Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Autostrada A2 na sprzedaż. Firma Kulczyka pozbywa się udziałów

243
Podziel się:

Sebastian Kulczyk kończy projekt rozpoczęty ponad 30 lat temu przez ojca - Jana Kulczyka. Ruszył proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2. Ich udziały chce przejąć fundusz francuski Meridiam - informuje "Puls Biznesu".

Autostrada A2 na sprzedaż. Firma Kulczyka pozbywa się udziałów
Sebastian Kulczyk pozbywa się spółek autostradowych. Chce je przejąć francuski partner - fundusz Meridiam (Agencja Wyborcza, Piotr Skornicki, Łukasz Cynalewski)

W latach 2002-2004 firma Autostrada Wielkopolska (AWSA) wybudowała za własne pieniądze odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl, a jej siostrzana spółka AWSA II odcinek Nowy Tomyśl - Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro.

Jak pisze "Puls Biznesu", po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy.

Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca - francuskiego funduszu Meridian - czytamy.

Według nieoficjalnych informacji dziennika chodzi o około 700 mln euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. "Izera ma szansę wypełnić lukę"

"Komisja Europejska opublikowała niedawno notkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji w trybie art. 4 Council Regulation No 139/2004, czyli unijnych przepisów dotyczących fuzji i przejęć" - czytamy. Meridiam SAS zamierza pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One, do której należą udziały w autostradowych spółkach.

Dziś Meridian ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Jak czytamy, ze zgłoszenia koncentracji wysłanego do Brukseli wynika, że pozyskałby dodatkowe 23,8 i 40 proc. akcji obu spółek. Francuzi kupią też akcje spółki Autostrada Eksploatacja i budowlanej firmy A2 Route.

"Skontaktowaliśmy się z przedstawicielami Kulczyk Investments, ale nie komentują informacji o planach sprzedaży autostradowych aktywów Meridiamowi" - wskazał "PB".

Kulczyk pozbywa się autostrady A2

Dziennik przypomina, że już w lutym 2022 r. informował, że polski inwestor przymierza się do ich zbycia.

Kulczyk Investments, jak pisze "PB", rozpoczął proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2 tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie. "Branżowi eksperci obawiali się nawet, że w czasie wojennej zawieruchy Sebastianowi Kulczykowi trudno będzie znaleźć nabywcę spółek autostradowych. Zgłoszenie transakcji sprzedaży do KE pozwala przypuszczać, że plan się powiedzie" - czytamy.

W czerwcu Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments, powiedział z kolei, że podmiotów związanych z autostradą nie będzie w kierowanej przez niego grupie.

Jesteśmy na zaawansowanym etapie zbycia tych aktywów, choć ze względu na geografię, liczbę spółek i ich akcjonariat to czasochłonny i skomplikowany proces. Spodziewamy się, że domkniemy transakcję jeszcze w tym roku i skoncentrujemy się na kolejnym rozdziale historii KI - powiedział "PB".

W 2022 r. spółka AWSA II wygenerowała 368 mln zł przychodów i wypracowała prawie 95,5 mln zł zysku ze sprzedaży. Wynik netto przekroczył 112 mln zł. Jej siostrzana spółka AWSA osiągnęła 850 mln zł przychodów i zysk ze sprzedaży na poziomie 365 mln zł. Na koniec roku wykazała jednak stratę netto w wysokości 202 mln zł. Jak tłumaczy dziennik, to skutek zakwestionowania przez KE rozliczeń za tzw. darmowe przejazdy ciężarówek po koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(243)
Sylwek
10 miesięcy temu
Decyzja na pewno dobrze przemyślana, w sumie nie dziwi mnie to, że Sebastian Kulczyk chce ją sprzedać, to nie jest taki całkiem świeży temat. Poczekajmy na konkrety.
Tedy
11 miesięcy temu
Jak pamiętam to koncesje na użytkowanie autostrady i pobór opłat to komuchy kulczyki mieli chyba na 36 lat. Czyli teraz chodzi o to żeby autostrady przejął kapitał zachodni to UE będzie wymuszać na Polsce przedłużenie koncesji dla nowego właściciela akcji !! A wszystko po to żeby Polaków dymać na najdroższych autostradach w Europie !!
Obserwator
11 miesięcy temu
Co mawiał Kiszczak o Kluczykach.. Hmm
Czas
11 miesięcy temu
To tylko biznes
Ula
11 miesięcy temu
I po sprzedaży gdyby rząd polski chciał znieść opłaty bez odszkodowania firma jako, że w całości będzie zagraniczna wystąpi do sądu arbitrazowego i wyszarpie grube miliardy.jak by była polska to by dostała guzik. Cwany manewr.
...
Następna strona