Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Debiut PKP Cargo na GPW. Spółka dogadała się ze związkami zawodowymi

0
Podziel się:

Związkowcy domagali się podwyżek, gwarancji zatrudnienia i wypłaty premii.

Debiut PKP Cargo na GPW. Spółka dogadała się ze związkami zawodowymi
(PKP Cargo)

Władze PKP Cargo i przedstawiciele działających w spółce związków zawodowych podpisali dziś rano ostateczne porozumienie, kończące spór zbiorowy w spółce. Otwiera to drogę do debiutu PKP Cargo na warszawskiej giełdzie.

Debiut PKP Cargo na GPW zaplanowany jest na czwarty kwartał br. Jak ustaliła PAP w źródłach zbliżonych do władz PKP, debiut najprawdopodobniej odbędzie się w listopadzie.

Na drodze do debiutu stał do tej pory spór ze związkami zawodowymi. Związkowcy domagali się od władz firmy podwyżek, gwarancji zatrudnienia i wypłaty premii z zysku przedsiębiorstwa. 22 sierpnia strony wypracowały kompromis, ale przed ostatecznym podpisaniem porozumienia potrzebna była akceptacja jego zapisów m.in. rad nadzorczych PKP SA i PKP Cargo, walnych zgromadzeń obu spółek, a także ministerstwa finansów. Ostatecznie porozumienie podpisano w poniedziałek.

Kompromis osiągnięty

Pracownicy PKP Cargo otrzymali m.in. 4-letnie i 10-letnie gwarancje zatrudnienia, a w przypadku debiutu giełdowego spółki zostanie im wypłacona premia prywatyzacyjna w formie akcji pracowniczych.

_ - Dzisiejsze porozumienie w jakimś stopniu zabezpiecza interesy pracowników przy prywatyzacji spółki _ - powiedział przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek.

Zadowolenie z kompromisu deklarują też władze PKP. _ - Kompromis jest dosyć odległy od tego, co obie strony deklarowały na początku rozmów, ale to jest dobry kompromis _ - ocenił w rozmowie z PAP prezes PKP SA i szef całej Grupy PKP Jakub Karnowski. Dodał, że kompromis pozwala kontynuować prywatyzację PKP Cargo, a jednocześnie daje pracownikom świadomość, że będą - poprzez akcje pracownicze - współwłaścicielami spółki.

Na wykup akcji dla pracowników zostanie przeznaczone ok. 165 mln zł. _ - To będzie po kilka tysięcy złotych na pracownika w akcjach. Te akcje będą zablokowane na dwa lata, przez dwa lata nie będą mogli ich sprzedać. Dzięki temu pracownicy będą współwłaścicielami spółki _ - powiedział Karnowski. W PKP Cargo pracuje około 24 tys. osób.

Karnowski poinformował, że poniedziałkowe porozumienie kończy ostatni duży spór ze związkami w Grupie PKP. W ubiegłym tygodniu PKP porozumiało się ze związkowcami co do przysługujących kolejarzom i ich rodzinom ulg przejazdowych, a PKP Intercity zakończyło spór dotyczący podwyżek.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

Obecnie 100 proc. akcji PKP Cargo należy do PKP SA. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP SA.

Ponad 50 przewoźników walczy o polski rynek

Jak pisał Money.pl w sierpniowym raporcie na temat debiutu PKP Cargo na GPW, sama spółka może okazać się ciekawą propozycją dla inwestorów. Mowa bowiem o firmie, która kontroluje większość kolejowego transportu towarów w Polsce. Obecnie ma około 2,5 tysiąca lokomotyw i 64 tysiące wagonów. Weszła też na rynki Czech, Słowacji, Węgier, Austrii i Belgii, gdzie ma prawo do wykonywania samodzielnych przewozów.

Na polskim rynku konkuruje z około 50 przewoźnikami. Przewaga, jeżeli chodzi o udziały w rynku, jest jednak bardzo znacząca, mimo tego że w ostatnich latach przewaga PKP Cargo maleje.

Źródło: Money.pl na podstawie danych A.T. Kearney.

- _ Przewoźnikowi, pomimo iż w ostatnich latach stracił udziały w rynku, udało się wypracować rentowność na relatywnie wysokim poziomie. Jest to godne uznania na tle wcześniejszych wyników spółki z lat 2003-2007, kiedy to utrata rynku była wprawdzie mniejsza, jednak spółka praktycznie nie generowała zysku _ - czytamy w raporcie firmy doradczej A.T. Kearney na temat rynku przewozów towarowych w Polsce.

Zdaniem analityków A.T. Kearney polski rynek przewozów towarowych koleją jest dość perspektywiczny i ma szansę rosnąć w tempie około 3 procent rocznie. - _ Generalnie możemy powiedzieć, że przewoźnicy mają przed sobą dobrą przyszłość _ - mówił przed miesiącem Stefan Marcu, menedżer z A.T. Kearney i współautor raportu. - _ Największym problemem dla rozwoju tego rynku jest jednak stan infrastruktury kolejowej w Polsce _.

Czytaj więcej w Money.pl
PKP Cargo idzie na giełdę. Ważny krok Na GPW ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja.
Reforma OFE uderzy w plany PKP? Firma chce zdobyć pieniądze na czteromiliardowe zadłużenie. Plany mogą spalić na panewce, bo...
Związkowcy wytykaja błędy w prospekcie _ - W prospekcie nie uwzględniono faktu, że w spółce nie podpisano paktu gwarancji pracowniczych, co jest standardem przy prywatyzacji _ - powiedział Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

Ponad 50 przewoźników walczy o polski rynek

Tymczasem, chociaż sytuacja rynkowa nie sprzyja debiutowi PKP Cargo, to jednak sama spółka może okazać się ciekawą propozycją dla inwestorów. Mowa bowiem o firmie, która kontroluje większość kolejowego transportu towarów w Polsce. Obecnie ma około 2,5 tysiąca lokomotyw i 64 tysiące wagonów. Weszła też na rynki Czech, Słowacji, Węgier, Austrii i Belgii, gdzie ma prawo do wykonywania samodzielnych przewozów.

Na polskim rynku konkuruje z około 50 przewoźnikami. Przewaga, jeżeli chodzi o udziały w rynku, jest jednak bardzo znacząca, mimo tego że w ostatnich latach przewaga PKP Cargo maleje.

Źródło: Money.pl na podstawie danych A.T. Kearney.

- _ Przewoźnikowi, pomimo iż w ostatnich latach stracił udziały w rynku, udało się wypracować rentowność na relatywnie wysokim poziomie. Jest to godne uznania na tle wcześniejszych wyników spółki z lat 2003-2007, kiedy to utrata rynku była wprawdzie mniejsza, jednak spółka praktycznie nie generowała zysku _ - czytamy w raporcie firmy doradczej A.T. Kearney na temat rynku przewozów towarowych w Polsce.

Zdaniem analityków A.T. Kearney polski rynek przewozów towarowych koleją jest dość perspektywiczny i ma szansę rosnąć w tempie około 3 procent rocznie. - _ Generalnie możemy powiedzieć, że przewoźnicy mają przed sobą dobrą przyszłość _ - uważa Stefan Marcu, menedżer z A.T. Kearney i współautor raportu. - _ Największym problemem dla rozwoju tego rynku jest jednak stan infrastruktury kolejowej w Polsce _.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)