Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Konrad Bagiński
|
aktualizacja

Dlaczego pasażerów w miastach wożą prywatne firmy? Są nawet o 20 proc. tańsze

9
Podziel się:

Od 10 do 15 proc. rynku miejskich przewozów autobusowych – taką część rynku opanowały prywatne firmy. Odpowiedzią na pytanie, dlaczego to one wożą sporą część pasażerów w polskich miastach są pieniądze – biorą za kilometr nawet o jedną piątą mniej, niż miejskie spółki.

Prywatni przewoźnicy są nawet o 20% tańsi od zatrudnianych przez miejskie spółki
Prywatni przewoźnicy są nawet o 20% tańsi od zatrudnianych przez miejskie spółki (PAP)

Warszawski transport autobusowy trafił ostatnio na usta wszystkich. To za sprawą dwóch wypadków, które spowodowali kierowcy prywatnego przewoźnika, realizującego przewozy na zlecenie miasta. Jeden z nich był pod wpływem narkotyków, drugi brał kilka dni wcześniej i w jego krwi znaleziono ślady substancji psychoaktywnych.

Dlaczego prywatne firmy wożą pasażerów w Warszawie i innych miastach? Jak pisze Rzeczpospolita, według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego prywatne firmy transportowe mają obecnie ok. 10–15 proc. polskiego rynku miejskich przewozów autobusowych.

Zobacz także: Obejrzyj: <a href="https://wideo.wp.pl/slug-6525637598656641v">Wypadek autobusu w Warszawie. Nagrania z miejsca tragedii</a>

Zdaniem Aleksandra Kiereckiego, szefa JMK, ich obecność jest dla miast opłacalna, bo stawki za przejechanie kilometra są w prywatnych firmach niższe o 15–20 proc. w porównaniu do przewoźników samorządowych.

To dlatego Arriva wygrała przetargi w Warszawie (tu są jeszcze inni przewoźnicy – PKS Grodzisk Mazowiecki, Mobilis i Michalczewski), Elblągu, Obornikach i Grudziądzu.

W Warszawie firma pełni rolę uzupełniającą w stosunku do stołecznego MZA. Ma 142 autobusy, Miejskie Zakłady Autobusowe – 1422. Nieco większym przewoźnikiem jest Mobilis, ma 169 pojazdów. Ta firma pasażerów również w Krakowie (75 autobusów) oraz we Wrocławiu (26 maszyn).

Zawarta rok temu mowa obejmuje świadczenie usług przewozowych m.in. 50 autobusami Solaris Urbino 18 CNG oraz zapewnienie czterech takich pojazdów rezerwowych. Warta 291 mln zł netto umowa została podpisana na 8 lat. Arriva rozpocznie wykonywanie przewozów po stawce początkowej 7,38 zł / wzkm (wozokilometr) netto. Rocznie jej autobusy mają przejeżdżać ok. 4 mln wzkm.

Jak pisze Rzeczpospolita, dział prywatnych firm przewozowych nie tylko pozwala samorządom redukować wydatki na komunikację, ale także pomaga mobilizować miejskich przewoźników do poprawiania jakości usług. Chociaż w Warszawie to akurat kierowcy MZA uzyskują najlepsze wyniki w kwestii punktualności.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
POlski
4 lata temu
Kasa ważniejsza niż bezpieczeństwo mieszkańców.
22 tysie
4 lata temu
W Warszawie bierze pensję 22 000 urzędników w ratuszu. (Specjalnie nie piszę, że pracują) . Taka zgraja trutni nie ogarnie zrobienia grafika kierowcom? Muszą zatrudniać pośredników?
Hanys
4 lata temu
A dlaczego są tańsze ? bo zatrudniają byle kogo i płacą byle co a ty się zastanów 2x zanim wsiądziesz !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Alina
4 lata temu
Płacę gigantyczne pieniądze za przejazd autobusem po Warszawie i jeszcze jestem narażona na wypadek i utratę zdrowia, bo prowadzi przemęczony kierowca na prochach! Wstyd Trzaskowski!
Szambelan
4 lata temu
Płacą kierowcom najniższą krajową, przez to kierowcy biorą po dwa etaty. I jeżdżą na koksie by to wytrzymać!!!!!
22 tysie
4 lata temu
W Warszawie bierze pensję 22 000 urzędników w ratuszu. (Specjalnie nie piszę, że pracują) . Taka zgraja trutni nie ogarnie zrobienia grafika kierowcom? Muszą zatrudniać pośredników?
Ale
4 lata temu
Brednie. Co jest tańsze i bezpieczniejsze kupić obiad w firmie na mieście czy zrobić samemu? Tak samo z transportem.
Zuza
4 lata temu
Najlepiej jest w Lublinie. Z logiem MPK jeżdżą podwykonawcy z Świdnika co trzymają autobusy na polach, nie wiadomo kiedy i czy w ogóle były sprzątane, bez klimatyzacji i biletomatów. A w tym samym czasie NOWE autobusy mpk, niskopodłogowe z klimatyzacją i biletomatami stoją bezużytecznie na zajezdni. A ZTM Lublin udaje że nie ma problemu bo oni mają umowę z MPK na świadczenie usług. A pasażer sie w ogóle nie liczy.