Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Julia Grzesiek,SAS
|

Celowe milczenie to też agresja. Ekspertka podpowiada, jak sobie radzić z agresją pasywną

12
Podziel się:

Agresja to nie tylko krzyk. Drobne uszczypliwości, lekceważenie czy zdawkowe odpowiedzi są również formą agresji, nazywanej bierną albo pasywną. Ta technika manipulacyjna często ma na celu wywołanie w kimś poczucia winy. Jak rozpoznać takie zachowania i jak sobie z nimi radzić?

Celowe milczenie to też agresja. Ekspertka podpowiada, jak sobie radzić z agresją pasywną
Często najlepiej spotkać się z kimś twarzą w twarz, by mieć pewność, jak naprawdę wygląda relacja. Być może niesłusznie podejrzewamy kogoś np. o lekceważenie naszych wiadomości (Getty Images, Westend61)

Zachowania pasywno-agresywne nazywa się także agresją bierną albo pasywną. Osoby, które przyjmują taką postawę, nie chcą, a czasami wręcz nie potrafią, wyrażać negatywnych emocji wprost. W ramach krytyki drugiej osoby wykorzystują więc najczęściej drobne uszczypliwości lub sięgają po tzw. ghosting. Bierna agresja jest techniką manipulacyjną, wskutek której ofiara może zacząć odczuwać niepewność oraz poczucie winy.

Erica Dhawan, założycielka i szefowa firmy konsultingowej Cotential, zaliczana jest do grona najlepszych specjalistów do spraw zarządzania na całym świecie. W swojej karierze doradzała już gigantom takim jak Facebook, Nike, Pepsi, Johnson & Johnson i Pfizer. Jest także mówczynią motywacyjną oraz autorką książek. W swoim artykule w serwisie CNBC Make It zdradza, jakie zachowania mogą cechować osoby stosujące agresję pasywną. Podpowiada także, jak na nie reagować.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mają miliony fanów i nie istnieją. Boom na influencerów wirtualnych

1. Udzielanie zdawkowych odpowiedzi

Zwykle krótkie wiadomości typu "dobrze" lub "OK" nie powinny nas niepokoić. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy zauważysz, że dana osoba odpowiada w taki sposób wyłącznie tobie. Według Dhawan taka zdawkowość w rozmowie wskazuje na to, że na linii nadawca-odbiorca (np. pracownik-szef) może istnieć jakiś problem. Oto co radzi ekspertka CNBC:

  • nie daj się sprowokować - unikaj zachowań defensywnych;
  • dopytaj o szczegóły - powinno to skłonić drugą osobę do większej rozmowności;
  • spróbuj użyć humoru - humor zwykle rozluźnia napięcie i oczyszcza atmosferę;
  • odnieś się do problemu - by pokazać, że chcesz zrozumieć źródło ewentualnego nieporozumienia, warto zwrócić się do swojego rozmówcy słowami: "Czuję, że możesz być na mnie zdenerwowany. Czy mam rację?" - podpowiada ekspertka.

2. Lekceważenie poprzez ghosting

Tak zwany ghosting może odbywać się poprzez ignorowanie naszych maili i wiadomości lub odpisywanie na nie z dużym opóźnieniem. Niestety, nie ma raczej reguł, dzięki którym mielibyśmy pewność, czy ktoś wykorzystuje milczenie jako celowy afront, czy jest to tylko niedopatrzenie - czytamy w artykule Dhawan. Oto co można zrobić w sytuacji, gdy ktoś ignoruje nasze wiadomości:

  • nie wyciągaj pochopnych wniosków - być może dana osoba nie robi tego celowo;
  • przypomnij się - warto wysłać uprzejmą wiadomość z prośbą o kontakt w dogodnym czasie
  • skontaktuj się w inny sposób - znajdź inny komunikator lub spotkaj się z daną osobą w cztery oczy

3. Nagła zmiana stylu rozmowy

Erica Dhawan wskazuje, że jest to kolejny przykład zachowania pasywno-agresywnego. Jeśli ktoś nagle zmienia ton rozmowy z nieformalnego na formalny, może (ale nie musi) to oznaczać, że próbuje pokazać ci, kto tu rządzi. W takiej sytuacji, jak czytamy na stronach CNBC:

  • nie zakładaj od razu, że dana osoba jest na ciebie zła - być może jej zachowanie nie ma nic wspólnego z tobą
  • skontaktuj się przez telefon, rozmowę wideo lub osobiście - komunikatory nie są w takiej sytuacji naszym największym sprzymierzeńcem. Erica Dhawan sugeruje, że najlepszą opcją jest tutaj prawdziwa rozmowa, najlepiej w cztery oczy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
Amanda234
6 dni temu
Bierna agresja to objaw obronny a nie ofensywny.
Wkurwiony
rok temu
Ekspertka od siedmiu boleści! Milczenie to też agresja.? Kto cię uczył takich bzdur? Milczenie wobec agresji ,to znak ,że agresor niech ucieka ,żeby w gębę nie dostać . Agresor niech się wyżywa na szefie,ulży sobie.
Livia
rok temu
Bzdury. Nie mam ochoty to z kimś nie gadam.Niby dlaczego mam naginać się i udawać że nic się nie stało w stosunku np.do konfidenta osiedlowego,firmową łajzą która podrzuca świnię itd.Aby tego kogoś nie urazić?? Takie teorie robią z ludzi kaleki..Każdy jest równy,każdy jest super itd WSZYSCY WIEMY ŻE TAK NIE JEST!.
A palę toto z...
rok temu
W tym przypadku najlepiej działa pała. Zaraz się kończy zgrywanie ważniaka i te wyuczone sztuczki nadętych zachowań. Od razu jest No coś Pan??? Daj Pan spokój.. To tylko takie żarty. A co? Nie tak jest? Tacy ludzie to najczęściej tchórze, którzy swoją "pozycję" budują na zastraszaniu innych. Powinni poznać jak to fajnie, gdy kogoś poniżają. Jak ktoś ma Cię w d itd
Wicek
rok temu
To są zachowania internistki z przychodni Wzgórza Krzesławickie. Gdy chce pokazać wyższość. Ma się za księżną.