Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

JLL: Łączna podaż nowoczesnej powierzchni handl. wyniosła 13,07 mln m2 po I półr

0
Podziel się:
JLL: Łączna podaż nowoczesnej powierzchni handl. wyniosła 13,07 mln m2 po I półr

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,07 mln m2 na koniec I półrocza 2016 w ramach takich formatów jak: centra handlowe - 9,3 mln m (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - 3,57 mln m2 (27%) oraz centra wyprzedażowe - 0,21 mln m2 (2%), podała firma doradcza JLL.

"Łącznie, w I półroczu polski rynek nieruchomości handlowych wzbogacił się o 115 800 m2 nowej powierzchni. Największe centra handlowe oddane do użytku od początku roku to Galeria Glogovia w Głogowie i Galeria Karuzela we Wrześni" - powiedziała dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL Anna Bartoszewicz-Wnuk, cytowana w komunikacie.

W II kw. 2016 r. rynek urósł o ok. 91 300 m2, a do użytku oddano Galerię Karuzela (12 000 m2) we Wrześni, Galerię Awangarda (6 000 m2) w Bartoszycach, Galerię Zaspa (8 800 m2) w Gdańsku czy rozbudowy Moreny (+6 000 m2) i Auchan (+3 000 m2), również w Gdańsku. Dodatkowo, otwarto trzy sklepy budowlane Leroy Merlin (ok. 39 000 m2) we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Koninie, sklep Agata Meble (10 000 m2) w Częstochowie oraz park handlowy przy Galerii Leszno (6 500 m2) w Lesznie. W tym samym czasie, w związku z wygaśnięciem umowy z operatorem spożywczym (Real) po raz pierwszy w Polsce zamknięto centrum handlowe - CH Sosnowiec (16 700 m2), podano również.

"Ponad 610 000 m2 nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów jest w budowie, z czego połowa oczekiwana jest jeszcze w tym roku. Większość powierzchni w budowie przypada na centra handlowe. 65% tegorocznej nowej powierzchni w ramach centrów handlowych już oddanej do użytku lub przewidywanej do ukończenia w II półroczu przypada na główne aglomeracje, a 35% - na miasta poniżej 100 000 mieszkańców" - czytamy dalej.

Wraz ze starzeniem się istniejących centrów handlowych, rośnie liczba obiektów poddawanych modernizacji i rozbudowie. Jednym z ostatnich tego typu przykładów jest centrum handlowe Galeria Zaspa w Gdańsku, zmodernizowane i ponownie otwarte w II kw., wskazano także.

"Polski rynek, z uwagi na swoją wielkość, wciąż jest atrakcyjnym miejscem do ekspansji dla zagranicznych sieci. W II kw. 2016 r. swój pierwszy monobrandowy salon otworzył amerykański U.S. Polo Assn. Z kolei globalny gigant odzieżowy Hennes & Mauritz zapowiedział uruchomienie w grudniu 2016 r. pierwszego w Polsce sklepu & Other Stories. Pod koniec roku planowane są również otwarcia pierwszych monobrandowych butików marki Steve Madden" - wskazał dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL Mariusz Czerwiak, cytowany w komunikacie.

W tym samym czasie francuska marka Celio, zgodnie ze swoją międzynarodową strategią, zamknęła sklepy w Polsce.

"Rynek handlowy w Polsce czekają w najbliższych miesiącach zmiany legislacyjne. Oczekuje się, że jesienią wejdzie w życie podatek od handlu, obciążający przychód ze sprzedaży detalicznej (bez VAT). Projekt nie przewiduje opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet. Bazując na informacjach rządowych, podatek będzie dotyczyć ok. 100 głównych sieci działających w Polsce" - powiedziała także Bartoszewicz-Wnuk.

Czynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 m2 przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (130 euro za mkw. miesięcznie). W innych głównych aglomeracjach miesięczne stawki kształtują się w przedziale 45 - 55 euro za m2.

budownictwo
nieruchomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)