Zaczynał od zera. Doszedł do 200 mln zł. Niedawno kupił wyspy. "Jedna z bardziej szalonych rzeczy"
Wiktor Schmidt nigdy nie pracował na etacie. Gdy miał 25 lat założył w Poznaniu małą firmę informatyczną. Dziś jego Netguru jest globalnym graczem z przychodami na poziomie 200 mln zł. Niedawno kupił dwie bezludne wyspy, z których chce stworzyć raj turystyczny.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Wiktor Schmidt, współzałożyciel Netguru. To polska firma technologiczna, która tworzy produkty cyfrowe dla firm na całym świecie. W zaledwie 17 lat mały software house z Poznania stał się globalnym graczem zatrudniającym ponad 500 osób i generującym przychody rzędu 200 mln zł rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biznes bez produktu. Absurd? Raczej genialny plan - WIktor Schmidt w Biznes Klasie
Od studenckiego pomysłu do globalnego gracza
Wiktor Schmidt i Jakub Filipowski poznali się za pośrednictwem internetu. Schmidt czytał bloga Filipowskiego i zaczęli ze sobą wymieniać opinie. Okazało się, że stworzyli biznesowy duet na lata. - Pierwszy klient był z Berlina, potem Londynu, a teraz największym rynkiem są Stany Zjednoczone - opowiada Schmidt. Netguru pracowała już na zlecenie takich firm jak Volkswagen czy IKEA.
- Nasze marże na poziomie EBITDA są zawsze dwucyfrowe. Nie mamy inwestorów, więcej zainwestowaliśmy czasu niż pieniędzy - mówi gość "Biznes Klasy". Według Schmidta największym wyzwaniem w firmie usługowej jest zarządzanie relacjami z klientami, gdzie "klient ma zawsze rację i trzeba dbać o jego satysfakcję".
Kryzys wśród programistów i szansa na nowe wyzwania
Mimo rosnących przychodów, ostatnie dwa lata były najtrudniejsze w historii firmy, szczególnie z powodu recesji na rynku IT. - Wielu klientów musiało zrezygnować, mimo zadowolenia ze współpracy - mówi Schmidt. Firma musiała zwolnić około 120 osób.
Teraz największy potencjał biznesowy założyciele Netguru dostrzegają w sztucznej inteligencji. - To będzie nowa infrastruktura, na której powstaną kolejne innowacyjne rozwiązania - dodaje. Schmidt zdradza, że firmy przychodzą do Netguru głównie z pytaniami, jak AI może pomóc zwiększyć sprzedaż lub obniżyć koszty - na przykład automatyzując procesy w ubezpieczeniach. Według niego kluczem jest biznesowe zastosowanie AI, a nie sama moda na technologię.
Już nigdy nie powstanie polskie Allegro
W 2011 roku Wiktor Schmidt wraz ze swoim wspólnikiem napisali felieton, w którym stwierdzili, że już nigdy nie powstanie drugie Allegro, nie powtórzy się sukces Gadu-Gadu, nie będzie kolejnej Naszej Klasy.
- Jak zaczynaliśmy biznes w 2008 r., to jedne z największych biznesów internetowych to były kopie sukcesów zagranicznych. I to działało przez jakiś czas. Przecież w Niemczech długo był taki trend, że jedna z większych firm tylko w tym się specjalizowała, czyli robiła kopie dużych biznesów amerykańskich i szybko te biznesy skalowała. Nam się wtedy wydawało, że to jest ostatni taki moment, że teraz jeżeli ktoś chce osiągnąć sukces, musi zbudować coś naprawdę innowacyjnego, o przynajmniej na poziomie regionalnym. No i w jakimś stopniu to się sprawdziło - mówi Schmidt.
Buduje hotel na krańcu świata
Współzałożyciel Netguru często podkreśla, że historia jego biznesu jest mało medialna. Nie ma w niej spektakularnych inwestycji i dramatycznych zwrotów akcji. Ale okazuje się, że poza biznesem technologicznym Schmidt inwestuje także w nieruchomości - niedawno kupił z grupą przyjaciół dwie wyspy w Indonezji.
- Będziemy tam budować hotel i to jest chyba jeden z takich najbardziej kontrowersyjnych tematów, które zdarzyło mi się wrzucić na media społecznościowe i który spotkał się z dużymi emocjami. To jest projekt mocno poboczny, taka odskocznia od technologii. To jest jedna z bardziej szalonych rzeczy, które robię - przyznaje Schmidt.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań.