Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Będzie rewizja stawek lotniczych? Polska negocjuje z KE

5
Podziel się:

Polskie władze lotnicze rozmawiają z Komisją Europejską na temat rewizji opłaty lotniczej, jaką pobiera od przewoźników Polska Agencja Żeglugi Powietrznej za pomoc podczas przelotu nad terytorium naszego kraju - poinformował wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

Będzie rewizja stawek lotniczych? Polska negocjuje z KE
(Aero Icarus/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0))

- Pracujemy na forum Unii Europejskiej na temat tzw. rewizji stawek lotniczych, które Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera za przeloty nad polskim niebem. Toczą się rozmowy z Komisją Europejską. Wniosek jest analizowany - powiedział we wtorek wiceminister Szmit.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia w naszej przestrzeni powietrznej liniom lotniczym obsługę w ramach nawigacji trasowej, czyli podczas przelotu nad terytorium Polski. Obecnie przewoźnicy za każdy przelot samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej płacą ok. 35 euro (ok. 150 zł). Średnia wartość tej stawki w Europie to 51, 70 euro. Najwięcej trzeba płacić za przelot nad Szwajcarią - 104 euro, Wielka Brytania pobiera 100 euro, a Niemcy 83 euro. Niższe stawki opłaty trasowej niż Polska mają: Cypr, Irlandia, Łotwa, Malta, Turcja, Bułgaria - 23 euro.

- Przez Polskę lata się najtaniej w Europie. Jeżeli my mamy dziś opłaty trzy razy niższe niż w Niemczech, to chcemy podnieść stawkę przynajmniej o 20-30 proc. Jesteśmy krajem tranzytowym - krajem, który powinien pobierać rzetelne, należne za to opłaty. Mam nadzieję, że będziemy mogli podnieść tę stawkę - powiedział wiceminister.

Jak wyjaśnił, wszelkim podwyżkom sprzeciwiają się linie lotnicze, ponieważ ponoszą koszty. - Ale te pieniądze trafiają do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która ma obowiązek wykorzystywać je na swoje funkcjonowanie, modernizację zapewniającą podniesienie poziomu świadczonych usług, co przekłada się na bezpieczeństwo lotnicze - powiedział wiceminister Szmit. Pieniądze mogą zostać przeznaczone m.in. na wyszkolenie personelu ruchu lotniczego oraz inwestycje w infrastrukturę lotniczą, czyli w technologie, systemy i urządzenia konieczne do zarządzania i kontroli ruchu lotniczego.

Rzecznik prasowy PAŻP Mikołaj Karpiński powiedział we wtorek że konieczna jest rewizja stawki o około 30 proc. - Nawet po takim urealnieniu będziemy jednym z najtańszych i najbardziej konkurencyjnych krajów w regionie - powiedział.

Wyjaśnił, że PAŻP we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, negocjuje zmianę stawki w Komisji Europejskiej. - Jesteśmy po serii spotkań, między innymi z przedstawicielami przewoźników zrzeszonych w IATA. W ciągu najbliższych dni przesłane zostaną dodatkowe informacje oraz analizy. Dalej rewizja będzie rozpatrywana przez Komisję Europejską. Decyzja spodziewana jest do końca tego roku - powiedział Karpiński.

Wiceminister Szmit poinformował także, że resort infrastruktury pracuje nad zmianą formy prawnej PAŻP, przekształcając ją w spółkę akcyjną.

- Zapadła decyzja, pan minister Andrzej Adamczyk ją podjął. Dotyczy ona przekształcenia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w spółkę akcyjną, ale z zastrzeżeniem, że nie może być dalej przekształcana w sensie komercjalizacji. Czyli nadal zostanie to instytucja w stu procentach całkowicie publiczna - wyjaśnił wiceminister. Jak dodał, zmiana ta umożliwia Agencji lepsze inwestowanie i modernizację.

PAŻP odpowiada za bezpieczeństwo w polskiej przestrzeni powietrznej, także podczas startów i lądowań samolotów na polskich lotniskach. Jest jedyną firmą w Polsce zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
fred
8 lat temu
A kto zapłaci mi, Tobie i innym za stracone zdrowie, przez zanieczyszczone powietrze którym oddychamy???!!!
Ola
8 lat temu
Jest to ewidentne kłamstwo. Od wielu lat bilety zamawiam na niemieckich lub angielskich stronach internetowych , tam jest dużo taniej niż na polskich. Sam sprawdź.
Tom
8 lat temu
Troszke materiał pod publiczkę... pAZP wcale nie jest taki tani a przede wszystkim nie ma nawet prawa wypracowywać zysku. Taryfy ustala sie poprzez podzielenie kosztów wiec po co te podwyżki? Aby zwiększyć wynagrodzenia elity? Dać intratne posadki swoim?
Wołyń
8 lat temu
Nasz kraj, nasze niebo, nasze stawki. Konie tematu bez pytania.
hahahah
8 lat temu
brukseli sie pytac czy moga podniesc ceny... cyrk hahah