Forum Forum podatkoweOdliczenia

Renta rodzinna a działalność gospodarcza - składki

Renta rodzinna a działalność gospodarcza - składki

chesstitan / 2014-07-08 09:35
Witam,
Tak jak w temacie. Chcę założyć działalność gospodarczą, mam rentę rodzinną, jestem studentem poniżej 26.roku życia. Ile będą wynosiły mnie obowiązkowe składki?

Pozdrawiam
Wyświetlaj:
wiwan / 2014-07-08 10:31
A co to ma wspólnego z podatkami ?

Ani renta rodzinna, ani status studenta NIE wpływają na kwestię ubezpieczeń z tytułu DG.

Jeśli spełniasz warunki ulgi w skł. społecznych- tj. brak innej Dg w ciągu 5 lat od założenia obecnej i niewykonywanie w jej ramach usług na rzecz obecnego i byłego pracodawcy takich jak w ramach etatu u niego- to minimalna podstawa tych ubezpieczeń wynosi 30% płacy minimalnej.
W skł. zdrowotnej nie ma ulgi.

No i ważne, czy poza DG nie ma innego tytułu do ubezpieczeń- jak wspomniany etat czy zlecenie- tu ważne będą wynagrodzenia.

Przy założeniu braku innych tytułów- aktualne stawki minimalne (druga tabela):

http://msp.money.pl/kalkulatory_i_wskazniki/wskazniki/ubezpieczenia/
chesstitan / 2014-07-08 11:22
Słyszałem, że mając rentę rodzinną opłaca się tylko składkę zdrowotną (tzn. 270 zł. Czy to prawda?

A odnośnie pytania to tak, to moja pierwsza działalność gospodarcza w życiu.

Do tej pory pracowałem na umowach zlecenie ze podatkiem dochodowym (przez okres 5 miesięcy netto zarobiłem około 3000 zł)
wiwan / 2014-07-08 11:53
Masz rację, WYBACZ pomyłkę- byłoby tak w przypadku renty z tyt. niezdolności do pracy. Przy rencie rodzinnej ub. społeczne z tyt. jednoczesnej DG są dobrowolne. Zatem obowiązkowa tylko skł. zdrowotna- obecnie 270,40 zł/mc.

Podstawa- art. 9, ust. 5 Ustawy o systemie ub. społecznych.