Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

GDDKiA podsumowała unijne dotacje na polskie drogi. "Mało kto dziś pamięta"

18
Podziel się:

W majówkę przypada 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Jednym z wręcz powszechnie przyznawanych pozytywów członkostwa w UE jest rozwój infrastruktury drogowej. GDDKiA w podsumowaniu unijnych dotacji pisze, że dofinansowanie z Brukseli pokryło prawie połowę kosztów inwestycji.

GDDKiA podsumowała unijne dotacje na polskie drogi. "Mało kto dziś pamięta"
Autostrada A1 (na zdjęciu odcinek w woj. łódzkim w trakcie budowy) zastąpiła tzw. gierkówkę (GDDKiA)

"Mało kto dziś pamięta, jak wyglądały podróże po polskich drogach na przełomie XX i XXI wieku. Ile czasu zajmował przejazd np. z Wrocławia do Warszawy czy też Rzeszowa lub dojazd z południa Polski nad Bałtyk, lub Mazury" - pisze GDDKiA w komunikacie.

Drogowcy informują, że ze wsparciem unijnych dotacji zbudowali i zmodernizowali 5200 km dróg krajowych. Powstało 970 km autostrad oraz ponad 2930 tras ekspresowych. Wśród nich można wymienić m.in. A2 i A1, pamiętając oczywiście o koncesyjnych (wciąż) odcinkach.

"Do tego przebudowaliśmy 1300 km istniejących dróg pamiętających czasy PRL, na których koła ciężarówek wytłoczyły głębokie koleiny" - pisze GDDKiA. Sztandarowym tego przykładem jest metamorfoza tzw. gierkówki w autostradę A1.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile można zarobić w Polsce na restauracji? Karol Okrasa w Biznes Klasie

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wciąż do dokończenia

GDDKiA przypomina, że przed wstąpieniem Polski do UE kierowcy mieli do dyspozycji blisko 720 km tras szybkiego ruchu. Teraz mają 5117,1 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) oraz 3267,9 km "ekspresówek".

"Korzystaliśmy głównie z jednojezdniowych dróg, przechodzących przez centra miast i przecinających miejscowości. Przez kolejne lata PRL-u dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano w czasach Rzeszy Niemieckiej, takie jak A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem" - pisze GDDKiA.

Drogowcy podsumowują, że unijne dofinansowanie na polskie drogi wyniosło w sumie ok. 104 mld zł, co stanowi blisko połowę kwoty, którą Polska od 2004 r. wydała na ten cel (ok. 240 mld zł). Na tym nie koniec.

"Celem kolejnych inwestycji, realizowanych obecnie, w trakcie przetargu i planowanych na kolejne lata, jest dopięcie zakładanej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Przypomnijmy, że ma ona liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad. W tym roku oddamy dwa fragmenty autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami, a w kolejnych latach pozostałe odcinki do terminala granicznego w Koroszczynie, co niemal zakończy budowę sieci autostrad w Polsce" - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(18)
Jan
6 dni temu
Niech budują dalej tylko zgodnie z wcześniejszymi planami a nie zmieniają przebiegi dróg na potrzeby polityczne. Przykład S8 zamiast biec od Wrocławia przez Wieluń, Bełchatów do Piotrkowa Trybunalskiego gdzie miała się łączyć z S8 od Warszawy i S12 od Radomia została poprowadzona na Łódź. Najbardziej pokręcona droga w Polsce!
ELWA
2 tyg. temu
Ale Kaczyński ma to w czterech literach. Nie jeździ samochodem
Xyz
2 tyg. temu
Wypadało by również dodać iż w pierwszej kolejności powstawały arterie wschód- zachód dla szybkiego transportu unia-rosja
Człowiek
2 tyg. temu
To , ze wpłacamy do UE frycowe to chyba każdy wie, niby więcej otrzymujemy ale, weźcie pod uwagę, ile tracimy na poddaństwie i przepisach ue, które nas ograniczają...?
Seth
2 tyg. temu
Brało się fajnie a teraz jak trzeba dać cos od siebie to kwik.