Zbyt długie oczekiwanie na decyzję ubezpieczyciela, różnica zdań co do wysokości wypłaconego odszkodowania lub brak zgody na odmowę uznania roszczenia o odszkodowanie to częste przyczyny sporów klientów z towarzystwami ubezpieczeniowymi.
Gdy znajdziemy się w sytuacji, w której dojdzie do sporu, warto pamiętać że w walce o swoje prawa mamy sojusznika.
To rzecznik ubezpieczonych, który tylko w pierwszym kwartale 2013 roku otrzymał 4396 pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, czyli m.in.: komunikacyjnych, na życie, NNW, domów, mieszkań, turystycznych i kredytów. To aż o 13,6 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Zgodnie z ustawą, która w 2003 roku powołała do życia tę instytucję, rzecznik ubezpieczonych dba o prawa: ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków otwartych funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych. - Ponadto reprezentuje ich interesy wobec ubezpieczycieli oraz funduszy emerytalnych – wylicza Zuzanna Nadolska ekspert eurobanku.
Skarga tylko na piśmie
Rzecznik interweniuje tylko wtedy, gdy sami się do niego zgłosimy. Kiedy należy to robić? - Nie ma określonego momentu. - Ale dobrze jest zgłaszać wnioski do Rzecznika po wyczerpaniu dostępnej ścieżki wyjaśniania problemu bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym lub bankiem. Na przykład po otrzymaniu kolejnej odmownej odpowiedzi na odwołanie na złożoną reklamację – mówi ekspert eurobanku.
By rzecznik zajął się naszą sprawą, we wniosku powinny znaleźć się:
DANE OSOBY, KTÓRA ZGŁASZA SKARGĘ:
- imię i nazwisko;
- adres zamieszkania lub adres do korespondencji;
- numer telefonu;
- w przypadku członka funduszu emerytalnego również numer PESEL, NIP oraz rachunku w OFE;
- jeżeli osoba skarżąca występuje w czyimś imieniu do skargi należy również dołączyć pełnomocnictwo, które upoważnia do reprezentowania danej osoby (wzór takiego pełnomocnictwa można pobrać ze strony internetowej Biura Rzecznika Ubezpieczonych).
Sam wniosek powinien zawierać – w zwięzłej i krótkiej formie – przedstawienie sprawy, z którą się zgłaszamy i opis już podjętych działań z nią związanych.
SKARŻĄCY SIĘ POWINIEN WIĘC:
- wskazać zarzuty, które w ocenie Skarżącego przemawiają za nieprawidłowym stanowiskiem zakładu ubezpieczeń/powszechnego towarzystwa emerytalnego;
- podać argumenty potwierdzające swoje roszczenia w stosunku do zakładu ubezpieczeń/powszechnego towarzystwa emerytalnego;
- przedstawić swoje oczekiwania wobec Rzecznika Ubezpieczonych odnoszące się do sposobu załatwienia sprawy, tzn. czy ma być to podjęcie interwencji w zakładzie ubezpieczeń/powszechnym towarzystwie emerytalnym, czy też wyłącznie stanowisko Rzecznika dotyczące przedmiotowej sprawy.
Ponadto – jak informuje biuro Rzecznika - do skargi należy dołączyć kserokopię korespondencji z zakładem ubezpieczeń i kopie innych dokumentów, które są istotne dla sprawy i potwierdzają zgłaszane roszczenia. A gdy nie dysponujemy takimi, absolutnym minimum są takie informacje jak: nazwa podmiotu, od której dochodzimy roszczeń lub której działalność jest przedmiotem skargi; rodzaj ubezpieczenia; data i miejsce zdarzenia ubezpieczeniowego; numer polisy/rachunku.
Rzecznik nie podejmie interwencji w zgłoszonej sprawie, w przypadku skierowania pisma do Rzecznika Ubezpieczonych, jako drugiego bądź kolejnego adresata, jedynie „do wiadomości”, bez wyraźnej prośby o interwencję.
Co może zrobić Rzecznik?
Na jaką pomoc możemy liczyć? - Po zbadaniu sprawy Rzecznik może: wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw ani interesów osób ubezpieczonych; zwrócić się do podmiotu, w którego działalności stwierdził naruszenie prawa lub interesów osób ubezpieczonych, o ponowne rozpatrzenie sprawy; lub zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów, w szczególności do Komisji Nadzoru Finansowego, prokuratury bądź organów kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej – wylicza Zuzanna Nadolska z eurobanku i dodaje, że jeżeli Rzecznik odmówi zajęcia się naszą sprawą, jest to decyzja ostateczna, od której nie możemy się odwołać i domagać się np. powtórnego rozpatrzenia sprawy przez Rzecznika.
Ekspercka pomoc przez tel i mailem
| Rzecznik Ubezpieczonych uruchomił eksperckie dyżury telefoniczne, gdzie można otrzymać profesjonalną, bezpłatną informację lub poradę Dyżur odbywa się pod nr telefonu 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 16.00 oraz 17.00 - 19.00. Istnieje również możliwość złożenia zapytania w formie elektronicznej na adres mailowy: biuro@rzu.gov.pl. Czas rozpatrywania zapytań napływających pocztą elektroniczną wynosi do trzech tygodni. |
| --- |