Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Impact

Rośnie flota pojazdów PKP Intercity dostosowana do prędkości 200 km/h

Podziel się:

Dzięki sukcesywnej realizacji strategii Kolei Dużych Inwestycji rośnie tabor PKP Intercity, który może poruszać się z prędkością 200 km/h. W ostatnich latach spółka podpisała kontrakty lub rozstrzygnęła postępowania, które łącznie z prawem opcji, pozwolą na wzmocnienie floty przewoźnika o 110 lokomotyw i 450 wagonów, poruszających się z taką prędkością. Wartość podpisanych umów na tego typu tabor przekroczy 10 mld zł brutto.

Rośnie flota pojazdów PKP Intercity dostosowana do prędkości 200 km/h
(materiały partnera)

Jeszcze do niedawna pociągi, poruszające się po torach z prędkością 200 km/h były rzadkością, zwłaszcza jeśli chodzi o składy wagonowe. Prędkością tą na niektórych odcinkach jeździły głównie pociągi Pendolino. Zmienia to realizowana przez PKP Intercity strategia Kolej Dużych Inwestycji o wartości 27 mld zł. W jej ramach do końca 2030 roku park taborowy przewoźnika ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160 km/h i wyższą. Z czego ponad 60% lokomotyw i blisko 50% wagonów, ma poruszać się po torach z prędkością 200 km/h. Podpisane w ostatnich miesiącach umowy przybliżają spółkę do tego celu. Po ich realizacji przewoźnik zwiększy liczbę lokomotyw, kursujących z prędkością 200 km/h do 120, a wagonów do 715 (w obydwu przypadkach gdy skorzysta z prawa opcji), czyli znajdzie się za półmetkiem założonego w strategii celu.

PKP Intercity przechodzi generacyjną zmianę floty pojazdów. To zmiana ilościowa i jakościowa. 120 lokomotyw i 715 wagonów, poruszających się z prędkością 200 km/h, które przewoźnik będzie posiadać po realizacji podpisanych niedawno umów lub rozstrzygnięciu postępowań, to wejście na zupełnie inny poziom świadczonych przez spółkę usług. Pasażerowie pojadą szybciej i bardziej komfortowo.

Nowoczesne lokomotywy

W 2021 spółka podpisała z Newagiem pierwszą przełomową umowę na 10 wielosystemowych lokomotyw Griffin, z opcją na 5 kolejnych. Ich prędkość maksymalna będzie wynosić nie mniej niż 200 km/h. Na początku tego roku PKP Intercity podpisało umowę z nowosądeckim producentem na kolejnych 63 lokomotyw tego typu z opcją na 32 kolejne. Realizacja tego kontraktu, którego wartość, łącznie z prawem opcji, sięgnie 3,5 mld zł, pozwoli na ujednolicenie parku taborowego przewoźnika i zwiększy jego możliwości operacyjne.

Wagony w nowym designie.

Równocześnie z postępowaniami na zakup lokomotyw trwały przetargi na modernizację i zakup wagonów, które będą prowadzone przez szybkie lokomotywy. W efekcie PKP Intercity posiada dziś 265 wagonów, które mogą poruszać się z prędkością 200 km/h. Na początku lutego br. spółka ogłosiła wykonawcę postępowania na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, którym został H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów i kwoty zamówienia, przetarg taborowy. Na jego realizację spółka przeznaczy 4,2 mld zł brutto (6,3 mld zł brutto z opcją).

Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity. Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż oraz bardziej komfortowe fotele. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze. Po dostarczeniu wszystkich wagonów, liczba wagonów jeżdżących z prędkością 200 km/h we flocie PKP Intercity zwiększy się do ponad 700.

Kolej Dużych Inwestycji

PKP Intercity pracuje już nad dalszym rozszerzeniem swojego parku taborowego. 18 marca br. uruchomiono procedurę w formie zapytania o informację dotyczącą zamówienia kolejnych 395 wagonów osobowych przystosowanych do prędkości 200 km/h. W 2024 planowane jest również ogłoszenie przetargów na zakup 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu high speed dostosowanych do prędkości 250 km/h, a także 50 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą mogły osiągać prędkość 200 km/h.

W ramach kontynuacji strategii rozwoju "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 roku Spółka zainwestuje 24,5 mld zł w nowoczesny tabor. Do tego momentu wartość zakontraktowanych umów i planowanych do zawarcia umów, sięga 15 mld zł. Plany obejmują m.in. inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne. Potężne inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Materiał sponsorowany przez Impact

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl