Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marek Knitter
|

Wypijamy wodę za 3 mld złotych

0
Podziel się:

Na wodę mineralną wydajemy średnio 80 zł rocznie i rynek rośnie. W ciągu 3 lat zwiększy się o 25 proc.- wynika z analizy Money.pl.

Wypijamy wodę za 3 mld złotych
(PAP/Mirosław Trembecki)

Wartość sprzedaży wody mineralnej w Polsce może w tym roku przekroczyć 3 mld zł - to 7 razy mniej, niż alkoholi. Jednak rynek wody rośnie - do 2011 roku zwiększy się o co najmniej o 700 mln zł, wynika z analizy Money.pl.

W ciągu kilku ostatnich lat Polska wyrosła na jednego z liderów w produkcji wody mineralnej. Zajmujemy już piątą pozycję na europejskim rynku.Gorzej jednak wygląda spożycie na jednego mieszkańca. Statystyczny Polak wypija dwukrotnie mniej wody mineralnej niż Francuz i 2,5 raza mniej niż Niemiec.

Rośnie sprzedaż

Analitycy różnie oceniają wartość, jaką osiągnie sprzedaż w tym roku. Wstępne prognozy mówiły o kwocie powyżej 3 mld złotych, jednak według szacunków Money.pl przekroczenie tego poziomu nie będzie łatwe. Lato w tym roku nie było tak upalne jak początkowo się spodziewano. Firmy nie były również zadowolone ze sprzedaży w kwietniu i maju. Pozostaje jednak jeszcze kilka miesięcy, które mogą poprawić roczny bilans.

Prognoza sprzedaży wody w latach 2007-2011
Lata wartość w mln zł
2007 2756,3
2008 3084,5
2009 3354,8
2010 3557,1
2011 3732,9

źródło: Euromonitor International

Według prognoz firmy badawczej Euromonitor International wzrost sprzedaży wody mineralnej w Polsce będzie postępował stosunkowo szybko. Jednak Krajowa Izba Gospodarcza _ Przemysł Rozlewniczy _skupiająca producentów w Polsce uważa, że przedstawione prognozy są _ nieco _zbyt optymistyczne - przynajmniej jeżeli chodzi o tegoroczną sprzedaż.

Z drugiej jednak strony faktem jest, że Polska już teraz klasyfikowana jest na 5 miejscu w Europie wśród największych producentów wody mineralnej w opakowaniach jednostkowych.

Najwięksi producenci wody w Europie w 2007 r.
Kraj ilość
1. Niemcy 12,87 mld l.
2. Włochy 12,35 mld l.
3. Francja 7,50 mld l.
4. Hiszpania 6,1 mld l.
5. Polska 2,35 mld l.
6. Wielka Brytania 1,5 mld l

źródło: Canadean, dane za 2007 r.

- _ Firmy w Polsce mają się dobrze i rozwijają produkcję. W skali roku szacujemy, że rynek sprzedaży rośnie o 5-6 proc. Wiele zależy oczywiście od czynników pogodowych. Należy jednak zauważyć, że Polacy coraz częściej sięgają po wodę mineralną. _

W 2007 roku Polacy tylko na wódkę wydali o 1,3 mld więcej niż rok wcześniej. Łącznie z piwem i winem wydaliśmy na alkohol 21,3 mld zł_ Pod tym względem zapewne będziemy zbliżać się do średniej europejskiej. Istotna jest również odpowiednia promocja wód mineralnych wydobywanych i produkowanych w Polsce. Jakość większości z nich oceniamy jako ,,górną półkę" i możemy śmiało konkurować z zagranicznymi producentami _ - mówi Money.pl, Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej _ Przemysł Rozlewniczy _.

ZOBACZ TAKŻE:

Jak już wspomnieliśmy wyżej, znacznie gorzej przedstawia się spożycie w Polsce. Jeżeli przeliczymy produkcję wody na liczbę mieszkańców danego kraju, okazuje się, że jesteśmy na dalekim miejscu. Najwięcej piją wody mineralnej Włosi i Hiszpanie, co jest zrozumiałe ze względu na panujący klimat. Okazuje się jednak, że jedno z czołowych miejsc zajmują pod tym względem Niemcy.

Produkcja wody na 1 mieszkańca
Kraj ilość w litrach
Polska 61,9
Rumunia 63,3
Austria 96,5
Węgry 102,2
Francja 121,9
Hiszpania 136,5
Niemcy 155,9
Włochy 198,0
średnia w Europie 105,6

źródło: Canadean, wybrane kraje, dane na koniec 2007 r.

Według firmy Euromonitor International klienci w naszej części Europy kupią w tym roku blisko 11,8 mld litrów wody butelkowanej. Do 2012 roku wielkość tego rynku ma się zwiększyć do około 15,9 mld litrów. Średnio popyt na wodę w butelkach będzie rosnąć w regionie o 7,8 proc. rocznie. Najszybciej sprzedaż będzie rosła w Rosji (o 13 proc. rocznie do 2012 r.). Kolejne rynki to Ukraina (10,8 proc.), Bułgaria (8 proc.) i Rumunia (7,9 proc.).

Według dr Bożeny Noseckiej z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zmienia się rynek producentów. W 1999 roku aż 64,5 proc. z nich to były małe firmy. W 2006 ich liczba spadła już do niecałych 50 proc., a wzrosła w tym samym czasie liczba średnich producentów (o ponad 16 proc.). Spodziewane wzrosty rynków również w innych krajach mobilizują polskie firmy do unowocześniania i zwiększania mocy produkcyjnych.

Eksport stanowi jeszcze niewielką część całej produkcji. Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, szacuje, że jest to pomiędzy 100-200 tys. litrów rocznie. Najwięcej wód mineralnych wysyłamy do USA, Kanady, Niemiec czy na Litwę.

Polski rynek wód butelkowych został zdominowany przez trzy duże światowe koncerny: Danone/Żywiec Zdrój, Nestle/Nałęczowianka i Coca-Cola/Kropla Beskidu. Działają również dziesiątki mniejszych producentów, oferujących prawie 200 marek wody. Wśród mniejszych firm na pozycję lidera wyrósł w ostatnich kilkunastu miesiącach Nałęczów Zdrój producent Cisowianki.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)