- _ Naczelną zasadą jest to, by tylko właściciel karty znał jej kod PIN _ - mówi Michał Sadrak z Open Finance i radzi, by nigdy nikomu - nawet pracownikowi banku - go nie ujawniać. Nie powinniśmy też nigdzie go zapisywać, a już w szczególności nie na samej karcie. A gdy dostaniemy z banku przesyłkę z nadanym dla nowej karty numerem, powinniśmy ją zniszczyć. - _ Jeśli jednak koniecznie musimy zapisać numer PIN, to należy go zanotować w bezpiecznym miejscu, w postaci, która uniemożliwi jego odczytanie przez osoby nieuprawnione _– radzi Agnieszka Czerniawska, ekspert euro banku ds. kart płatniczych.
Warto też kierować się zasadą, że z karty korzysta tylko jej właściciel. Nie udostępniajmy jej nawet członkom rodziny. Jeżeli bowiem w takiej sytuacji dojdzie do utraty karty lub transakcji dokonanych przez osoby niepowołane, to właściciel karty - a nie bank - ponosi pełną odpowiedzialność za powstałe straty. - _ Dlatego zamiast udostępniać kartę osobie trzeciej lepiej zwrócić się do banku z wnioskiem o wydanie dodatkowej karty dla wskazanej osoby _ – mówi ekspertka eurobanku.
Kluczowa jest ochrona danych karty. -_ Na karcie znajdują się trzy kluczowe informacje, które pozwalają dokonać transakcji w sieci: numer karty, data ważności i kod CVV2 lub CVC2. Ktoś kto zna te informacje, może już płacić kartą w internecie _ - podkreśla ekspert Open Finance.
Banki nigdy nie proszą o podanie takich danych za pośrednictwem: e-maila, serwisów bankowości internetowej i infolinii. -_ W takiej sytuacji istnieje wręcz pewność, że jest to próba wyłudzenia poufnych danych, czyli tzw. phishing - mówi Jarosław Sadowski z Expandera. -Takie zdarzenia powinny być natychmiast zgłaszane do banku, który wydał kartę _ – podkreśla Agnieszka Czerniawska, ekspert eurobanku ds. kart płatniczych.
Jak i o jakie informacje może poprosić nas bank?
src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1331593200&de=1331679540&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EURPLN&colors%5B0%5D=%231f5bac&s%5B1%5D=USDPLN&colors%5B1%5D=%23e823ef&st=1&w=600&h=300&cm=1&lp=1&rl=1"/> Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej
Bezpiecznie w sklepie i przy bankomacie
O zasadach bezpieczeństwa powinniśmy pamiętać także wtedy, gdy wypłacamy środki z bankomatu lub płacimy w sklepach i lokalach gastronomicznych. - _ Przy bankomacie powinniśmy zachowywać się tak, by nikt nie poznał numeru PIN. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy urządzenia wygląda normalnie, czy też jest coś co wzbudza nasze podejrzenia. W sklepach i placówkach usługowych nie powinniśmy tracić karty z oczu nawet na chwilę _- radzi Sadrak.
- _ W restauracji kelner powinien udostępnić nam przenośny terminal. W przypadku jego braku zobowiązany jest zaprowadzić nas do punktu, w którym będzie realizowana transakcja. W małych sklepach terminale płatnicze mogą znajdować się w niewidocznym miejscu – pod ladą lub na zapleczu. W tej sytuacji dopilnujmy, aby pracownik placówki nie oddalał się z naszą kartą w celu dokonania transakcji _ – podkreśla ekspertka eurobanku.
- _ W przypadku awarii elektronicznych terminali do akceptacji kart płatniczych możemy otrzymać do wypełnienia pokwitowanie in blanco z imprintera stosowanego do ręcznej akceptacji kart wypukłych. W tym przypadku dopilnujmy, aby wszystkie czyste pola blankietu zostały przekreślone w sposób uniemożliwiający późniejsze dopisanie dodatkowych opłat. Podobnie jest z wydrukiem z terminala w restauracji - w miejscu przeznaczonym na podanie wysokości napiwku wpisujemy wybraną kwotę lub wyraźnie przekreślamy puste pole _– mówi Agnieszka Czerniawska z eurobanku.
Chroń swoje dane wrażliwe w sieci
Eksperci podkreślają, że ryzyko dokonania transakcji nieuprawnionych jest większe, gdy płacimy w internecie. -_ Jeżeli ktoś pozna numer karty, kod CVV2 i datę ważności karty, może bez problemu dokonywać transakcji. Trzeba więc być przy podawaniu tych danych być bardzo ostrożnym _- podkreśla Jarosław Sadowski.
Analityk Expandera podkreśla, że podawanie takich danych powinno mieć miejsce tylko i wyłącznie na stronach szyfrowanych. - _ Przedrostek takiej bezpiecznej strony rozpoczyna się od https:// zamiast http://, a w oknie przeglądarki widoczna jest ikona zamkniętej kłódki. W celu weryfikacji tożsamości serwisu internetowego warto również przejrzeć informacje o certyfikacie, który dostępny jest po kliknięciu na ikonę kłódki w przeglądarce internetowej _ – wskazuje ekspertka eurobanku.
- _ To zwiększa bezpieczeństwo. Warto korzystać z zaufanych stron internetowych. Jeżeli nic nie wiemy o danym sklepie, warto sprawdzić chociażby wpisując w wyszukiwarkę, czy nie ma informacji o ewentualnych oszustwach czy wyłudzeniach _- radzi Sadowski.
Może się zdarzyć, że nasz komputer zainfekuje wirus, który w momencie logowania się do systemu bankowości elektronicznej, może przechwycić hasła do logowania się i próbować wyłudzić hasła z listy haseł jednorazowych. - _ Jeżeli po zalogowaniu się nie wykonujemy żadnej transakcji, a system chce wprowadzenia hasła, to nie należy tego robić. Natychmiast trzeba poinformować o takiej sytuacji bank _ - podkreśla ekspert Expandera.
Limity dla przezornychAnalityk Open Finance przypomina, że możemy zwiększyć swoje bezpieczeństwo. - _ Po pierwsze mamy możliwość ustawienie limitów płatności w sklepie, wypłat z bankomatu czy płatności w sieci. Warto z tego korzystać, bo z pewnością na co dzień nie dokonujemy transakcji na kilka czy kilkanaście tysięcy. Z reguły takie zdarzenia jesteśmy w stanie przewidzieć. Więc dopiero w momencie, gdy szykuje się transakcja na większą kwotę, możemy zwiększyć limit. Część banków pozwala zmienić te limity w internecie, niemal online _- mówi Michał Sadrak.
Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad ubezpieczeniem karty. - _ To jest koszt kilku złotych miesięcznie, jeżeli mamy jakieś obawy, taki wydatek, dający poczucie spokoju i bezpieczeństwa z pewnością nie jest duży _ - podkreśla Sadrak.
Gdy zaginie karta
| Gdy doszło do utraty karty należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. W tym celu należy skontaktować się z dostępnym przez 24 h centrum autoryzacji kart. Numer centrum jest zapisany na odwrocie karty, otrzymują go także Państwo razem z przesyłką zawierającą kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego np. pod pozycją karty-nazwa banku oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu. Zgodnie z polskim prawem z chwilą zgłoszenia utraty karty odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca. Zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty) wnosi równowartość 150 €. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydanie karty oraz regulaminu karty, który stanowi integralną część umowy. źródło: Związek Banków Polskich |
| --- |