Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE ma nową propozycję w sprawie sporów konsumenckich

0
Podziel się:

Komisja zaproponowała, by od 2015 r. kupujący w sieci mogli rozstrzygać spory ze sprzedawcami przez unijną platformę internetową zamiast na drodze sądowej.

KE ma nową propozycję w sprawie sporów konsumenckich
(Nyul/Dreamstime)

Komisja Europejska zaproponowała, by od 2015 r. kupujący w sieci, bez względu na to, w którym kraju nabyli towar lub usługę, mogli rozstrzygać spory ze sprzedawcami przez unijną platformę internetową zamiast na drodze sądowej. Taka procedura miałaby trwać 30 dni.

KE zaprezentowała dzisiaj projekt nowych przepisów o alternatywnych sposobach rozstrzygania sporów (ADR) z myślą o osobach, które dokonują zakupów przez internet, zwłaszcza w innym kraju UE. By przepisy weszły w życie, muszą je poprzeć Parlament Europejski oraz kraje UE.

KE przytoczyła dane, z których wynika, że w 2010 r. co piąty konsument miał problemy z reklamacją produktów lub usług, które nabył na unijnym rynku.

_ - Jest nie do przyjęcia, że tak wiele problemów konsumentów pozostaje nierozwiązanych tylko dlatego, że nie ma praktycznych i skutecznych sposobów rozstrzygania sporów ze sprzedawcami. To nie tylko przynosi straty konsumentom, ale podważa ich zaufanie oraz hamuje wzrost gospodarczy Europy _ - powiedział na konferencji prasowej komisarz UE do spraw konsumenckich John Dalli.

Przekonywał, że po przyjęciu propozycji KE konsumenci w Europie będą mogli korzystać z prostych, szybkich i niedrogich sposobów rozwiązywania swoich problemów, niezależnie od tego, gdzie w UE oraz w jaki sposób nabywają produkt lub usługę.

KE przypomniała, że co prawda już teraz istnieją pozasądowe sposoby rozwiązywania transgranicznych sporów za pośrednictwem 750 Europejskich Centrów Konsumenckich (ADR) w krajach UE, ale tylko w wybranych dziedzinach, np. w branży usług finansowych czy telekomunikacyjnej.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, powstanie ogólnounijna platforma internetowa, na której konsumenci będą mogli rejestrować swoje sprawy. Następnie będą one automatycznie przesyłane do właściwego krajowego ADR. Ma to skrócić czas rozstrzygania sporu za pośrednictwem ADR z obecnych 90 do 30 dni.

KE chce, by pozasądowe ADR były dostępne na terenie całej UE w drugiej połowie 2014 r., a wspólna platforma miałaby zostać w pełni uruchomiona na początku 2015 r.

Czytaj o prawach konsumenta w internecie
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t87391.jpg ) ] (http://e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/bruksela-szykuje-bat-na-sklepy-internetowe.html) Bruksela szykuje bat na sklepy internetowe Klienci dostaną 14 dni na zwrot towaru. Sprzedawca będzie odpowiadał za paczkę do momentu, aż dostaniemy ją do rąk.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/176/t87216.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/zakupy;w;sieci;beda;bezpieczniejsze,171,0,859819.html) Zakupy w sieci będą bezpieczniejsze PE przyjął przepisy zwiększające prawa konsumentów robiących zakupy w sieci. Klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyn.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t87391.jpg ) ] (http://e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/14-dni-na-zwrot-towaru-do-e-sklepu.html) 14 dni na zwrot towaru do e-sklepu Nawet, jeśli zamówisz go w innym państwie UE. Dodatkowo sklep odda kwotę, jaką zapłaciliśmy za przesyłkę.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)