Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Co dalej z Izerą? Borys Budka: decyzja po audycie

16
Podziel się:

Według ministra aktywów państwowych Borysa Budki inwestycja w Jaworznie na terenie, na którym planowane jest powstanie fabryki samochodów elektrycznych Izera, powinna być kontynuowana. Dodał, że decyzja co do samej Izery ma zapaść po audytach za kilka tygodni.

Co dalej z Izerą? Borys Budka: decyzja po audycie
Borys Budka zapowiada, że projekt dot. Izery powinien być kontynuowany (PAP, Leszek Szymański)

Szef resortu aktywów państwowych w poniedziałek na antenie Polsat News pytany o przyszłość polskiego samochodu elektrycznego Izera odpowiedział, że "to będą decyzje rządu". Wskazał, że obecnie nowa rada nadzorcza ElectroMobility Poland (spółki odpowiedzialnej za Izerę) prowadzi konkurs na członków zarządu tej firmy. - Po audycie wewnętrznym będą podejmowane odpowiednie decyzje - dodał.

Budka doprecyzował, że jest to kwestia kilku tygodni. - Po audytach, odpowiednio wykwalifikowane osoby podejmą taką rekomendację dla rządu - powiedział.

Budka: bardzo dobra lokalizacja

Minister podkreślił, że trzeba wykorzystać bardzo dobrą lokalizację Jaworzna i przygotowany tam teren pod inwestycję.

W jakiej formule - o tym będziemy decydować. Jedno jest pewne, inwestycja w tamtym miejscu powinna być kontynuowana. Wszystko zależy od formy - dodał.

Borys Budka zaznaczył, że Polska powinna wykorzystać środki z KPO, aby zwiększyć potencjał technologiczny i stawiać na polski przemysł. Zauważył, że eksperci wskazują, że dzięki środkom europejskim polskie PKB może się zwiększyć o 2 proc.

Pytany, czy Polska powinna mieć własny eksportowy samochód elektryczny, Budka odpowiedział, że "jeżeli byłby on konkurencyjny, jeśli mógłby zaistnieć na rynku, to każdy taki produkt powinien mieć miejsce".

Izera za pieniądze z KPO?

Wcześniej minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że ws. wsparcia z KPO dla Izery resort funduszy i polityki regionalnej czeka na ostateczne decyzje Ministerstwa Aktywów Państwowych, które nadzoruje ElectroMobility Poland. Pełczyńska-Nałęcz dodała, że w zasadzie jest już zgoda KE na to, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.

W poniedziałek do Polski wpłynęło 6,3 mld euro pierwszej płatności z KPO: 3,9 mld euro środków pożyczkowych spłacanych za pośrednictwem budżetu europejskiego i 2,4 mld euro grantów.

W ramach KPO Polska ma otrzymać 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE, znaczna część budżetu KPO ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (46,6 proc.), transformację cyfrową (21,3 proc.), a także na reformy socjalne (22,3 proc.).

Uruchamianie środków w Polsce jest opóźnione, stąd wynika potrzeba rewizji KPO.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(16)
😂😂😂😂😂
2 tyg. temu
Kto normalny kupi to coś jak projekt i technologia jest z przed 5 czy 7 lat !!!! To tak jak by teraz otworzyć fabrykę fiata 126p i liczyć że będzie hitem sprzedaży 😂😂 Niebawem Europę zaleją elektryki z chin !!!
Ewa
2 tyg. temu
Te prawie 60 mld euro z UE,rozejda się na różne ekspertyzy,kancelarie prawne,zwykły obywatel nic nie będzie miał z tych mld, tylko elity,firmy zaprzyjażnione, deweloperzy,czarni to widzę.Brak gospodarza,rząd zbieranina,nic dobrego nie zrobią.
czytelnik
2 tyg. temu
przecież niemcy budują to po co w Polsce
Polak
2 tyg. temu
Już widzę jak PiSowski elektorat kupuje rdzennie polski narodowy samochód elektryczny, buahahaha.... Przecież jego marzeniem pozostaje lekko bity Golf albo Passat w tedeku, hahahaha...
Polak
2 tyg. temu
Już widzę jak PiSowski elektorat kupuje rdzennie polski narodowy samochód elektryczny, buahahaha.... Przecież jego marzeniem pozostaje lekko bity Golf albo Passat w tedeku, hahahaha...