Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KIB
|

Zmiany w podatkach. Konieczne mapy drogowe

1
Podziel się:

Zmiany podatkowe powinny być planowane i komunikowane na kilka lat do przodu - to wniosek płynący z dyskusji zorganizowanej w ramach "Polski Ład. Płynność przedsiębiorstw i stabilność pra­wa w dobie zwiększonej niepewności", który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Wpływa to na przewidywalność prowadzenia działalności gospodarczej, pozwala też precyzyjniej określić wpływy do budżetu państwa.

Zmiany w podatkach. Konieczne mapy drogowe
(Forum Ekonomiczne w Karpaczu)

Oprócz przewidywalności, eksperci przekazali również do przedstawiciela Ministerstwa Finansów uwagi dotyczące efektywności szerokich konsultacji zmian podatkowych z rynkiem. Aleksander Łożykowski, radca prawny, dyrektor departamentu podatków dochodo­wych Ministerstwa Finansów, przypomniał, że ministerstwo prowadzi dedykowane platformy kontaktowe i dialog trwa.

- To również życzenie urzędników Mi­nisterstwa Finansów, by prawo było stabil­ne i przewidywalne. Jednocześnie mają oni do czynienia z ciągłą zmianą, np. wybuch pandemii zmusił ich do działań, których w żaden sposób nie można było z góry przewidzieć. Każdego dnia są bombardo­wani z poszczególnych branż dziesiątkami zapytań, postulatów, dezyderatów itp. Jeśli inicjują zmiany w przepisach, to starają się, by były one wynikiem kompromisu i wywa­żenia różnych racji - tłumaczył Łożykowski. 

- Przyjęcie umowy społecznej dotyczą­cej poprzedzania uchwalania nowego prawa konsultacjami, upowszechnienie i respekto­wanie zasad konsultacji sprawi, że powstaną warunki do tworzenia prawa, które będzie dopracowane, z bardziej dokładną prognozą skut­ków jego wprowadzenia i wejdzie w życie z dostatecznym wyprzedzeniem, a potem będzie stabilne - wskazy­wał prof. Konrad Raczkowski, ekonomista ze Społecz­nej Akademii Nauk.

Zobacz także: Najwyższa inflacja od 20 lat. Niepokoi wzrost ceny żywności. „Jeśli to się nie zatrzyma, to może być kiepsko”

Jak dodał, mapy dojścia do rozwiązań podatkowych z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich i się sprawdzają. - Dodatkowo zarówno biznes, jak i urzędnicy nie przeżywają tam wstrząsów od wprowadzania zmian w przepisach pięć minut przed dwunastą - tłumaczył prof. Raczkowski. 

Standardem w europejskich krajach jest komunikowanie podwyżek na kilka lat do przodu. Eksperci za przykład podawali podatek akcyzowy. Ogół krajów europejskich reguluje go w reżimie tzw. map akcyzowych, które z trzyletnim wyprzedzeniem uprzedzają zmiany jego wartości.

- Trzymanie się tego rodzaju procedur okazuje się wielką korzyścią nie tylko dla podatników, m.in. dla producentów energii elektrycznej, napojów alkoholowych, wy­robów tytoniowych, ale i dla finansów publicznych - mówił Adam Czerniak, kierownik w zakładzie ekonomii instytucjonalnej i politycznej, SGH w Warszawie. - Zgodnie z badaniem Polityki Insight, które powstało na potrzeby Forum Akcyzowego, zmiany w akcyzie na wyroby tytoniowe w Polsce były w ciągu ostatnich 15. lat ogłaszane średnio na 2 miesiące przed wprowadzeniem ich w życie, a bywało, że ten czas wynosił jedynie 3 tygodnie - wskazał Adam Czerniak. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
JDG
3 lata temu
Dla JDG Polski Lad to roller-coaster a nie przewidywalność.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
JDG
3 lata temu
Dla JDG Polski Lad to roller-coaster a nie przewidywalność.