Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Odkryć to co nieodkryte i zmienić to w biznes

0
Podziel się:

O pierwszej w Polsce konferencji poświęconej Human Centered Design mówi współorganizator Dymitr Romanowski, prezes agencji The Story.

Odkryć to co nieodkryte i zmienić to w biznes

Co oznacza termin Human Centered Design?

Wyjaśnię to na przykładzie. Z pewnością korzystał Pan kiedykolwiek ze smartphone. Prawda, że wygodny. Human-Centered Design to właśnie projektowanie prostoty, użyteczności i estetyki rozwiązania, którym mogą być produkty lub usługi. Innymi słowy chodzi o takie zaprojektowanie rozwiązania, aby czyniły zadość oczekiwaniom człowieka jako konsumenta pod wymienionymi wyżej względami. Dlatego powstają w oparciu o badania i obserwacje człowieka, który jako potencjalny odbiorca jest angażowany w proces ich tworzenia. O jednych usługach i produktach mówi się, że są wygodne, po prostu świetne i opowiada się o nich znajomym. Inne nie wzbudzają takich emocji lub są krytykowane. W pierwszym przypadku możemy powiedzieć, że zostały stworzone w myśl założeń idei Human-Centered Design.

Czy zastanawiał się Pan skąd taka popularność samochodu marki Tesla, wyłączając czynnik ekologii?

To przykład, że największy zachwyt dziś wywołują produkty i usługi stawiające człowieka i jego potrzeb w centrum uwagi i stają się punktem wyjścia do opracowania innowacji. A jeśli taka potrzeba zostanie dobrze odczytana, i w odpowiedzi na nią powstanie odpowiednie rozwiązanie, wówczas możemy być pewni sukcesu także w wymiarze biznesowym.

Czy do stworzenia innowacja wystarczy zatem zmienić podejście w procesie jej tworzenia?

Dokładnie. Znów posłużę się przykładem. Skąd się wziął UBER? To usługa, która powstała na podstawie obserwacji, w jaki sposób przemieszczają się obecnie ludzie. Należało odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań. Na ile ważne było dla nich korzystanie z własnego samochodu? Czy w kulturze danego kraju jest coś takiego jak tzw. wzajemne podwożenie? Czy klienci są w stanie zrezygnować z taksówki i wsiąść do prywatnego samochodu w zamian za niższą cenę? Kiedy połączono fakty i dodano popularność urządzeń mobilnych i wszechobecny Internet stworzono usługę znaną dziś jako UBER. Wystarczyło stworzyć usługę w oparciu o coś, co właściwie było od zawsze i na co zawsze było zapotrzebowanie. Na marginesie powiem, że w Łodzi gościć będziemy _ Kacpra Winiarczyka, _ dyrektora generalnego Ubera w Polsce, który opowie o trendach w przemieszczaniu się mieszkańców aglomeracji. Oczywiście nie możemy zapominać o innowacjach technologicznych, naukowych, z tym, że one są już częścią innowacji usługowych i produktowych. Właśnie te
ostatnie, które możemy dotknąć i użyć, są tworzone przy pomocy Human-Centered Design.

Kogo jeszcze będzie można zobaczyć i wysł uchać w Łodzi?

Będzie Jenn Maer z IDEO. To spółka uznawana za ikonę projektowania innowacji, bowiem jako pierwsza na świecie w całości skupiła się na tym biznesie. Bo Human-Centered Design to biznes i coraz ważniejsza branża. To oni zaprojektowali mysz do macintosh na zlecenie Apple w 1980 roku. Od tego momentu projektowali produkty i usługi dla wielu znanych marek - monitory LCD dla Samsungu, myszy dla Logitech, klasę biznes w samolotach Lufthansy, nawet kuchnię przyszłości we współpracy z IKEA. Bez wątpienia najważniejszym gościem konferencji będzie Willy Lai, Dyrektor ds. User Experience w firmie, dla której IDEO zaprojektowała mysz. Myślę, że więcej mówić nie muszę o kim mowa. To wydarzenie bez precedensu. Nikomu wcześniej nie udało się zaprosić do Polski przedstawiciela tej firmy. Cieszę się, że będziemy mieli okazję do spotkania się z nim w Łodzi, biorąc pod uwagę również jego poprzednie doświadczenia, jakie zdobył w firmach: Samsung, AOL, eBay. Ogólnie podczas Konferencji spotkają się eksperci zajmujący się takimi
obszarami biznesu, jak customer experience, service design i product design. Gości będzie sporo, bo tematów jest wiele. Konferencję podzieliliśmy na 10 działów tematycznych. Dotyczą obszarów wokół których skupia się ludzka uwaga – począwszy od zdrowia, a na sprawach związanych z życiem w aglomeracji kończąc.

Po raz pierwszy w Polsce odbędzie się konferencja organizowana z ramienia World Communication Forum Davos. Proszę przybliżyć tę organizację?

World Communication Forum Davos działa od 8 lat i skupia wokół siebie ekspertów ds. komunikacji z całego świata. Wśród twórców przyszłorocznej edycji spotkania, bo co roku skład ten podlega pewnej modyfikacji, są znane osobistości komunikacji i PR, takie jak m.in. Paul Holmes twórca The Holmes Report i nagrody the SABRE Awards, Faith Muthambi, Minister ds. Komunikacji Republiki Południowej Afryki, Sabitha Natraj, członkini zarządu Indian Oil Corporation w Indiach, Scott Fahlman, który jest twórca emotikonów i profesor Carnegie Mellon University w USA, Jamie Vernon, redaktor naczelny amerykańskiego pisma „American Scientist oraz Zhao Dali, sekretarz generalny Stowarzyszenia Public Relations w Chinach. Z Polski członkiem tej organizacji jest The Story. To agencja, którą kieruję. Zajmujące się projektowanie i wdrażaniem innowacji w oparciu o Human-Centred Design.

Co sprawiło, że konferencja odbywa się w Polsce?

W Polsce powstaje dużo innowacyjnych projektów, bo Polacy to przedsiębiorczy ludzie. Zaliczam się do grona tych osób. Dlatego, kiedy zarząd WFC podejmował decyzję o tym, gdzie zorganizować specjalną edycję poświęconą innowacjom i Human-Centered Design zaproponowałem, żeby ta odbyła się w Polsce.

Na miejsce konferencji została wybrana Łódź. Dlaczego?

Lokalizacja została wybrana w drodze konkursu. Z tej samej możliwości mogły skorzystać również Warszawa, Poznań, czy Gdańsk. Cieszę się jednak, że to właśnie Łódź jest współorganizatorem wydarzenia. Łódź to miasto wyjątkowe, z piękną kartą historii przedsiębiorczości i kreatywności. Moja radość jest tym większa, że swoją obecnością zaszczyci nas prezydent miasta Łodzi pani Hanna Zdanowska.

Jak ocenia pan chłonność polskiego rynku na produkty tworzone przez takie firmy jak pańska?

Postanowiliśmy współtworzyć w Polsce rynek innowacji. Zastanawiamy się, czy uda nam się stworzyć w regionie Środkowej i Wschodniej Europie drugie IDEO. Mamy już na swoim koncie wiele wdrożeń projektów. Obecnie w The Story pracujemy nad projektem o nazwie opoznionysamolot.pl. To usługa pomocna w uzyskiwaniu odszkodowania dla pasażerów opóźnionych lub odwołanych samolotów. Kolejny przykład to aplikacja ocozaklad.pl, *czyli przyjacielskie zakłady przy pomocy aplikacji mobilnej wśród znajomych na Facebooku. O wiele poważniejszy projekt poświęcony był finansom samorządów. Dzięki aplikacji *nacoidamojepieniadze.pl w niepublikowany do tej pory sposób prezentujemy wydatki samorządów. Stworzyliśmy we współpracy z PwC i PSEW *zieloneaukcje.pl, *pierwszą w Polsce platformę edukująca przedsiębiorców, jak sprzedawać nadwyżki energii wiatrowej. Mamy na swoim koncie także sukcesy zagraniczne. Stworzyliśmy dla firmy KCR narzędzie o nazwie Date Forecaster na rynek amerykański, które służy do obliczania dat
kolejnych wizyt u lekarzy. The Story było także odpowiedzialne za projekt UX Warsaw na zlecenie biura turystyki miejskiej stolicy Polski. W tym projekcie nasza firma przebadała doświadczenie turystów zagranicznych poruszających się po Warszawie i odwiedzających najważniejsze zabytki turystyczne miasta. Jestem bardzo ciekaw, jak nam będzie szło dalej i czy polski rynek przyjmie usługę projektowania oraz wdrażania innowacji.

Konferencja World Communication Forum Davos odbędzie się 10 i 11 października w Łodzi. Szczegóły i rejestracja na stronie www.davoslodz.com

Artykuł sponsorowany

wiadomości
gospodarka
e-biznes
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany
KOMENTARZE
(0)