Na skróty

Serwis edukacyjny eurobanku i Money.pl

Money.plTwoje finanseCzym kierować się przy wyborze konta w banku?
2012-02-03 18:17

Czym kierować się przy wyborze konta w banku?

2 minuty czytania
Czym kierować się przy wyborze konta w banku?
Wysokość miesięcznej opłaty za prowadzenie rachunku to nie wszystko. Podejmując decyzję o wyborze banku, któremu powierzymy swoje pieniądze, powinnyśmy wziąć pod uwagę więcej czynników.

- Po pierwsze powinniśmy zdecydować jaki typ obsługi konta będzie dla nas najwygodniejszy. Jeśli wolimy tradycyjne rozwiązania możemy zdecydować się na obsługę w placówce banku. Natomiast osoby ceniące sobie niezależność powinny zdecydować się na samodzielne dokonywanie operacji - do wyboru mamy internet lub telefon – mówi Monika Sobczyk, ekspert eurobanku ds. produktów rozliczeniowo-oszczędnościowych.

- Trzeba zastanowić się, w jaki sposób będziemy korzystać z rachunków. Gdy to sobie uświadomimy, pozwoli nam to zawęzić pole wyboru spośród wszystkich dostępnych na rynku ofert – wtóruje Jarosław Sadowski z Expandera.

Na czym to polega? – Jeżeli wiemy, że często będziemy wykonywali przelewy to istotna dla nas powinna być opłata za przelew. Swoje poszukiwania zawężamy więc do banków, w których są one darmowe lub bardzo tanie. Tak zwany klient tradycyjny poszuka tu banku, gdzie przelewy wykonywane w oddziale są tanie. Z kolei klient internetowy poszuka banku, gdzie płatności dokonywane za pośrednictwem bankowości elektronicznej są darmowe – tłumaczy ekspert Expandera.

Na jakie elementy oferty banków powinniśmy więc zwrócić uwagę? Dla dość licznego grona potencjalnych klientów ważne będą opłaty - w szczególności miesięczna opłata za rachunek, która, w zależności od banku, może wynieść od zera do nawet kilkudziesięciu złotych. Część banków zwalnia z tej opłaty, gdy klient zasila konto regularnymi wpływami w określonej w umowie wysokości.

- Tutaj należy wziąć pod uwagę co ponad standard może zaoferować bank, który stosuje opłatę za prowadzenie rachunku oraz jak wiele przelewów w miesiącu realizujemy, jeśli bank podbiera za nie prowizję - wskazuje Arkadiusz Rembowski, Dyrektor ds. Rozwoju Produktów Finansowych w Money Expert.

- Tylko nieliczne banki oferują konta za 0 zł, co niestety często wiąże się z ograniczeniem funkcjonalności i dostępności. Sprawdźmy więc czy warunki pozwalające na posiadanie bezpłatnego konta są dla nas osiągalne i czy ich wykonanie nie przysporzy dodatkowych trudności. Najczęstszymi warunkami są deklaracje stałych określonych wpływów lub czynne korzystanie z karty (banki zazwyczaj określają ilość wymaganych transakcji). Zweryfikujmy również czy ceną za bezpłatne konto nie będą opłaty za inne operacje np.: przelewy, wpłaty, obsługa w placówce itp. – mówi Monika Sobczyk z eurobanku.

Dla wielu bardzo istotny jest dostęp do rachunku za pośrednictwem Internetu. - Właściwie to już podstawa, ale nie zawsze i nie dla każdego jest to usługa istotna. Są tradycjonaliści, którzy nie zrezygnują z obsługi w tzw. okienku, gdzie można porozmawiać z drugim człowiekiem, wymienić spostrzeżenia na temat oferty i obsługi – mówi specjalista z Money Expert.

Dla takiego klienta ważna będzie więc odległość oddziału od miejsca zamieszkania, godziny jego otwarcia i szybkość obsługi. - Chodzi przede wszystkim o ilość placówek banku, ich odległość od miejsca zamieszkania oraz godziny otwarcia. Bank, którego placówki czynne są jedynie w godzinach naszej pracy nie będzie dobrym wyborem. Istotne jest również w jaki sposób placówka funkcjonuje, czy np. posiada wydzielone strefy, które pozwolą na szybką obsługę klientów chcących jedynie dokonać wpłaty/wypłaty lub sprawdzić podstawowe informacje o produktach. Z doświadczenia wiemy, że klienci nie lubią długich kolejek, dlatego dużym ułatwieniem będą wpłatomaty lub wspomniane wcześniej stanowiska szybkiej obsługi – wylicza Monika Sobczyk z eurobanku.

Jednak nie tylko dla klienta tradycyjnego istotny będzie łatwy dostęp do placówek stacjonarnych. - W każdym przypadku, gdy potrzebujemy błyskawicznego wydania dokumentów, zaświadczeń, aneksów będzie bardzo ważny szybki dostęp do pracownika oddziału, choć w dobrze zorganizowanych bankach wiele z tych spraw można zrealizować w drodze kontaktu telefonicznego – wskazuje Rembowski i dodaje, że ważne jest to, by poziom tej usługi realizowanej przez bank w ramach rachunku był rzeczywiście skoncentrowany na faktycznej pomocy w załatwieniu sprawy z którą dzwoni klient poprzez rozmowę telefoniczną. - Porażką tego typu usług jest proces który przewiduje przekierowywanie klienta do placówki stacjonarnej banku, coś takiego budzi irytację klientów – mówi.

Bez względu na to, czy jesteśmy klientem tradycyjnym czy internetowym warto też zwrócić uwagę na wielkość sieci bezpłatnych bankomatów. Karty wydawane do niektórych rachunków, umożliwiają bezpłatne wypłaty z wszystkich krajowych maszyn. Gdy za wypłatę w obcym bankomacie pobierana jest prowizja, warto sprawdzić jej wysokość.

- Sprawdźmy więc w jakim czasie i za jaką opłatą bank wydaje kartę do konta oraz jakie są koszty wypłat. Wiele banków oferuje możliwość otrzymania karty w terminie kilku dni lub podczas podpisywania umowy (czasami może się to wiązać z dodatkowymi opłatami). Sama karta to jednak nie wszystko, Klienci zwracają również uwagę na liczbę bankomatów jakimi dysponuje bank oraz jakie opłaty poniesiemy za wypłaty z bankomatów innych niż nasz bank (może to być prowizja naliczona procentowo od kwoty wypłaty lub stała, ustalona kwota) – podkreśla ekspertka eurobanku.

Wielu klientów doceni wygodę, jaką daję powiadomienia SMS. - Zdecydowanie ułatwiają kontrolę nad wydatkami. Nie zawsze mamy czas, by logować się regularnie do rachunku internetowego lub tym bardziej odwiedzać oddział, by sprawdzić bieżący stan konta. W efekcie już w połowie miesiąca gdy zrealizujemy przelewy, dokonamy kilka razy zakupów z użyciem karty i zrealizujemy kilka wypłat z bankomatów – nie znamy kwoty która pozostała do dyspozycji – mówi Arkadiusz Rembowski.

Warto zwrócić też uwagę na to do jakich innych produktów finansowych dostęp jest możliwy za pośrednictwem ROR-u. – To bardzo ważny element dla każdego, kto poza wpłatami i wypłatami chce w jednym banku skorzystać z kompleksowej obsługi w zakresie ubezpieczeń, inwestycji czy lokat bankowych. Dzięki powiązaniu dwóch elementów, jakim jest dostęp do rachunku przez internet i dostęp do innych produktów, klient może jednym logowaniem zrealizować przelewy rachunków, przelać nadwyżkę na lokaty terminowe, przedłużyć ubezpieczenie samochodu, kupić ubezpieczenie turystyczne, itd. Wszystko to zdecydowanie ułatwia życie – podkreśla Rembowski.

Na poziom satysfakcji z korzystania z rachunku w danym banku wpływa także poziom sformalizowania usług. Pod tym hasłem mieści się wszystko co określa sposób realizowania usług przez bank w ramach oferowanych produktów i procesów obsługi. To np.: liczba zabezpieczeń, sposób weryfikacji, proces realizacji zleceń przelewów i dodawania odbiorców, proces dodawania posiadaczy rachunków, tryb wydawania karty kredytowej do rachunku i przyjmowania oświadczeń o zagubieniu karty. - Niestety przeważnie trudno oszacować jak poziom sformalizowania usług wpływa w danym banku na faktyczną jakość bez rzeczywistego doświadczenia, jako klient banku. Zawsze jednak pozostaje możliwość zmiany banku, gdy nie jesteśmy zadowoleni z jego usług – wskazuje specjalista z Money Expert.

Warto też zwrócić uwagę na możliwość „zarabiania” z kontem. - Coraz więcej banków, chcąc pozyskać nowych klientów oferuje ciekawe programy premiowe, są to np. zwroty części kosztów poniesionych przy wykonaniu określonych w regulaminie transakcji lub udział w różnego rodzaju loteriach i konkursach. Dopytajmy również czy bank, w którym zakładamy konto w przyszłości będzie skłonny zaoferować pożyczkę lub kredyt na preferencyjnych warunkach – mówi Monika Sobczyk z eurobanku.

Piotr Kowalski, dziennikarz Money.pl

oceń artykuł(słaby)

(bardzo dobry)