Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Koniec ulg na biokomponenty. Ceny paliw w górę

0
Podziel się:

Opłata paliwowa na biopaliwa spowoduje od 1 maja delikatny wzrost cen na stacjach benzynowych - szacują eksperci.

Koniec ulg na biokomponenty. Ceny paliw w górę
(D.L./CC/Flickr)

Od 1 maja przestaje obowiązywać ulga akcyzowa na biokomponenty dodawane do paliw płynnych. Skarb Państwa zaoszczędzi około 1,5 miliarda zł rocznie, ale konsekwencje odczują kierowcy, bo podrożeje benzyna.

- _ Zarówno brak tego wsparcia, jaki objęcie biopaliw opłatą paliwową spowoduje delikatny wzrost cen na stacjach, około 5-7 groszy na litrze _ - uważa Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw.

Zdaniem Krajowej Izby Biopaliw, ulga na biokomponenty nie zapewniła żadnej przewagi jego rodzimym producentom ani polskim rolnikom uprawiającym rzepak do celów przemysłowych. Trafiała do koncernów paliwowych, żeby zachęcić je finansowo do wprowadzania biokomponentów na rynek w związku z realizacją Narodowego Celu Wskaźnikowego - NCW. Przewiduje on do 2020 roku dziesięcioprocentowy udział biopaliw w ogólnej ilości paliw transportowych.

- _ Jeżeli chodzi o kwotę to jest to w przypadku 2010 roku łącznie około 1,5 miliarda złotych, z czego niestety większość nie trafiła do polskiego łańcucha produkcyjnego z uwagi na dużą skalę importu i jego udział w realizacji polskiego NCW _ - szacuje Adam Stępień.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/152/t137880.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nie;bedzie;obnizki;akcyzy;na;paliwo,16,0,816400.html) Nie będzie obniżki akcyzy na paliwo
Magdalena Bodył z Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku mówi, że nie należy spodziewać się szybkiej reakcji rolników na zniesienie ulgi. Na rzepak jest duże zapotrzebowanie i ma on obecnie także wysoką cenę. - _ Spadnie zużycie biopaliw, bo nie będą one tak atrakcyjne dla konsumentów jak obecnie _- dodaje Magdalena Bodył.

- _ Jednak koncerny paliwowe nadal będą musiały produkować biopaliwa ze względu na obowiązujące je cele wskaźnikowe. Odbiją to sobie jednak w cenie benzyny _ - uważa Magdalena Bodył.

Ewa Rosiak z Instytutu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przypomina, że od 2005 roku uprawa rzepaku jest najszybciej rozwijającą się produkcją roślinną w Polsce. Wynika to z polityki Unii Europejskiej w zakresie biopaliw i energii odnawialnej.

Zbiory rzepaku w Polsce wynosiły poniżej miliona ton przed integracją z Unią Europejską, obecnie przekraczają 2 miliony ton. Do przemysłu spożywczego trafia mniej niż połowa.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/2/t111362.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zarobia;bilion;dolarow;na;ropie,37,0,803109.html) Zarobią bilion dolarów na ropie Kartel OPEC pobije rekord, jeśli średnia cena baryłki utrzyma się powyżej 100 dolarów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/175/t136367.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/publikacje/artykul/benzyna;moglaby;byc;tansza;o;23;gr;a;olej;napedowy;o;10;gr,165,0,802469.html) Benzyna mogłaby być tańsza o 23 gr, a olej napędowy o 10 gr Rząd nie ulży kierowcom. Choć ma takie możliwości.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/132/t84612.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/mf;po;obnizce;akcyzy;paliwo;nie;byloby;tansze,34,0,802850.html) MF: Po obniżce akcyzy paliwo nie byłoby tańsze Obniżka akcyzy zostałaby prawdopodobnie skonsumowana przez marże na cenach paliw, mówi wiceminister finansów.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)