Zakupy w sieci to nie nowość. Ale czy umiemy odpowiednio posłużyć się internetem, by były rzeczywiście wygodniejsze, szybsze, bezpieczniejsze i - co chyba najbardziej istotne - udane? Co zrobić, by na nich nie stracić?
Potrzeby klientów są duże, dlatego sprzedawcy coraz bardziej urozmaicają rynek. Dziś na stronach www. kupujemy nie tylko płyty, książki, czy meble, ale także bieliznę, kosmetyki a nawet produkty spożywcze. Zakres asortymentu sklepów internetowych jest praktycznie nieograniczony. Jest to zasługą rosnącej popularności internetu oraz samej idei wirtualnych zakupów, a wobec tych faktów coraz więcej firm nie może przejść obojętnie. Decydują się więc na wykorzystanie tego nowego kanału dystrybucyjnego i uruchomienie sprzedaży on-line równolegle do już funkcjonującej - tradycyjnej. Dla innych firm handel internetowy jest podstawową i jedyną działalnością.
Przed dokonaniem zakupu najlepiej poświęcić trochę czasu na mały rekonesans wśród zasobów konkurencyjnych sklepów, tym bardziej, że tak jak to bywa w rzeczywistości, ceny na ten sam towar bywają różne. Zdarzyć się może również, że w innym sklepie interesujący nas produkt objęty będzie promocją, polegającą np.: na obniżonej cenie lub na pokryciu przez firmę prowadzącą sklep internetowy kosztów dostawy zakupionego przez nas towaru. W ten ostatni model wpisuje się bardzo dobrze sytuacja, kiedy zamierzamy nabyć w wirtualnej księgarni książkę. Warto wtedy poszukać w Internecie strony wydawnictwa, które ją wydało, ponieważ jeżeli prowadzi ono także sprzedaż on-line, to nie tylko możemy zostać miło zaskoczeni niższymi cenami, ale również nie zapłacimy nic za dostawę książki do domu.
Sam sposób dokonywania zakupów możemy podzielić na następujące etapy:
- *przeszukiwanie asortymentu *
Zazwyczaj, szukając na stronach internetowego sklepu interesującego nas produktu możemy tego dokonać na dwa sposoby: z wykorzystaniem dostępnych kategorii lub wpisując jego nazwę w wyszukiwarce, jeżeli taka oczywiście znajduje się na stronie.
- wybór towaru
Jeżeli jesteśmy zdecydowani, dokonujemy wyboru i umieszczamy towar w naszym wirtualnym koszyku. W tym celu powinniśmy wybrać opcję potwierdzającą naszą chęć zakupu (często pod postacią ikony w formie koszyka). Nie oznacza to jednak żadnej deklaracji nabycia, w każdym momencie możemy jeszcze zrezygnować i usunąć wybraną rzecz z naszego koszyka, i/lub wybrać inną.
- składanie zamówienia
W momencie gdy skompletowaliśmy już nasze zamówienie i jesteśmy pewni, że chcemy stać się posiadaczami wybranych przez nas produktów, przychodzi pora na wysłanie naszego zamówienia do firmy prowadzącej sklep internetowy. Na tym etapie poproszeni będziemy o wypełnienie formularza zamówienia, będącego jednocześnie deklaracją zakupu wybranych przez nas towarów. Konieczne więc będzie podanie danych niezbędnych do realizacji zamówienia takich jak: dane zamawiającego i adresata przesyłki, adres e-mail (czasami wymagane może być dodatkowe potwierdzenie złożonego zamówienia poprzez odesłanie przysłanego nam e-maila).
Następnie powinniśmy wybrać sposób dostarczenia nam zamówionych towarów, co wiąże się z poniesieniem przez nas dodatkowych kosztów (czasami sklep pokrywa koszt przesyłki jeżeli nasze zakupy przekroczą odpowiednią kwotę). Zazwyczaj możemy skorzystać z usług Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej. Pierwszy sposób jest co prawda tańszy, ale dostawa zabiera więcej czasu – drugi szybszy (ok. jednego dnia)
, ale sporo droższy.
Ostatnią istotną czynnością jaką musimy dokonać to wybór formy zapłaty za nasze zakupy. Do dyspozycji mamy:
· płatność przy odbiorze (za zakupy + koszt przesyłki płacimy przy jej odbiorze)
· płatności przelewem – przesyłka zawierająca zamówione towary wysyłana jest, gdy firma prowadząca sklep internetowy otrzyma na swoje konto pieniądze (czyli zazwyczaj następnego dnia).
· karty płatnicze – należna kwota jest pobierana z konta klienta
Przy wypełnianiu formularza warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i spojrzeć na pasek gdzie wpisuje się adres internetowy. Jeżeli zaczyna się on w ten sposób: https:// (a nie od http://) to oznacza, że połączenie podczas wysyłania naszego zamówienia jest szyfrowane co zwiększa bezpieczeństwo przesyłanych danych oraz świadczy o profesjonalnym podejściu firmy do kwestii bezpieczeństwa danych klientów w internecie.
Większość sklepów internetowych daje swoim klientom prawo do zwrotu zakupionego towaru, w przypadku, gdy nie będziemy z niego zadowoleni. W takim wypadku otrzymamy z powrotem wydane pieniądze, ale pomniejszone o koszty dostawy. Za odesłanie towaru do sklepu również zapłacimy z własnej kiszeni.
Dokonywanie zakupów w internecie ma wiele zalet, ale najistotniejszy jest komfort w przeglądaniu „wirtualnych półek”, które są dostępne na okrągło, przez 24 h na dobę,7 dni w tygodniu. Nie musimy również martwić się kolejkami przy kasach, czy natrętnymi ekspedientkami, które - w przypadku rezygnacji z zakupu przy kasie w tradycyjnym sklepie -zapewne nie jeden raz przeklęłyby nas w myślach. Tego typu zalety są nie do przecenienia, szczególnie przed świętami. O ich wartości już przekonali się mieszkańcy USA i Europy Zachodniej. Teraz przychodzi czas na Polaków.