Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Francuska telewizja bez reklam

0
Podziel się:

Od telewizji publicznej oczekuje się jakości - tłumaczy prezydent Nicolas Sarkozy.

Francuska telewizja bez reklam
(PAP/EPA)

Prezydent Francji Nicolas Sarkozy chce pozbawić publiczne stacje telewizyjne France Télévision przychodów z reklam. Odpowiednia ustawa może zostać uchwalona jeszcze w tym roku.

Komisja, która zajmowała się opracowaniem odpowiednich przepisów, przedstawiła po czterech miesiącach pracy raport, który ma posłużyć uchwaleniu nowej ustawy.

Na początku stycznia Sarkozy ogłosił niespodziewanie zniesienie reklam w France Télévision i zaraz potem powołał komisję, którą kieruje przewodniczący klubu parlamentarnego Unii na rzecz Ruchu Ludowego (UMP), Jean-François Copé. Może to oznaczać, że już od 2009 roku reklamy nie będą emitowane po godzinie 20-tej a od 2012 roku nie będzie ich wcale.

Sarkozy chce w ten sposób doprowadzić do zdecydowanego oddzielenia telewizji publicznej od prywatnej: _ - Od telewizji publicznej oczekuje się jakości _ - argumentuje Sarkozy. _ - Nie oznacza to bycie czymś elitarnym, lecz umożliwienie możliwie wielu ludziom dostępu do kultury. Telewizja publiczna nie może funkcjonować tylko według kryteriów rynkowych. _

We Francji jest jednak wielu krytyków tej propozycji. Główny argument to przede wszystkim korzyści, jakie z zakazu reklam w telewizji publicznej mogą odnieść stacje prywatne. W stacjach publicznych France Télévision zapowiedzi te wywołały obawy przed likwidacją miejsc pracy.

Sarkozy próbuje uspokajać: brak przychodów z reklam, które na rok 2009 oszacowano na 450 mln euro a od roku 2012 na 650 mln euro, ma być zrekompensowany - jednak bez obciążania przy tym państwa. Komisja opracowała kilka propozycji finansowania: ponieważ Sarkozy odrzucił ogólne podniesienie abonamentu za telewizję, ewentualna podwyżka abonamentu mogłaby być powiązana ze stopą inflacji. Do wniesienia odpowiedniego podatku maja być poproszeni dostawcy usług internetowych i telefonii komórkowej. Może on wynieść 0,5 lub nawet 0,9 procent obrotu. Ponadto francuskie stacje prywatne mają płacić podatek od swoich przychodów z reklam.

Jednak taki model finansowania doprowadził już wcześniej do protestów. Stacje prywatne nie chcą w żadnym wypadku finansować stacji publicznych. Według Zrzeszenia Nadawców Prywatnych APC, _ branża audiowizualna przeżywa obecnie technologiczny i ekonomiczny przełom, Stacje i tak muszą już poważnie inwestować _. Yves Le Mouël, szef Zrzeszenia Branży Telekomunikacyjnej, zapowiedział, że odpowiedni podatek znajdzie także odzwierciedlenie w rachunkach dla klientów.

Pierwsze powściągliwe komentarze słychać już także z Brukseli: _ - Pierwsza reakcja unijnej komisarz ds. mediów Viviane Reding nie była entuzjastyczna _ - powiedział rzecznik komisji Martin Selmayr. _ - Należy najpierw poczekać na tekst ustawy i dopiero przeanalizować, czy jest ona zgodna z prawem unijnym. _

wiadmomości
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)