Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

UOKiK: postępowanie ws. Volkswagena dobiega końca. Urząd wkrótce wyda decyzję

69
Podziel się:

Volkswagen miał manipulować wskaźnikami emisji spalin w samochodach marek: Volkswagen, Audi, Seat i Skoda wyprodukowanych po 2008 roku. Prezes UOKiK Marek Niechciał zakończył analizę materiału dowodowego i niebawem wyda decyzję w tej sprawie.

Prezes UOKiK Marek Niechciał wkrótce wyda decyzję ws. Volkswagena.
Prezes UOKiK Marek Niechciał wkrótce wyda decyzję ws. Volkswagena. (WP.PL)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska jest na końcowym etapie. Ostatnim będzie wydanie decyzji prezesa UOKiK. A może on np. stwierdzić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i nałożyć karę finansową - maksymalnie do 10 proc. rocznego obrotu.

Jak informuje Urząd w komunikacie prasowym, "ze strony spółki nie padła propozycja wydania decyzji zobowiązującej".

Urząd postawił trzy zarzuty koncernowi. Zarzucił niemieckiej spółce m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które miały sugerować, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne, a także spełniają wymogi w zakresie emisji spalin.

Zobacz także: Powstanie nowego Zespołu Edukacyjnego w Zielonej Górze i jego ogromne znaczenie dla mieszkańców miasta

Wątpliwości urzędników budziły też informacje w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE. UOKiK wskazuje, że Volkswagen miał tam stosować nieprawdziwe parametry emisji spalin. Koncern miał również kierować takie wytyczne do sprzedawców, że w konsekwencji ci odrzucali uzasadnione reklamacje klientów w zakresie emisji spalin.

Postępowanie przeciwko koncernowi rozpoczęło się pod koniec 2016 roku. Prezes UOKiK Marek Niechciał przytoczył jego statystyki, aby "każdy uświadomił sobie jak obszerny materiał dowodowy musieliśmy analizować".

- Przez ten czas zgromadziliśmy 25 tomów akt, w których jest ponad 5 tys. kart z dowodami i pismami od spółki. Wysłaliśmy ankietę z pytaniami do 13 dealerów samochodów tego koncernu. Korespondowaliśmy z Transportowym Dozorem Technicznym oraz niemieckim i brytyjskim organem do spraw homologacji. Pełnomocnik spółki, korzystając ze swoich praw, wielokrotnie (24 razy) zapoznawał się z aktami i udzielał obszernych wyjaśnień, np. jedna odpowiedź liczyła 827 stron razem z załącznikami i wymagała dokładnej analizy - mówi prezes UOKiK.

Urząd przypomina, że po uprawomocnieniu się jego decyzji, stają się one podstawą do dochodzenia przez konsumentów ewentualnych roszczeń w sądach.

Kary z tego tytułu na koncern zostały już nałożone m.in. we Włoszech (w wysokości 5 mln euro), Stanach Zjednoczonych (2,8 mld dolarów). Jednak w USA Volkswagen zawarł ugodę, której wartość wyniosła prawie 15 mld dolarów - producent samochodów zobowiązał się m.in. do odkupienia wadliwych samochodów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(69)
Tom
4 lata temu
W USA już dawno zapłacili kasę a w polsze sprawie urzędnicy ukręca łeb i to po 12 latach. dziki, łapówkarski kraj.
Domi
4 lata temu
To brzmi jak reperacje wojenne ww2 ha ha 😂
CIO
4 lata temu
W USA i Australii już dawno siedzą.... .
Zet
4 lata temu
Jezeli to bedzie mniej niz 100 mln zl to znaczy ze w UOKiK przytulili spora lapowke. Za mniejsze przekrety mniejsze spolki dostawaly wieksze kary.
miro
4 lata temu
tyle lat upłynęło i było cicho,myślę że Morawiecki i tam szuka pieniędzy😀 W końcu ma zobowiązania 500+ i 13
...
Następna strona