Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Rząd sięga do kieszeni przedsiębiorców. Auta z kratką znikną

1
Podziel się:

Ekipa Donalda Tuska chce łatać budżet sięgając do kieszeni kupujących samochody do swoich firm. Na ograniczeniu możliwości odliczania VAT za auto z kratką przedsiębiorca straci nawet 8 tysięcy złotych.

Rząd sięga do kieszeni przedsiębiorców. Auta z kratką znikną
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

Ekipa Donalda Tuska chce na dwa lata ograniczyć ulgi w podatku VAT dla aut z kratką. Premier mówi nawet o walce z patologią. Projekt zmian ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym został przegłosowany w Sejmie. Rząd chce by zmiany zaczęły obowiązywać już na początku 2011 roku. Planuje, że w ten sposób przez najbliższe dwa lata, uda mu się uzyskać 1,3 mld złotych. Jak szacuje Money.pl, przedsiębiorca, który planuje kupno auta, straci na zmianie nawet 8 tys. złotych.

Jeżeli Senat zaakceptuje pomysły rządu będzie to oznaczało, że tylko do 1 stycznia 2011 roku przedsiębiorcy będą mogli odliczać pełny VAT za kupione auto o ładowności nie przekraczającej 3,5 tony z homologacją ciężarową. Dzięki obowiązującym jeszcze regulacjom, popularne auta z kratką są tańsze o 22 procent.

Od przyszłego roku do końca 2012 roku firmy kupujące samochody nie będą mogły odliczyć całego VAT od jego ceny, lecz jedynie 60 proc. podatku, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Według szacunków ministerstwa finansów, ograniczenie ma przynieść do budżetu około 1,3 mld złotych.

Przedsiębiorcy, którzy używają samochodów dostawczych poniżej 3,5 tony stracą więc co najmniej 40 procent odliczenia podatku płaconego przy zakupie. Oczywiście, przy autach droższych, straty firm będą jeszcze większe, ze względu na przywrócenie górnego limitu odliczenia w wysokości 6 tys. złotych.

Kupujący najpopularniejsze auta z kratką tracą na zmianach od 3 tys. do blisko 8 tys. złotych.

Straty przedsiębiorców po ograniczeniu możliwości odliczania VAT przy kupnie auta z kratką
*Najpopularniejsze modele aut z kratką * Cena brutto VAT jaki przedsiębiorca zapłaci po 1.01.1011 roku Kwota, którą będzie mógł odliczyć Kwota, którą traci na zmianie przepisów
1.Skoda Octavia Classic 1,4/80KM 53700 zł 10123 zł 6000 zł 3683 zł
2.Skoda Fabia 1,6 TDi/90Km 49250 zł 9284 zł 5570 zł 3310 zł
3.Ford Focus Ambiente 1,6TDCi/80KW 57400 zł 10821 zł 6000 zł 4350 zł
4.KIA Ceed 1,6 CRDi/115 KM 55900 zł 10538 zł 6000 zł 4080 zł
5.Citroen Berlingo 1,4i X E5 50000 zł 9426 zł 5655 zł 3360 zł
6.Opel Astra III 1,7 CDTi/110KM 66000 zł 12442 zł 6000 zł 5901 zł
7.Ford Mondeo 1,6/120 KM 77400 zł 14591 zł 6000 zł 7957 zł
8.VW Golf 1,4/80KM 58540 zł 11036 zł 6000 zł 4556 zł
9.Toyota Avensis 1,6/132 KM 75400 zł 14214 zł 6000 zł 7596 zł
10.Mitshubishi Lancer 1,6/117KM 67390 zł 12704 zł 6000 zł 6152 zł

źródło: Samar, PZPM

Kupując tańszą Skodę Fabia, przedsiębiorca straci ponad 3,3 tysiąca złotych. Strata będzie większa im droższe auto. Limit 6 tysięcy możliwego odliczenia działa od ceny około 55 tysięcy złotych. Jeśli więc weźmiemy pod uwagę Forda Mondeo 1.6/120KM za ponad 77 tysięcy złotych, dodatkowy zysk fiskusa wyniesie blisko 8 tysięcy złotych.

Ograniczenie dotknie dziesiątek tysięcy przedsiębiorców. W tym roku według prognoz Instytutu Samar, auta z kratką kupi ponad 82 tysiące firm.

źródło: Samar

Blisko połowa wszystkich przedsiębiorstw, których właściciele zdecydowali się na zakup nowego samochodu wybrała auta z kratką i skorzysta z możliwości odliczenia pełnego VAT. To ponad jedna czwarta wszystkich aut jakie do końca grudnia zostaną sprzedane.

Premier: Trzeba skończyć z patologią

Pytany przez *Money.pl *o rządowy projekt dotyczący zabrania przedsiębiorcom na dwa lata możliwości odliczania VAT za auta z kratką, premier Donald Tusk powiedział:_ Chcielibyśmy wspierać przedsiębiorczość, ale uderzmy się w serca i uczciwie sobie powiedzmy, czy fenomen kratki w samochodzie to jest problem przedsiębiorczości, czy wykorzystywania pewnych przepisów po to, żeby z bardzo drogich osobowych samochodów robić niby auta dostawcze. Sami widzieliście luksusowe mercedesy i porsche cayenne z kratką w środku i wierzcie mi, że nikt nimi jajek z hurtowni na targ nie przewozi. Dlatego skala nadużyć, do jakich dochodziło w Polsce, jeśli o tzw. samochody kratką, jest bolesna nie dla rządu, nie dla prawodawcy, ale jest bolesna dla ludzi. Bo to są setki milionów złotych, które nie wpływają do budżetu _.

Zdaniem premiera każdy, kto nie montuje sobie kratki, kto nie prowadzi działalności gospodarczej i jeździ bardzo tanim, małym samochodem, jest bardziej obarczony podatkiem VAT niż ktoś bardzo, bardzo zamożny, kogo stać na tego typu manewry. _ _

_ - Przecież walczymy z nieuczciwością, a nie przedsiębiorczością. Uwierzmy wreszcie, że w Polsce przedsiębiorczość nie jest synonimem słowa cwaniactwo. I dlatego staramy się tego typu kwestie wyprowadzać na prostą _ - powiedział Tusk.

Resort finansów twierdzi, że dla przedsiębiorców zmiany nie będą dużym obciążeniem.

_ - Wysokość podatku VAT, czy też ograniczenia w jego odliczaniu, nie stanowią decydującego czynnika o zakupie samochodu - _ mówi Money.pl Małgorzata Kobos, rzecznik Ministerstwa Finansów. - _ Należy zauważyć, że w okresie 2006 - 2008 roku, w okresie, kiedy obowiązywało takie samo ograniczenie w odliczaniu podatku VAT, sprzedaż nowych aut osobowych rosła średniorocznie o około 11 procent - _ argumentuje Kobos.

Eksperci: Argumenty rządu to demagogia i drenowanie kieszeni

_ - Mówienie o tym, że na możliwości odliczaniu VAT za auta z kratką korzystały głównie duże firmy i bogaci przedsiębiorcy jest nieporozumieniem. Kupowali je przede wszystkim drobni przedsiębiorcy, którzy chcieli zaoszczędzić na zakupie samochodu. Duże firmy z rozbudowaną flotą transportową kupują przeważnie typowo dostawcze lub ciężarowe pojazdy - mówi Money.pl Wojciech Drzewiecki, ekspert firmy Samar . _

Wtóruje mu Jakub Fabryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. _ - Ponad 90 procent firm to ludzie prowadzący niewielkie lub jednoosobowe firmy. Oni kupują tańsze auta lub te ze środkowej pułki. Nawet gdy mamy do czynienia z przypadkami zakupu ekskluzywnych marek, to zwykle są to auta reprezentacyjne i jeżdżą nimi prezesi lub członkowie zarządów dużych firm. Groteskowym byłoby jakby prezes takiej firmy jeździł na spotkania biznesowe zwykłą osobówką - mówi Fabryś . _

Z danych Instytutu Samar wynika, iż auta luksusowe stanowią niespełna10 proc. wszystkich sprzedanych samochodów z kratką._ _

_

* Auta z wyższej pułki, których cena przekracza 100 tys. złotych _Źródło: Samar

_ - Gdyby rządzącym leżało na sercu dobro przedsiębiorców, wprowadziliby rozwiązania takie, jak obowiązują w wielu krajach europejskich - mówi Jakub Fabryś . Tam można odliczać VAT w każdym przypadku, gdy kupuje się auto do firmy _.

Związek, z którym resort finansów konsultował projekt ustawy, wnioskował o wprowadzenia możliwości odliczania VAT od wszystkich kupowanych przez firmy pojazdów. Jednak powołując się na trudności budżetowe i możliwe nadużycia ze strony przedsiębiorców, odrzucono ten pomysł._ _

_ - Argumentowanie, że to pole do nadużyć, jest czymś niepoważnym. Rząd dysponuje instrumentami oraz służbami i może kontrolować, jak eksploatowane są służbowe auta _. _ Wybrano jednak najwygodniejszą dla państwa drogę: zlikwidowano ulgę - _podsumowuje Fabryś.

Następna szansa na tańszy samochód firmowy pojawi się dopiero w styczniu 2013 roku. Wtedy to mają powrócić dotychczasowe rozwiązania.

Komentarz Money.pl

wiadomości
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
jozek
5 lata temu
Kosmicznie świeży temat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1