Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Historyczna fabryka lokomotyw ma zostać uratowana. Francuski rząd w akcji

23
Podziel się:

Prezydent Francji Francois Hollande nakazał w poniedziałek na kryzysowym spotkaniu ministrów gospodarki, przemysłu i transportu uratowanie historycznej fabryki lokomotyw w Belfort, należącej do koncernu Alstom. Tam w XIX w. produkowane były pierwsze parowozy.

Historyczna fabryka lokomotyw ma zostać uratowana. Francuski rząd w akcji
(CHRISTOPHE KARABA/EPA)

Prezydent Francji Francois Hollande nakazał w poniedziałek na kryzysowym spotkaniu ministrów gospodarki, przemysłu i transportu uratowanie historycznej fabryki lokomotyw w Belfort, należącej do koncernu Alstom. Tam w XIX w. produkowane były pierwsze parowozy.

- Wyznaczyłem następujący kierunek: musimy się zmobilizować tak, żeby było składanych więcej zamówień - powiedział dziennikarzom szef państwa, relacjonując spotkanie, które miało miejsce rano.

Zapowiedziane przez Alstom w zeszłą środę zakończenie produkcji lokomotyw w Belfort na wschodzie Francji do 2018 roku wywołało powszechne oburzenie - również w rządzie. Już w czwartek do ministerstwa gospodarki został wezwany w tej sprawie prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.

- Metoda działania Alstomu jest nie do zaakceptowania - powiedział w niedzielę premier Manuel Valls.

Sekretarz stanu ds. transportu Alain Vidalies zapowiedział w poniedziałek wieczorem, że produkcja w Belfort będzie się odbywać nadal "w tych samych rozmiarach, co obecnie". I skrytykował ogłoszoną przez Alstom decyzję jako "niezrozumiałą". - Czekamy dziś na decyzje w sprawie przetargów - powiedział, zaznaczając, że przed ostatecznym rozstrzygnięciem w sprawie przyszłości zakładów trzeba poznać ich rezultaty. - Rząd będzie pracował nad tym, by były pozytywne - dodał.

Fabryka lokomotyw w Belfort istnieje od 1879 roku, a pierwszy parowóz został tam wyprodukowany rok później. W XX wieku to przemysłowe miasto stało się kolebką francuskich superszybkich ekspresów TGV. Obecnie pracuje tam ponad 400 osób. Wobec spadku zamówień Alstom postanowił przenieść produkcję lokomotyw do Reichshoffen, ok. 200 km na północ, proponując jednocześnie pracownikom zatrudnienie w innych zakładach koncernu. Związki zawodowe z góry zapowiedziały, że większość załogi się nie przeprowadzi.

Rząd zaangażował się w sprawę osiem miesięcy przed wyborami prezydenckimi, nie chcąc być oskarżanym o dokładanie ręki do dezindustrializacji kraju. Państwo posiada 20 proc. głosów w zarządzie Alstomu.

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(23)
dno
8 lat temu
tyle mają węgla na ulicach, to i lokomotywy czas ratować
bogdan
8 lat temu
Tzw.polski rząd niejakiego tuska bawił się w rozdawnictwo resztek tego co polskie.Ledwo udało się uratować Azoty i Lotos,bo banda PO ,ruskim chciała prezent zrobić.
RS232
8 lat temu
Fajna hipokryzja w Unii - jak nam francuska komisarz zamykała stocznie to było wszystko w porządku, bo pomoc publiczna jest niedozwolona hehe... a tu co, będą ratować w 80% prywatną firmę państwowymi pieniędzmi lub ustawionymi przyetargami. Nasza komisarz Bieńkowska powinna zabrać się do roboty, a zapomniałem za 6 kzł to nawet .... nie będzie pracował. Anglicy mają rację jest tylko interes a nie ma umów, te zawsze można zmienić hehe...
dex
8 lat temu
Ale bezsens. Wywalanie kasy w bloto. Przeciez jakby to byla firma innowacyjna to by sie nie dala konkurencji i by mieli te swoje zamowienia i podbijali by dalej rynki a tak to czas sie pakowac i zwolnic miejsce innym zdolniejszym firmom. Na tym polega wolny rynek.
jajokur
8 lat temu
A Polskie fabryki wywalili w powietrze.
...
Następna strona