Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Ile czasu spędza Polak w sieci? Ile wydaje pieniędzy? Oto co wiemy o cyfrowych Polakach

2
Podziel się:

W Polsce dostęp do Internetu ma 20 mln. Dla co trzeciego Polaka, sieć stała się główną częścią życia - - wynika z raportu McKinsey & Company.

Ile czasu spędza Polak w sieci? Ile wydaje pieniędzy? Oto co wiemy o cyfrowych Polakach
(iStock)

W Polsce dostęp do Internetu ma 20 mln osób. Dla co trzeciego Polaka sieć stała się główną częścią życia - wynika z raportu McKinsey & Company. Dodatkowo ponad połowa robi zakupy przez internet, a wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza 34 miliardy złotych.

Dla około 2/3 cyfrowych Polaków internet jest bardzo istotny, a co trzeci przyznaje, że sieć stała się główną częścią jego życia. Tradycyjna telewizja jest wypierana przez ofertę online i telewizję na życzenie, SMS-y – przez komunikatory, książki – przez e-booki, drukowane dokumenty – przez pliki przechowywane w chmurze, a zakupy w centrum handlowym przez dostawę kurierem - wynika z raportu "cyfrowi Polacy" przygotowanego przez firmę doradztwa strategicznego McKinsey & Company.

Z badań wynika, że Polacy są podłączeni do sieci przez średnio 6 godzin dziennie, a na komunikację przy użyciu internetu poświęcają 3 razy więcej czasu niż na rozmowy telefoniczne i wysyłanie SMS-ów.

Prawie 90 proc. z nich ma w domu laptop i sieć wi-fi. Dzieci ponad 40 proc. respondentów dysponują własnym tabletem. Jak prognozują autorzy badań, w ciągu najbliższych dwóch dekad 25 proc. polskich gospodarstw domowych, które dziś nie są podłączone do sieci, powinno zyskać dostęp, a cyfrowi Polacy – jeszcze intensywniej korzystać z internetu.

34 miliardy złotych w sieci

To, w jakim tempie cyfryzacja będzie w Polsce postępować, w dużej mierze zależy od tego, czy serwisy internetowe będą w stanie zyskać szersze zaufanie wśród internautów. Na razie 60 proc. Polaków uważa, że strony internetowe nie zabezpieczają w wystarczającym stopniu ich danych osobowych. Z drugiej jednak strony dokładnie taka sama grupa - również 60 proc. badanych - zapisało swoje dane płatnicze na stronach internetowych lub aplikacjach, a jeszcze więcej dzieli się danymi osobowymi na portalach społecznościowych.

Co trzeci woli logować się do różnych serwisów za pomocą konta z portali społecznościowych, a co drugi uważa, że to szybsza i wygodniejsza opcja niż zakładanie nowego konta. Największymi entuzjastami internetu są przeważnie osoby młodsze, zamożniejsze lub lepiej wykształcone.

Większość nie ma oporów również w wydawaniu pieniędzy w sieci. Badania McKinsey & Company pokazują, że 55 proc. Polaków swobodnie robi zakupy przez internet. Już teraz wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza 34 miliardy złotych, a udział zakupów online w całości handlu detalicznego jest bliski poziomowi Niemiec.

- Udział zakupów online w handlu, odsetek użytkowników smartfonów czy abonentów serwisów telewizji na życzenie jest w Polsce niewiele niższy lub wręcz wyższy niż w niektórych krajach Europy Zachodniej - podkreśla Wojtek Bogdan, lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey.

Szansa dla polskich firm?

Gospodarka cyfrowa nabrała konkretnych kształtów - udowadniają autorzy raportu. To, czy stanie się ona dla danej firmy źródłem wzrostu, czy zagrożeniem, będzie jednak zależało od odpowiedniego przygotowania w postaci jasnego planu działania.

- Nasz raport wskazuje, że Polska ma solidne podstawy, aby być liderem cyfryzacji w Europie Środkowej. Dlatego tak istotne jest, by firmy uwzględniły cyfrowe trendy przy tworzeniu swoich strategii - przekonuje Wojtek Bogdan, współautor raportu.

Strategia powinna uwzględnić zmieniające się zachowania i potrzeby e-konsumentów, trendy takie jak popularność mediów społecznościowych, rosnąca wartość rynku e-commerce czy ROPO oraz działania cyfrowych pionierów.

Po trzecie, plan działań powinien uwzględniać potencjał cyfrowy produktów, kanałów dostępu i wszystkich zasobów organizacji. Polskie firmy stoją przed ogromną szansą, aby na fali e-rewolucji odnieść sukces. Wiele z nich ma już narzędzia i wykwalifikowanych pracowników, niezbędnych do wdrożenia cyfrowej strategii. Polska ma więc możliwości, by wykorzystać e-rewolucję co najmniej tak dobrze, jak wiele krajów Europy Zachodniej.

- Postępująca cyfryzacja ma ogromny wpływ na życie Polaków. Kształtuje ich zachowania i preferencje oraz wpływa na powstawanie nowych rynków i zmiany w łańcuchach wartości tradycyjnych sektorów gospodarki - podkreśla ekspert z firmy McKinsey.

Źródło: Raport Cyfrowi Polacy/McKinsey

Więcej na temat zwyczajów e-konsumentów w Polsce będzie się można dowiedzieć podczas panelu w czasie Forum w Krynicy w najbliższą środę 7.09 o godz. 10.40. Udział w nim potwierdził już prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski.
Wśród uczestników będzie również Grzegorz Wójcik, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Allegro, Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, Country Director Google, Wiktor Namysł, Partner Zarządzający McKinsey, Cezary Stypułkowski, prezes mBanku czy François Colombié, prezes rady nadzorczej Auchan.

Z badań wynika, że cyfrowi Polacy są podłączeni do sieci przez średnio 6 godzin dziennie. Prawie 90 proc. z nich ma w domu laptop i sieć wi-fi.

giełda
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
44-latek
8 lat temu
A ja chcę litrowych butelek na ŚWIEŻE mleko i kefiru dla dzieci w szkołach. SZKLANYCH! do recyklingu!
wito
8 lat temu
zbyt często i zbyt dużo wydajemy na bzdety, które tracą na wartości. Potem wymieniamy je na kolejne nowsze bzdety, tracące na wartości. Nadmierna konsumpcja, zadłużanie się (też na bzdety)... By uniknąć kłopotów finansowych potrzebna jest edukacja finansowa. Słyszeliście o książce "Emeryt.ura nie jest Ci potrzeebna" o zarządzaniu swoimi pieniędzmi, budowaniu majątku, inwestowaniu, ryzyku? Pokazuje praktyczne rozwiązania.