski, jak również jest to możliwość rozwoju portu, zwiększenie asortymentu świadczonych usług. Ten port ulega znaczącej przebudowie pod kontem największej inwestycji w polskim przemyśle, czyli Polimery Police. Inwestycja rzędu 5-6 mld zł, gdzie również będą nabrzeża portowe. Trzeba wspomnieć również, że nastąpi pogłębienie toru wodnego, gdzie będziemy mogli przyjmować statki o większym zanurzeniu - powiedział PAP Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.

Budowa nowego połączenia ma też usprawnić sam transport kolejowy. Pociągi towarowe jadące linią Szczecin - Trzebież do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego torowiska nie będzie takiej potrzeby, a co za tym idzie, linią kolejową będzie mogło pojechać więcej składów.

- W Krajowym Programie Kolejowym, oprócz inwestycji typowo pasażerskich są także projekty umożliwiające sprawny przewóz towarów - powiedział prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. - PKP PLK zrealizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach.

Szacunkowa wartość planowanej inwestycji to 122 mln złotych. Na razie nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia budowy.

Zobacz też: Minister gospodarki morskiej: port w Elblągu nie dla największych statków, ale bardzo potrzebny

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji