Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał prasowy: Banking Forum i Insurance Forum

Chat GPT: zagrożenie czy szansa do dalszej modernizacji sektora finansowego?

Podziel się:

W dniach 20-21 kwietnia 2023 w The Westin Warsaw Hotel odbędzie się jedyne w swoim rodzaju Banking & Insurance Forum. To cykliczne wydarzenie, w którym biorą udział kluczowe osobistości ze świata finansów. Na Banking Forum i Insurance Forum po raz pierwszy w historii debatę poprowadzi Sztuczna inteligencja!

Chat GPT: zagrożenie czy szansa do dalszej modernizacji sektora finansowego?
(materiały partnera)

Jednym z zagadnień, które zostaną poruszone podczas tego wyjątkowego wydarzenia będzie sztuczna inteligencja, a mianowicie - chat GPT.

●      Chat GPT to technologia oparta na sztucznej inteligencji Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) i została stworzona przez Open AI.

●      To rewolucyjny system sztucznej inteligencji, który wedle ekspertów odmieni świat w wielu obszarach. Prawdopodobnie będzie świetnie wykorzystany w bankowości i finansach, wspierając ogrom biznesowych procesów.

●      Tylko w ciągu pięciu pierwszych dni od premiery Chatu GPT firmy OpenAI, skorzystało z niego już milion użytkowników.

●      Korzystając z Chata GPT użytkownik ma wrażenie rozmowy z prawdziwym człowiekiem - odpowiedzi są merytoryczne, precyzyjne i rozbudowane.

●      Największa obawa związana ze sztuczną inteligencją dotyczy utraty stanowisk i likwidacji samych instytucji, np. bankowości inwestycyjnej.

Program i informacje dla uczestników znajdują się na stronie https://bankowosciubezpieczenia.pl/

Co to jest Chat GPT?

Chat GPT to nic innego jak system sztucznej inteligencji stworzony przez OpenAI, który umożliwia maszynom przeprowadzanie konwersacji z ludźmi. Nazwa GPT to skrót od Generative Pre-trained Transformer. W praktyce GPT ma formę chatbota, który generuje tekst zbliżony do ludzkiej rozmowy na podstawie otrzymywanych od użytkownika pytań i odpowiedzi. Jego zastosowanie jest niesamowicie szerokie, a działanie systemu opiera się na architekturze GPT-3, wykorzystującej algorytmy głębokiego uczenia w celu przetwarzania i generowania tekstu. GPT jest rewolucyjny, ponieważ szkoli się na ogromnych ilościach danych, dzięki czemu generuje spójne, realistyczne i w dużej mierze sensowne odpowiedzi, zbliżone do treści tworzonych przez człowieka.

Jak używać chatu GPT?

OpenAI zostało założone w 2015 roku, a obecna wersja chatu GPT udostępniona została użytkownikom w listopadzie 2022 r. Mimo, iż minęło niewiele czasu od premiery, chat GPT bije rekordy popularności - tylko w ciągu pięciu pierwszych dni od premiery, skorzystało z niego już milion użytkowników. Korzystanie z Chatu GPT jest w tym momencie otwarte i bezpłatne, ponieważ znajduje się w fazie badań i zbierania opinii. Dostęp do tego systemu sztucznej inteligencji można uzyskać z dowolnej przeglądarki internetowej. Wystarczy się zarejestrować tworząc, a następnie aktywując konto. Po zalogowaniu do systemu należy podać kilka informacji o swojej osobie, a po ukończeniu tego kroku można już w pełni korzystać z platformy.

Chat GPT w sektorze finansowym

Możliwości wykorzystania chatbota GPT w wielu branżach są ogromne. Wiele osób zakłada nawet, że w przyszłości (nawet wcale nie tak dalekiej), chatboty zastąpią wiele stanowisk. Niemniej, sama sztuczna inteligencja stwarza mnóstwo szans, również dla sektora finansowego. Jednym z zastosowań chata GPT w branży finansów jest tworzenie analiz danych rynkowych i wspomagania inwestycji. Chat GPT przetwarzając gigantyczne ilości danych może wspomóc bankowość, a zatrudniony personel będzie mógł poświęcić czas na czynności o większej wartości dodanej. Sztuczna inteligencja może wspomagać robotyzację i automatyzację procesów, wspierać chatboty usprawniające obsługę klienta czy wdrażać analitykę behawioralną. Odpowiedzi, jakie otrzymujemy dzięki temu rozwiązaniu są merytoryczne, precyzyjne, rozbudowane i zazwyczaj zgodne ze stanem faktycznym. Korzystając z Chata GPT użytkownik ma wrażenie dyskutowania z prawdziwym człowiekiem.

W jakim stopniu Chat GPT może wesprzeć lub zastąpić pracowników banków?

Bez dwóch zdań chat GPT jest fenomenalnym narzędziem sztucznej inteligencji. Może ona wspomóc pracowników banków na wielu poziomach. Jednym z obszarów jest chociażby obsługa klienta, która już dzisiaj w dużej mierze obsługiwana jest właśnie przez systemy sztucznej inteligencji i nowoczesne technologie. Nie chodzi tutaj o zastąpienie człowieka maszyną, a raczej wsparcie procesów i zwiększenie wydajności - maszyna odpowiadając trafnie na powtarzalne pytania klientów uwalnia moc przerobową.

AI doskonale radzi sobie także w analizie danych i przewidywaniu wyników. Jest to zatem obszar, który sztuczna inteligencja w może wesprzeć, tworząc zaawansowane raporty i analizy, niezbędne w procesach biznesowych. Analizy finansowe i doradztwo wymagają manipulowania znacznymi ilościami danych liczbowych, z czym AI radzi sobie równie dobrze.

Działy marketingu w bankowości to kolejny ogromny obszar, w którym sztuczna inteligencja w połączeniu z gigantycznymi ilościami danych może wesprzeć pracę osób związaną z przygotowywaniem dedykowanych ofert, reagowaniem na potrzeby klienta "tu i teraz" czy dopasowywaniem ofert idealnie skrojonych na ich potrzeby.

Jak do tej pory chat GPT wpłynął na wyniki finansowe banków?

W niewielkim, bo jest dostępny od listopada, chatboty znalazły natomiast zastosowanie w obsłudze klienta. - Mirosław Ciesielski, Doktor nauk ekonomicznych, Obserwator finansowy.

Takie narzędzia należy traktować póki co jako "ciekawostkę" - coś dodatkowego. To szansa na poszerzanie swojej wiedzy, odrywanie wątków i połączeń o których być może w standardowych okolicznościach moglibyśmy nie pomyśleć. Możemy to nazwać konfrontacją z naszymi założeniami i sposobem na sprawdzenie naszych też.

Jestem przekonana, że chat może mieć przeróżne zastosowania, nie tylko w sektorze bankowości. Z niecierpliwością czekam na dalszy rozwój tego narzędzia i odkrywanie jego nowych funkcjonalności. - Kinga Pasternak, Wicedyrektor Programu GovTech Polska.

Jakie zagrożenia wiążą się z wdrożeniem chatu GPT?

Wiele branż ma obawy przed sztuczną inteligencją. Sprowadza się to przede wszystkim do utraty miejsc pracy albo nawet samych rozwiązań, a także do kwestii bezpieczeństwa. Największą obawą banków inwestycyjnych jest zagrożenie dosłownym zniknięciem, ponieważ Chat GPT w ich mniemaniu może zakłócić ich funkcjonowanie. Warto mieć na względzie, że mimo podpowiedzi, jakie oferuje sztuczna inteligencja, w niektórych kwestiach, szczególnie tych związanych z pieniędzmi, ludzie będą ufać instytucjom, a nie maszynom. Eksperci podkreślają, że nie należy się bać sztucznej inteligencji i nowoczesnych rozwiązań, a zamiast tego - zastanowić się, jak może ona pozytywnie wpłynąć na wiele procesów w konkretnej organizacji.

Chat GPT może w znacznym stopniu pomóc, a nie zaszkodzić, ze względu na możliwości przetwarzania ogromnej ilości danych w błyskawicznym czasie. Na przykład detaliści finansowi będą mogli skorzystać na analizach, które do tej pory nie mogły być wykonywane - w bardzo szybkim czasie będą w stanie uzyskać wiele dodatkowych, kluczowych z punktu biznesu informacji o przedsiębiorstwach, ruchach na rynkach czy akcjach.

Co więcej, doskonale opracowane modele wykorzystujące sztuczną inteligencję i maszynowe uczenie, mogą wspomóc inne procesy, np. proces obsługi zapytań telefonicznych. Trudno już dzisiaj wyobrazić sobie pracę na dużych ilościach danych bez automatyzacji. Obsługa takich zapytań może być udoskonalona w taki sposób, że system rozumie zapytanie głosowe i kieruje klienta do odpowiedniego działu organizacji, gdzie ten uzyska odpowiedź na swoje pytanie. Skraca to znacznie czas, podwyższa ogromnie jakość i jest przede wszystkim skuteczne. Taki wzrost wydajności w automatycznej identyfikacji pozwala zwiększać liczbę procesowanych danych.

Możliwości AI w bankowości, również inwestycyjnej, są nieograniczone i nie powinniśmy się jej bać a zastanowić, w których miejscach może ulepszyć procesy biznesowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że w przypadku wszystkich projektów opartych na AI tak naprawdę 80% powodzenia zależy od danych a nie samej inteligencji. Kluczowy jest więc tutaj też czynnik ludzki, który zaplanuje i odpowiednio wdraża nowoczesne rozwiązania.

Jaka jest najpoważniejsza obawa, jeśli chodzi o chat GPT?

Nie ma żadnych wątpliwości, że technologia rozwija się w bardzo szybkim tempie. To daje nam niezliczoną ilość możliwości, ale oczywiście niesie za sobą różne zagrożenia, którym musimy nauczyć się przeciwdziałać. Powstanie chatu GPT jest naturalnym następstwem rozwoju sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jego założenia są oczywiście słuszne, bo zakładają równy dostęp do sprawdzonych informacji. Największym wyzwaniem w tym aspekcie jest prawdziwość tych informacji, których w sieci możemy znaleźć mnóstwo.

Ich poprawność będzie podyktowana wcześniej wprowadzonymi danymi. Korzystanie z przygotowanych przez chat odpowiedzi będzie więc możliwe jedynie w przypadku ich prawdziwości. Myślę jednak, że pomimo możliwości zapytania chatu, niewiele osób będzie chciało opierać swoje decyzje o wyniki przygotowanych przez niego odpowiedzi.

Mam nadzieję, że to rozwiązanie będzie służyło do poszerzania swojej wiedzy w zakresie inwestowania czy poruszania się w świecie rynków finansowych – ale nie będzie podstawą do dokonywania ważnych decyzji. - Kinga Pasternak, Wicedyrektor Programu GovTech Polska.

Banki nie powinny się go obawiać. Oczywiście jak każda technologia, ChatGPT może być wykorzystywany w zły sposób, np. pomagać przestępcom pisać maile phishingowe lub scenariusze rozmów, ale moim zdaniem nie stanowi bezpośredniego zagrożenia. Warto jednak zwrócić uwagę na 2 zagadnienia. Po pierwsze – banki powinny rozważnie podchodzić do wykorzystania ChatGPT do rozmów z klientami, ponieważ jest to model językowy, który odpowiednio zmanipulowany może być wykorzystany w sposób niepożądany przez firmy. Po drugie – warto poinformować pracowników, że nie powinni brać wyników tej technologii za pewne i starać się je weryfikować, np. przy odpowiadaniu na pytania klientów. - Dawid Kin, Head of AI, PKO Bank Polski.

W których obszarach działalności banku Chat GPT może być kluczowym game changer'em?

Już od jakiegoś czasu sztuczna inteligencja jest z powodzeniem wykorzystywana w bankowości do robotyzacji, automatyzacji, miękkiej windykacji czy szeroko pojętej obsługi klienta. Jeśli chodzi o branżę finansową, Chat GPT może zrewolucjonizować wiele obszarów, które do tej pory obsługiwane były przez ludzi. Analiza ryzyka i doradztwo kredytowe, pomaganie użytkownikom banku w oszczędzaniu środków, wykrywanie nadużyć czy reklamacje - to tylko kilka obszarów, w których sztuczna inteligencja może pomóc bankom oraz innym instytucjom finansowym.

Trudno na ten moment wskazać konkretny obszar, w którym chat GPT zmieni reguły gry w bankowości i finansach. Pozostaje nam obserwować rozwój technologii, wydarzeń i procesy wdrażania rozwiązań w poszczególnych organizacjach.

W jakich obszarach bankowości chat GPT sprawdza bądź sprawdzi się w niedalekiej przyszłości najlepiej?

Będą to:

●      hiperpersonalizacja usług, lepsza autentykacja klienta, wyższy poziom retencji,

●      lepsza kontekstualizacja oferty;

●      automatyzacja części procesów operacyjnych, badania potrzeb klientów w tym w social media

●      przeciwdziałanie fraudom, zarządzanie ryzykiem;

●      powyższe sprowadza się do oszczędności kosztów, większej efektywności działania i szybkości

●      podejmowania decyzji w wielu procesach wynikającej z możliwości analitycznych chatGPT - Mirosław Ciesielski, Doktor nauk ekonomicznych, Obserwator finansowy.

ChatGPT może wspierać wszystkie działy kreatywne, np. w pisaniu komunikacji do klientów, kampanii marketingowych, scenariuszy szkoleń lub postów w social mediach. Przyspieszy też wyszukiwanie informacji, m.in. o innowacjach w bankowości, czyli częściowo zastąpi manualne poszukiwanie inspiracji. Pomoże też dbać o bezpieczeństwo klientów, m.in. analizując kod aplikacji bankowych i wspierając programistów. Prawdopodobnie zmieni również sposób przeszukiwania bankowych baz wiedzy przez pracowników. To tylko część zastosowań, a na pewno będzie ich przybywać. - Dawid Kin, Head of AI, PKO Bank Polski.

Wykraczając poza zastosowania biznesowe chatGPT w bankowości osobiscie widze ogromne pole zastosowania tej technologii w obszarach IT i Data, w procesie budowy i rozwoju technologii bankowych i ML w bankowości. Wraz z rosnąca adopcją technologii Chmurowych oraz rozwiązań Open Source rośnie pole do wielokrotnego wykorzystania frameworków technologicznych (architektur, frameworków, narzędzi i samego kodu). W tym kontekście technologia chatGPT pozwala na przejście na kolejny poziom – analizy, identyfikacji i ponownego zastosowania technologii lub modeli w ramach kolejnych rozwiązań. Przełoży się to zarówno na skrócenie czasu ‚time to market‘ i ograniczenie kosztów. Wierze, ze wraz z rozwojem technologii chat GPT może zrewolucjonizować budowę rozwiązań technologicznych dla biznesu nawet w większym stopniu niż systemy low code/no code, umożliwiając zarówno zwiększenie efektywności developmentu, ale także zaangażowanie w niego osób nie posiadających kompetencji stricte technologicznych (za to posiadających dobre rozumienie biznesowe budowanego rozwiązania). - Marek Chlebicki, Dyrektor departamentu strategii i transformacji IT, Grupa Raiffeisen Bank International.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał prasowy: Banking Forum i Insurance Forum

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.