Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wyniki Orange Polska: 300 tysięcy osób zrezygnowało z telefonu stacjonarnego

1
Podziel się:

Spadają przychody w telefonii stacjonarnej. Zrezygnowało z niej 300 tysięcy osób. W części nadrabia to telefonia komórkowa. Ale zyski firma znajduje w oszczędnościach na pracownikach.

Wyniki Orange Polska: 300 tysięcy osób zrezygnowało z telefonu stacjonarnego
(BARTOSZ KRUPA/EAST NEWS)

Orange Polska odnotował 98 mln zł skonsolidowanego zysku netto w pierwszym kwartale 2016 r. wobec 171 mln zł zysku rok wcześniej. Spadają przychody w telefonii stacjonarnej. Zrezygnowało z niej 300 tysięcy osób. W części nadrabia to telefonia komórkowa. Ale zyski firma znajduje w oszczędnościach na pracownikach.

Spadek zysku wykazano zarówno na działalności operacyjnej, jak i z powodu wyższych kosztów finansowych netto o 38 mln zł rok do roku. Orange wykosztował się na koncesje na nowe częstotliwości, a opłaty finansowane w dużej mierze długiem wniósł w lutym.

Zysk operacyjny (czyli zysk bez podatku CIT i kosztów finansowych) wyniósł 215 mln zł wobec 246 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 803 mln zł wobec 2 930 mln zł rok wcześniej.

300 tysięcy osób zrezygnowało z telefonu stacjonarnego

Do 4,1 mln osób zmniejszyła się liczba klientów usług stacjonarnego telefonu w Orange. Jeszcze rok temu było ich 4,4 mln. W samym tylko pierwszym kwartale zrezygnowało z takich usług 74 tysiące klientów Orange.

Spadała też liczba klientów stacjonarnego internetu szerokopasmowego do 2,1 mln z 2,2 mln rok wcześniej, mimo że firma uruchomiła usługi superszybkiego transferu na łączach światłowodowych.

Firma święci jednak sukcesy w internecie mobilnym. Zasięg sieci 4G (LTE) udało się zwiększyć do 89 proc. ludności z 72 proc. rok temu. Liczba klientów wzrosła w tym segmencie skokowo (+40 proc.), bo do 2,2 mln z 1,6 mln rok wcześniej. Zwiększa się też liczba klientów, które korzystają z potrójnej usługi: Internet, telefon, telewizja do 0,53 mln z 0,44 mln rok wcześniej.

Kluczowe w działalności Orange Polska są usługi głosowe w telefonii komórkowej, choć proporcja przychodów przesuwa się w kierunku usług dostępu do internetu. Internet mobilny daje już 18,1 proc. przychodów, gdy rok wcześniej było to tylko 16 proc. Usługi głosowe to 20,8 proc. przychodów, podczas gdy rok temu 23,5 proc.

Struktura przychodów Orange Polska według najwazniejszych segmentów (mln zł)
1 kw. 2016 1 kw. 2015 zmiana udział w przychodach 2016 (%) udział w przychodach 2015 (%)
połączenia głosowe komórkowe 583 689 -15,4 20,8 23,5
internet komórkowy 507 470 7,9 18,1 16,0
sprzęt (telefony komórkowe) 192 138 39,1 6,8 4,7
połączenia głosowe stacjonarne 401 458 -12,4 14,3 15,6
internet stacjonarny 381 410 -7,1 13,6 14,0
razem 2803 2930 -4,3
Źródło: WP Money.pl za raportem Orange Polska

Firmie udało się zwiększyć liczbę klientów telefonów abonamentowych (post-paid) do 8,58 mln z 7,73 mln rok wcześniej, a spadki odnotowano w ofercie telefonów "na kartę" (pre-paid) do 7,69 mln osób z 7,79 mln.

Przeciętny klient abonamentowy płaci Orange 45,3 zł miesięcznie (ARPU) za rozmowy, a pre-paid zaledwie 12,4 zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 50,5 zł i 12,1 zł. Spadek przychodów z rozmów rekompensował ich wzrost w transferze danych do 12,8 zł miesięcznie z 10,7 zł miesięcznie na użytkownika.

- Zgodnie z niedawno przedstawioną strategią, kontynuowaliśmy w pierwszym kwartale intensywne działania komercyjne, osiągając duże sukcesy, zwłaszcza w usługach komórkowych - powiedział prezes Bruno Duthoit, cytowany w raporcie. - Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2 proc. Był to kolejny z rzędu okres bardzo dużego wzrostu w segmencie abonamentowym, a jednocześnie ten kwartał przyniósł również dobre wyniki w segmencie usług przedpłaconych. Wynikało to z wprowadzenia nowych, atrakcyjnych dla klientów ofert, wspartych skuteczną komunikacją. Na rynku stacjonarnym, cieszy nas wzrost w usługach szybkiego dostępu do Internetu. W pierwszym kwartale osiągnęliśmy najwyższą w historii liczbę przyłączeń netto w tym obszarze, do czego przyczynił się w szczególności stopniowy przyrost liczby klientów usług światłowodowych. W pierwszym kwartale objęliśmy zasięgiem sieci FTTH ponad 100 tys. nowych gospodarstw domowych. Potwierdzamy cel całoroczny w tym zakresie na poziomie około 800
tys. gospodarstw domowych - powiedział prezes Bruno Duthoit, cytowany w raporcie.

Prognozy niezagrożone

Po wynikach za pierwszy kwartał Orange Polska podtrzymuje prognozę skorygowanego wyniku EBITDA w przedziale 3,15-3,3 mld zł w całym 2016 roku, poinformował członek zarządu ds. finansów Maciej Nowohoński.

- Korzystny wpływ na przychody z usług mobilnych miał wzrost sprzedaży sprzętu w związku z rosnącą popularnością ratalnej sprzedaży telefonów komórkowych, co odzwierciedla ogólną tendencję na rynku - powiedział Nowohoński, cytowany w raporcie spółki. - W segmencie stacjonarnym, kluczowe trendy nie uległy zmianie, zaś na wysokość pozostałych przychodów wpłynął brak projektów infrastrukturalnych oraz sezonowy spadek przychodów z usług ICT. Spadek EBITDA był niższy niż spadek przychodów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zmniejszyły się pomimo znacznie wyższej liczby przyłączeń netto (rok-do-roku) w usługach mobilnych. Jak wcześniej sygnalizowaliśmy, bardzo duże inwestycje zrealizowane w IV kw. 2015 roku wpłynęły na wysokość wygenerowanych w I kw. środków pieniężnych. Wyniki pozostają jednak zgodne z planem, dzięki czemu możemy potwierdzić cel całoroczny w zakresie EBITDA i dźwigni finansowej - dodał.

Skorygowana EBITDA za pierwszy kwartał wyniosła 868 mln zł i była niższa o 9,6 proc. (tj. 92 mln zł) licząc rok do roku. Marża EBITDA zmniejszyła się o 1,8 pkt proc. w skali roku do poziomu 31 proc.

"Spadek EBITDA był niższy niż przychodów. Koszty całkowite do poziomu EBITDA zmniejszyły się o 30 mln zł rok do roku, gdyż wzrost kosztów bezpośrednich został z nadwyżką zrównoważony przez spadek kosztów pośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący ruch komórkowy" - czytamy w raporcie.

Dwa tysiące pracowników mniej

Liczba pracowników Orange Polska zmniejszyła się w ciągu roku do 16,8 tysiąca z 18,3 tysięcy rok wcześniej. Między innymi to pozwala spółce ratować rentowność.

Rozwiązanie rezerw w kosztach pracy dało firmie 94 mln zł oszczędności (przy 98 mln zł zysku netto grupy Orange Polska), czyli o 36 mln zł więcej niż rok wcześniej. Orange Polska podało, że pomimo znacznie większej niż przed rokiem liczby przyłączeń netto, bezpośrednie koszty sprzedaży były niższe, dzięki dużemu udziałowi umów bez telefonu (tylko z kartą SIM) w sprzedaży.

telekomunikacja
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
davidov
6 lat temu
Stacjonarny w Sferii od 12 lat :) Teraz pewnie będę przenosić do Plusa ale na pewno nie zlikwiduję numeru, uważam że tel stacjonarne mają wiele zalet i plusów i wcale nie powinny być wypierane przez komórki tylko się uzupełniać
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
davidov
6 lat temu
Stacjonarny w Sferii od 12 lat :) Teraz pewnie będę przenosić do Plusa ale na pewno nie zlikwiduję numeru, uważam że tel stacjonarne mają wiele zalet i plusów i wcale nie powinny być wypierane przez komórki tylko się uzupełniać