Badanie zostało przeprowadzone na potrzeby magazynu Clue, dedykowanego dla obu branż. Całościowe wyniki z obszernym komentarzem dostępne są tutaj.
Na pierwszym planie: kluczowe potrzeby
Pomimo wielu zmian w otoczeniu konsumentów, sama aktywność zakupowa w przypadku większości badanych (44%) pozostała na tym samym poziomie, co przed lockdown’em. Jej spadek zadeklarowało 36% osób, a wzrost - 11% ankietowanych.
Wśród aktualnych motywacji zakupowych badani najczęściej wskazywali bieżące zapotrzebowanie na konkretne produkty (38%). Blisko 1/3 respondentów nie dostrzegła zmiany dotychczasowych nawyków w związku z epidemią, a ponad ¼ z nich ograniczyła konsumpcję z powodu pogorszenia sytuacji finansowej.
Część użytkowników (6%) przyznała, że nabywanie nowych akcesoriów stało się dla nich obecnie formą rozrywki, jedynie w przypadku 2% aktywność wzrosła z powodu polepszenia statusu materialnego. Ograniczenie wydatków w obu sferach przewiduje natomiast 22% użytkowników platform Domodi i Homebook.
Modowy e-commerce zyskuje na znaczeniu
Wśród najchętniej preferowanych miejsc zakupowych, ankietowani najczęściej wskazywali na jednoczesne korzystanie ze sklepów stacjonarnych i online’owych (37%). Ponad 1/3 badanych twierdzi, że będzie nabywać nową odzież i obuwie w sklepach online, 1/4 zamierza ograniczać wydatki na tego rodzaju asortyment. Tylko 10% zadeklarowało, że zakupy akcesoriów modowych zrealizuje w sklepach stacjonarnych.
Jak kształtują się plany konsumentów? Blisko połowa z nich (47%) nie planuje odświeżenia garderoby, a ponad 1/3 wskazała w tej kwestii na niezdecydowanie. Wzmożone zainteresowanie produktami z kategorii fashion zapowiedziało 21% respondentów.
Liderzy modowych kategorii
W ankiecie pojawiły się także pytania wielokrotnego wyboru, jak to dotyczące najchętniej kupowanych elementów garderoby. Największym zainteresowaniem wśród badanych cieszyło się obuwie (41%), sukienki i spódnice (32%) oraz spodnie (27%). Miejsce tuż za podium przypadło koszulom i t-shirtom (ich zakup ma w planach 24% użytkowników). Nieco rzadziej ankietowani deklarowali chęć nabycia dodatków oraz odzieży sportowej (ex aequo 17%). Ograniczenie wakacyjnych wyjazdów w znaczący sposób wpłynęło na zainteresowanie odzieżą plażową (9%).
Dodatki do domu kupujemy online i tradycyjnie
Podobnie jak w przypadku akcesoriów modowych, klienci coraz chętniej poszukują w sklepach online również dodatków wnętrzarskich. Najpopularniejszym modelem konsumpcji jest jednak korzystanie zarówno z asortymentu dostępnego w sklepach stacjonarnych, jak i platform internetowych - tę formę wskazało aż 42% ankietowanych. Blisko ¼ produkty wnętrzarskie nabywa wyłącznie drogą online, a 13% - najczęściej odbywa wizyty w tradycyjnych sklepach.
Wyprzedaże atrakcyjne również w branży home
Nie tylko miłośnicy mody z niecierpliwością oczekują sezonowych obniżek cen - równie dużą popularnością letnie promocje cieszą się wśród entuzjastów pięknych wnętrz. Użytkownicy nie ograniczyli również swoich wydatków na produkty sezonowe, które nabywali cyklicznie w poprzednich latach - utrzymywanie dotychczasowych nawyków zadeklarowało 72% ankietowanych.
Jak pokazują wyniki raportu Grupy Domodi, nadchodzący sezon w branżach home i fashion, może przynieść zmiany w zakresie kategorii produktowych wybieranych przez konsumentów, a część z nich zdecyduje się odłożyć w czasie zakup odzieży i akcesoriów wnętrzarskich. Nie musi to jednak oznaczać gwałtownych spadków sprzedaży - szczególnie w przypadku sklepów e-commerce.
Choć część klientów deklaruje ograniczenie wydatków na nową odzież i wyposażenie wnętrz, w większości nie pójdzie to w parze z rezygnacją z zaplanowanych sezonowych zakupów - wiele wskazuje zatem na to, że szansy na skorzystanie z cenowych okazji częściej użytkownicy będą upatrywać podczas czasowych promocji, rabatów czy wyprzedaży.
Badanie, w formie ankiety przeprowadzono w dniach 7-14 lipca 2020 na grupie 400 respondentów, którzy są aktywni na platformach Grupy Domodi.