Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Projekt ustawy dot. promowania polskiej gospodarki przez PAIH trafił do Sejmu

1
Podziel się:
Projekt ustawy dot. promowania polskiej gospodarki przez PAIH trafił do Sejmu

Projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), został przesłany do Sejmu, podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

"To właśnie Polska Agencja Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna (PAIH; funkcjonująca do 2 lutego 2017 r. pod nazwą PAIiIZ) stanie się punktem pierwszego kontaktu dla eksportera i inwestora i stanowić będzie centrum wiedzy dla przedsiębiorcy planującego rozwój działalności inwestycyjnej bądź eksportowej. Oferta PAIH dla przedsiębiorców będzie obejmować spójny system promocji polskich firm i towarów za granicą, wsparcie analityczne, doradztwo kooperacyjne, doradztwo lokalizacyjne oraz pełnienie roli rzecznika inwestora" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).

Celem wprowadzenia regulacji jest skupienie zadań proeksportowych i proinwestycyjnych w jednej instytucji, działającej na zasadzie one-stop shop. Agencja będzie funkcjonować w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), co zapewni koordynację jej działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi ministrowi rozwoju i finansów, podkreślono w dokumencie.

"Proponowane rozwiązania mają także na celu poprawę koordynacji promocji polskiej gospodarki za granicą poprzez zamianę nieefektywnie funkcjonujących wydziałów promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów Rzeczypospolitej Polskiej, dalej jako 'WPHI', podległych bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw gospodarki na sieć nowych zagranicznych biur handlowych podległych Agencji" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Autorzy projektu podkreślili, że regulacja zwiększy poziom obciążenia budżetu państwa o 35 mln zł wyłącznie w 2017 r., natomiast wydatki ponoszone przez budżet w następnych latach nie zwiększą się, w porównaniu do roku 2016, i będą wynosić 102,5 mln zł.

"W sumie po likwidacji wszystkich WPHI Agencja będzie dysponowała środkami z budżetu państwa w wysokości ok. 102,5 mln zł (91,5 mln ze środków dotychczas przekazywanych na WPHI oraz 10,5 mln zł ze środków dotacji celowej dotychczas przekazywanej PAIiIZ), przy czym 22,5 mln zł zostanie przeznaczone na funkcjonowanie centrali Agencji, a 80 mln zł na funkcjonowanie zagranicznych biur handlowych. Zakłada się przy tym, że funkcjonowanie jednego zagranicznego biura handlowego będzie średnio tańsze od funkcjonowania jednego WPHI, ze względu na lepsze wykorzystanie środków (mniejsze biura, więcej pracowników lokalnych, bardziej wydajna polityka transportowa itp.)" - czytamy dalej.

Ustawowe określenie zadań Agencji stanowi wykonanie postanowień[1]"Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)", podkreślono także.

SOR zakłada koncentrację instytucji wsparcia przedsiębiorczości i handlu zagranicznego w ramach tworzonej Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. W jej skład wchodzić będą m.in. Agencja, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
, Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Jednostką koordynującą te działania będzie PFR.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
wkrzywymzwier...
7 lat temu
Góra rodzi mysz. To samo tylko inaczej. Pozostaje nierozwiązany podstawowy problem polskiego eksportu braku środków polskich eksporterów na stałą obecność zagranicą w formie biur handlowych, własnej produkcji w krajach eksportu, centrów dystrybucji etc, Biura PAIH według literatury mogą zwiększyć eksport do kraju lokalizacji o 4 - 6 procent, a Polska ma potencjał wzrostu eksportu dwucyfrowego blokowany przez nieprzymyślaną koncepcję wsparcia. Marnowanie środków promocji na jałowe misje, z których nie wynika żaden przyrost eksportu świadczy, że poza szyldem wiele się nie zmienia. Zamiast 70 biur Pilska winna mieć zagranicą na wszystkich kontynentach 15 dużych centrów handlowo-wystawienniczo-logistycznych po 15 milionóe każde zapewniających bazę w swoim obszarze działania - kilkunastu krajów dla 70 wybranych polskich eksporterów o ptencjale nowego eksportu 50 milionów dolarów (15 x 70 x 50 mln dol ) wtedy można by było przyrost rocznego eksportu liczyć w dziesiątkach milardów. Obecnie eksport rośnie z natury a nie z promocji mimo wielkiej propagandy PAIH w kraju i biznesowego zwiedzania świata przez urzędników zamiast przeznaczyć środki wyjazdowe chociażby wyłącznie na targi. W Gruzji z zamierzaną Polską misją żaden biznes nie deklarował chęci spotkania. Innych niewypałów nie widać.