Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|

Biało-czerwona Tesla. Polska recepta na rewolucję w mobilności

7
Podziel się:

Polska recepta na rewolucję w mobilności nie ogranicza się do sfery marzeń. W praktyce mamy tu swoją rolę do odegrania, budując pojazdy specjalistyczne, oprogramowanie czy komponenty przełomowego napędu.

Biało-czerwona Tesla. Polska recepta na rewolucję w mobilności

Jeśli popatrzeć na cyfry, to Polacy samochody kochają, także te elektryczne. 90 proc. polskich kierowców deklaruje, że czerpie przyjemność z prowadzenia samochodu. Połowa uważa, że jest gotowych na to, by ta przyjemność była napędzana silnikiem elektrycznym. Rządowa strategia elektromobilności zakłada, że także polska branża motoryzacyjna mentalnie stanie po stronie rewolucji w logistyce i transporcie. Zachęt nie brakuje: takie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) kończy właśnie przyjmowanie zgłoszeń do drugiej edycji programu Innomoto. Do rozdysponowania ma 300 mln zł na innowacyjne projekty i produkty w przemyśle motoryzacyjnym. Z naciskiem na pojazdy specjalistyczne i komponenty.

- Program dotyczący elektromobilności w Polsce musi być horyzontalny, ponadresortowy. Naszym celem powinna być współpraca w znoszeniu barier w rozwoju innowacji w tym zakresie. Sfinansujemy prace badawczo-rozwojowe, ale też tworzymy rynek dla nowych produktów – zaznacza prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR i zarazem speaker na wrześniowymImpact mobility rEVolution'18 w Katowicach.

Poczta Polska nadaje tempo

Wielu ekspertów kibicuje biało-czerwonym, wskazując m.in. na Triggo, 4-kołowy ultralekki pojazd elektryczny. „Nie da się na masową skalę” – mówią zaś sceptycy elektromobilności a la polonaise. Innego zdania są zagraniczni inwestorzy: we Wrocławiu powstaje jedna z największych fabryk baterii w Europie (LG Chem) a co najmniej kilkanaście fabryk samochodów i komponentów motoryzacyjnych w Polsce rozwijanych jest lub będzie w kierunku elektromobilności. Do walki o biało-czerwoną elektromobilność włączają się lokalni lecz niemali gracze. Poczta Polska rozpoczęła właśnie największe w Polsce testy pojazdów elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów. Po nich Poczta Polska, przy współpracy z NCBR, wyłoni dostawcę e-furgonetek. Potrzeby? Obecnie w dla Poczty jeździ 5 tys. „spalinowców”.

- Zastosowanie w takim środowisku znaleźć może nasz van Elimen E-VN1 w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Koszt przejechania 100 km naszym pojazdem oscyluje w granicach 7 zł a ładowanie do 80 proc. baterii trwa ledwie 30 minut – zachwala Przemysław Rozmysłowicz, współtwórca marki Elimen.

Anoda w wodorze

Swoje plany – i osobny budżet na samochód elektryczny – ma też Lotos. Ten, w ramach swojej strategii, od blisko dwóch lat konsekwentnie rozwija innowacyjne projekty badawcze wspólnie z amerykańskimi ekspertami z prestiżowego Electric Power Research Institute z Doliny Krzemowej. Inny segment rynku wybiera polski JSW, zapowiadając spore inwestycje w innowacje na polu ogniw i baterii:

- Widzimy swoją rolę w produkcji kluczowych elementów baterii – anod - tłumaczy Daniel Ozon, prezes węglowej spółki, kolejny z kluczowych gości na Impact mobility rEVolution'18.

NCBR zaś liczy, że Polacy dołożą swoją cegiełkę do technologii konkurencyjnej wobec ogniw litowo-jonowowych. I tym samym wykłada 32 mln zł na inicjatywy ukierunkowane na opracowanie krajowej technologii wykorzystującej ogniwa wodorowe. Jedno jest pewne: napęd wodorowy nie zabije przyjemności prowadzenia samochodu, ale może doprowadzić do kolejnej rewolucji. Po niej obecnie dominujące baterie litowo-jonowe staną się przeżytkiem na miarę diesla.

Oczy na Katowice

Dokąd jeszcze zmierza ekosystem oparty o cyfrową i elektryczną rewolucję w transporcie i motoryzacji? Co obecnie jest na szczycie fali porywających wizji i skrupulatnych prognoz, mających redefiniować najbliższą przyszłość? Jest miejsce, gdzie można zobaczyć cały obraz nadchodzących zmian. To do Katowic, 12 i 13 września zjadą wszyscy kluczowi gracze z ekosystemu budującego nowe oblicze mobilności.Impact mobility rEVolution'18 to największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. 400 firm, 200 start-upów i 150 mówców z całego świata, wśród nich liderzy z takich firm jak Volkswagen Financial Services, Volkswagen Group Polska, Volvo, Nissan czy Airbus. Z pewnością nie zabraknie też wielkich nazwisk z polskiej sceny m.in. premiera Mateusza Morawieckiego, wicepremiera Jarosława Gowina oraz przedstawicieli największych polskich spółek np. PLL LOT, Orlen, JSW, Tauron czy Grupy
Azoty. Cel? Nadać rewolucji właściwą dynamikę.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
realista
6 lat temu
Ta elektryfikacja samochodów to jakaś ściema. Przecież każdy wie, nie powstały jeszcze wystarczająco tanie i wydajne akumulatory lub ogniwa paliwowe. Jak one powstaną to elektryfikacja odbędzie się sama bez żadnych nakazów i kampanii. Nawet ja wywale ze swojego starego golfa II kopciuch a wstawie elektryka. Chciało by się lecieć w kosmos i odkrywać nowe światy ale na czym na rowerze?
sas
6 lat temu
liczby, a ne cyfry
123
6 lat temu
Samochód elektryczny to pomyłka. Mieszkam w bloku z garażem na ok 100 samochodów. Jak by każdy miał elektryka i włączył by ładowanie na noc.... to instalacja doprowadzona do budynku by się sfajczyła. Nasz system energetyczny ledwie zyje bez tego dodatkowego obciążenia!!
Sygnalista
6 lat temu
Volvo szykuje kanapki dla polityków ze szwedzkiego stołu żeby dobrać się do kasy z polskiego budżetu. UWAGA służby !!!
marek
6 lat temu
material sponsorowany