Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jarosław Jakimczyk
|

Bez dopłat z Unii Chorwacja buduje autostrady szybciej niż Polska

0
Podziel się:

"Coś co przez lata było niemożliwe, zostało zrobione. Zostało pokazane, że program doprowadzenia Polski do europejskiej normalności, jeżeli chodzi o drogi, jest do zrealizowania" – oświadczył wczoraj premier Jarosław Kaczyński podczas uroczystości oddania do użytku nowego 103,5-kilometrowego odcinka autostrady A2 Konin-Stryków.

Bez dopłat z Unii Chorwacja buduje autostrady szybciej niż Polska

"Coś co przez lata było niemożliwe, zostało zrobione. Zostało pokazane, że program doprowadzenia Polski do europejskiej normalności, jeżeli chodzi o drogi, jest do zrealizowania" – oświadczył wczoraj premier Jarosław Kaczyński podczas uroczystości oddania do użytku nowego 103,5-kilometrowego odcinka autostrady A2 Konin-Stryków. *
Zdaniem szefa rządu, który z tej okazji przybył specjalnie do miejscowości Dąbie w Wielkopolsce, inwestycja, finansowana z funduszy państwa i Unii Europejskiej (320 mln zł z łącznej sumy 430 mln), „pokazuje, że zmienia się polskie drogownictwo, ale także, że zmienia się Polska” (obecnie mamy 673 *
ZOBACZ TAKŻE:

Autostrady - daleko do normalnościkm autostrad i ponad 247 km dróg ekspresowych. Na koniec 2006 r. ma być już 743 km autostrad i 261 km dróg ekspresowych, a w 2013 – odpowiednio 1729 km i 1800 km).

Polska rzeczywiście się zmienia, ale nadal zmienia się zbyt wolno w porównaniu do takiej np. Chorwacji, która zniszczona przez wojnę trwającą do połowy lat 90. i pozbawiona gigantycznych dopłat z kasy unijnej oddaje do użytku autostrady w szybszym tempie niż Polska, pełnoprawny beneficjant dotacji z Brukseli. Jest to tym bardziej zdumiewające, że Chorwaci budują autostrady w terenie górzystym, gdzie co pewien czas trzeba drążyć parokilometrowe tunele w skałach, podczas gdy Polacy realizują inwestycje drogowe niemal wyłącznie na płaskim terenie nizinnym względnie na łagodnie pofałdowanych wyżynach. Obecnie autostradami nie licząc małych przerw połączone są największe miasta chorwackie. Dwa ostatnie odcinki autostrady Zagrzeb-Split, liczącej łącznie 380 km, zostały oddane do użytku w lipcu ubiegłego roku W 2004 r. zakończono natomiast budowę autostrady ZOBACZ TAKŻE:
Przybyło nam 100 kilometrów autostradZagrzeb-Rijeka, której długość wynosi 146,5 km. Autostrady te są dwoma najważniejszymi traktami komunikacji kołowej w Chorwacji. W 2008 r. ma być oddany do użytku biegnący wzdłuż wybrzeża Adriatyku odcinek autostrady ze Splitu do Dubrownika.

Tajemnicą chorwackiego sukcesu nie jest wyłącznie system finansowania inwestycji drogowych. Autostrada na Półwyspie Istria finansowana była w 2003 r. pieniędzmi z obligacji wyemitowanych przez państwo. To zapewne bardziej efektywny system niż udzielenie przez Skarb Państwa za czasów premiera Jerzego Buzka gwarancji dla spółki Autostrada Wielkopolska. Firma ta związana z Kulczyk Holding mimo pomocy ze strony państwa nie jest w stanie - o czym dziś już wiadomo – oddać autostrady do użytku w terminie. Tym co dodatkowo motywuje chorwackich decydentów do sprawnej realizacji przyjętego pod koniec lat 90. programu budowy autostrad jest świadomość, że drogi te są podstawową dźwignią rozwoju turystyki. Ta zaś ma procentowo coraz większy udział w napływie dewiz do Chorwacji.

Autor jest dziennikarzem tygodnika Wprost

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)