Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Przemysław Ciszak
Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Polska walczy o kluczową decyzję. Chce przyłączyć kraj do rurociągów NATO

345
Podziel się:

Kiedy uwaga Europy skupia się na sytuacji Ukrainy, Polska na szycie NATO walczy o kluczową z punktu widzenia wzmocnienia wschodniej flanki decyzję o przedłużeniu rurociągów NATO z Niemiec od Polski. - Sojusz musi mieć dostęp do paliwa dla wojska - mówi dr Michał Piekarski z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Polska walczy o kluczową decyzję. Chce przyłączyć kraj do rurociągów NATO
Premier Norwegii Jonas Gahr i prezydent RP Andrzej Duda podczas szczytu NATO w Wilnie (PAP, PAP/Leszek Szymański)

Do pomysłu przekonywał podczas szczytu NATO w Wilnie prezydent Andrzej Duda. Przedłużenie natowskich rurociągów do granic Polski to kluczowa kwestia dla wzmacniania wschodniej flanki.

- One kończą się w RFN. To są pozostałości tego, co zbudowano w okresie zimnej wojny. Chcielibyśmy, by - po ponad 20 latach naszej obecności w NATO - Sojusz podjął wreszcie decyzję, że sfinansuje ich rozbudowę tak, aby sięgnęły tutaj, na wschodnią flankę NATO - zapowiadał prezydent.

Ekspert do spraw bezpieczeństwa międzynawowego dr Michał Piekarski z Uniwersytetu Wrocławskiego podkreśla, że sprawa jest kluczowa dla umocnienia wschodniej flanki NATO.

Żadne operacje wojskowe nie mogą być wykonywane bez stałego dostępu paliwa. Potrzebują go czołgi, samoloty, śmigłowce, ale też ciężarówki czy pojazdy techniczne. Do tej pory paliwo dociera przez cywilne rurociągi albo cysternami. Ale to zużycie paliwa przez sprzęt wojskowy jest ogromne, a w sytuacji krytycznej będzie absorbowało go jeszcze więcej. Podłączenie do rurociągów NATO jest więc niezwykle istotne dla Polski - argumentuje w rozmowie z money.pl.

Czym są rurociągi NATO

Sojusz posiada specjalną sieć rurociągową, tzw. NATO Pipeline System, która realizuje przede wszystkim potrzeby wojskowe. Zbudowany w okresie zimnej wojny system przeznaczony jest do zaopatrywania w paliwa sił Sojuszu, jego baz wojskowych, lotnisk i punktów załadunku.

W Europie składa się na niego aż 10 systemów rurociągowych rozmieszczonych w różnych częściach kontynentu. Liczy w sumie 12 tys. km i pozwala utrzymać 5,5 mln m sześc. pojemności magazynowej.

W ramach tej sieci największy jest tzw. CEPS (Central Europe Pipeline System). To właśnie o jego rozbudowę walczy Polska. Obecnie system liczy dokładnie 5 279 km długości i przebiega przez 5 krajów. Jednak na wschodzie kończy się w Niemczech. To tam zaopatrywane są bazy NATO, jak choćby słynna Ramstein, ale też cywilne lotnisko we Frankfurcie.

Z informacji udostępnianych przez NATO możemy przeczytać, że przez CEPS transportowanych jest 13 mln m sześc. produktów ropopochodnych rocznie. Rurociągi łączą w sumie 36 obiektów o znaczeniu militarnym w Europie, 20 baz lotniczych i 9 lotnisk, z czego 6 w zachodniej Europie (poza wspomnianym Frankfurtem to również porty lotnicze w Bremie, Kolonii-Bonn, Norymberdze, Monachium i Belforcie).

Jak wynika z analiz NATO, w czasie pokoju wojsko zużywa zaledwie 10 proc. zapasów paliwa, ale w czasie kryzysu, jak w przypadku operacji w Kosowie w 1999 r., wykorzystywana jest pełna przepustowość systemu, a łańcuch dostaw jest uruchamiany w 24 godziny.

To dlatego tak istotne jest, aby mieć stały dostęp do dedykowanej sieci dostaw dla wojska. Sytuacja kryzysowa nie spowoduje wówczas strat w przepustowości w sieci cywilnej. Dla Polski dostęp do rurociągów NATO oznacza bezpieczeństwo dostaw poprzez ich dywersyfikację. Im więcej tych obiektów będzie, tym większy problem będzie miał przeciwnik. Łatwiej przeprowadzić atak na jeden obiekt niż na szereg celów - zaznacza dr Piekarski.

Pełen nadzór

Za logistykę działania sieci CEPS odpowiada agencja NATO - CEPMA. Co trzy miesiące analitycy spotykają się, aby nadzorować, planować i zabezpieczać ciągłość dostaw dla wpiętych w system strategicznych obiektów.

Jednak za całodobowy nadzór nad poszczególnymi odcinkami znajdującymi się na terenie pięciu krajów, odpowiedzialni są operatorzy lokalni. Dla przykładu, w Belgii jest to spółka operacyjna Belgian Pipeline Organization (BPO), podlega belgijskiej armii, która monitoruje w czasie rzeczywistym 800 km rurociągu. Z kolei w Niemczech to Fernleitungs Betriebsgesellschaft mbH (FBG), której większościowym udziałowcem jest Federalne Ministerstwo Obrony.

Zawiadywanie systemem dostaw paliw rurociągami przez wojsko ma duże znacznie operacyjne, jak i pod względem bezpieczeństwa. To infrastruktura o znaczeniu krytycznym. Również w Polsce są jednostki wojskowe, które mają ku temu kompetencje i myślę, że wówczas to one sprawowałyby nadzór - sugeruje dr Piekarski.

Połączenia między portami morskimi, bazami paliwowymi a bazami wojskowymi są szczególnie zabezpieczone i biegną podziemnymi kanałami. Zapytaliśmy Ministerstwo Obrony Narodowej o komentarz w sprawie przyłączenia Polski do sieci rurociągowej NATO, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

W interesie całego NATO

Zdaniem szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotra Ćwika, zwiększenie liczby żołnierzy oraz sprzętu w celu wzmocnienia wschodniej flanki NATO powinno iść w parze z rozbudową logistyki Sojuszu, a jednym z elementów tej logistyki jest zabezpieczenie paliwa.

Jak przekonuje dr Michał Piekarski, z zamiarem przekształcenia batalionowych grup bojowych w brygadowe, powinna iść rozbudowa logistyki dostaw, która jest w interesie całego NATO.

To jest ze sobą skorelowane. Weźmy za przykład taki Powidz, gdzie w tej chwili mamy rozmieszczany amerykański kompleks do składowania i napraw sprzętu oraz uzbrojenia. Te czołgi i bojowe wozy piechoty i artylerii wymagają dużej ilości paliwa. Kolejne rozmieszczenia baz będą w jeszcze większym stopniu wymagać zapewnienia ciągłości dostaw. Choćby w tym zakresie dostęp do rurociągu NATO byłby uzasadniony - zaznacza ekspert.

W jego opinii, rozwinięcie rurociągów NATO z Niemiec od Polski nie powinno być w żaden sposób kwestią drażliwą w relacji z naszym sąsiadem.

Zobacz także: NATO Chronicles - NATO Pipeline System: From the Sea to the Sky
Nie powoduje to zmniejszenia ich znaczenia, nic nie jest odbierane, wręcz przeciwnie stanowi rozwinięcie. Również w interesie niemieckich wojsk w ramach Sojuszu byłoby stworzenie dodatkowego zabezpieczenia logistycznego na wschodniej flance - podkreśla dr Piekarski.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(345)
Artur
10 miesięcy temu
Baza nazywa sie Ramstein a nie Ramstain .... ostatnio WP idzie na bakier z geografia
sumienie
10 miesięcy temu
mówiąc krótko , robi nam się cienko . Tylko jak zwasalizowany kraj może czegoś się domagać .Dziwna sytuacja , gdy cały kontynent dał się zwasalizować ponadnarodowej organizacji militarnej będącej własnością jankesów .
El Verdugo
10 miesięcy temu
To niech Polska za to zapłaci
reset z rosją
10 miesięcy temu
tusk by załatwił ten rurociąg ale brakło czasu bo go niemce wezwali w trybie pilnym na stołek czegoś tam ..
Obserwator
10 miesięcy temu
Dlaczego na szczyt NATO .nie pojechał razem z Duda Kavzynski. On taki wybitny Dopiero czestnicu boki by zryali Jeden krzyczy..Drugi bredzi. Kaczynski tam byłbyś bezpieczny
...
Następna strona