Na wyjazd pociągów samorządowego przewoźnika nie pozwalają PKP Polskie Linie Kolejowe.* *Spółki nie porozumiały się co do spłaty zadłużenia. Przewozy Regionalne winne są PKP PLK 106 mln zł za ten rok i około 130 mln zł za rok ubiegły.
Prezes PLK Zbigniew Szafrański stwierdził, że nie ma mowy o negocjacjach i rozłożeniu starego długu, dopóki przewoźnik nie zacznie płacić. Do tego czasu nie chce nawet siąść do negocjacyjnego stołu.* *
_ - Jeżeli pojawią się jakiekolwiek przesłanki wskazujące na to, że spółka Przewozy Regionalne poprawi swoją sytuację i zacznie na bieżąco regulować zobowiązania, to wtedy możemy się spotkać _ - mówi Zbigniew Szafrański, prezez PLK.
Wstrzymanie tych pociągów kosztuje spółkę Przewozy Regionalne dziennie około 600 tysięcy złotych. I ona jest w kiepskiej kondycji finansowej, więc liczy na ustępstwa ze strony PLK.
- _ Nie uwzględniono naszych propozycji - _mówi Money.pl Piotr Olszewski, rzecznik prasowy spółki Przewozy Regionalne **. _ - Sugerowaliśmy skrócenie niektórych tras, ograniczenie terminów kursowania, zawieszenie mało uczęszczanych połączeń. Spełniały one wymóg zmniejszenia eksploatacji infrastruktury o 20 procent, ale mniejszym kosztem zarówno dla spółki jak i pasażerów _- tłumaczy.
Opozycja domaga się sejmowej debaty na temat konfliktu. Chce, by rząd wyjaśnił sprawę kondycji polskich kolei. Dziś więc sprawa zostanie poruszona w Sejmie.
Poseł SLD Wiesław Szczepański uważa, że w tej sytuacji konieczne są rozmowy strony rządowej w Komisji Europejskiej, które umożliwią przyznanie pomocy finansowej zarówno spółce Przewozy Regionalne, jak również PKP PLK:
Dłużnicy wpędzają PLK w poważne tarapaty
Sytuacja PLK wygląda coraz gorzej. Największym klientem PKP PLK są Przewozy Regionalne, obsługują 44 procent połączeń, kolejne są PKP Cargo - 30 proc. przewozów, a trzecim pod względem liczby połączeń - PKP Intercity - 10 procent.
źródło: PKP PLK
Rocznie przychody spółki przekraczają 4 mld złotych. 2,64 mld zł to należności za udostępnione tory. PKP PLK najwięcej zarabia na PKP Cargo - rocznie blisko 1,2 mld zł. Przewozy Regionalne powinny płacić blisko 470 mln zł rocznie.
Spółka wciąż przynosi straty, choć trzeba przyznać, że z roku na rok są one coraz mniejsze. Podczas gdy w 2005 roku PKP PLK była blisko miliard pod kreską, to już w 2008 roku strata netto wyniosła 110 mln złotych. Na początku ubiegłego roku jej majątek sięgał blisko 20 mld złotych. Mimo restrukturyzacji, cięciu etatów i wyprzedaży majątku, zadłużenie PKP PLK przekroczyło 60 procent wartości majątku, czyli 12 mld złotych.
Skarb Państwa jest właścicielem blisko 60 proc. udziałów w firmie. Jest ona też dotowana przez państwo (w 2010 uzyska z budżetu 900 mln zł).
Które pociągi nie pojadą
Źródło: Money.pl na podstawie danych GUS
Raport Money.pl
Źródło: Money.pl na podstawie danych GUS