Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Budowa tunelu w Świnoujściu. Przetarg wkroczył w drugi etap

137
Podziel się:

Kryteria przetargu na budowę tunelu to cena (90 proc.) i czas realizacji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał do 50 miesięcy na realizację, w tym 15 miesięcy na prace projektowe.

Budowa tunelu w Świnoujściu. Przetarg wkroczył w drugi etap
(Ministerstwo Rozwoju)

14 firm zaproszono do składania ofert cenowych na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu - poinformował szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podpisanie umów jest planowane na przełomie 2017 i 2018 r.

"Na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, który przygotowało Miasto Świnoujście, wykonawcy przygotują oferty cenowe, w których określą kwotę, za jaką są gotowi zrealizować inwestycję i gwarancję (od 5 do 10 lat)" - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że przetarg na budowę tunelu wkroczył w drugi etap.

Wśród firm, które spełniły warunki uczestnictwa w postępowaniu przetargowym, znaleźli się przedsiębiorcy m.in. z Polski, Włoch, Hiszpanii i Chin.

Kryteria przetargu na budowę tunelu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Na początku br. miasto otrzymało informację o przyznaniu dofinansowania unijnego w wysokości 775,6 mln zł budowy tunelu. Pod koniec kwietnia podpisano umowę w tej sprawie. Dotacja stanowi 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł, Świnoujście wyłoży z własnego budżetu.

Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który - zgodnie z decyzją środowiskową z 2010 r. - zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

wiadomości
gospodarka
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(137)
WYRÓŻNIONE
moje zdanie
8 lat temu
PełO przez 8 lat nie dało rady wybudować tunelu w Swinoujsciu, pewnie czekali aż Angela im wybuduje, jak Tusek zrobi wystarczająco dużo ukłonów, poczynając od zatopienia Stoczni Szczecińskiej. A tu przychodzi PIS do władzy i -"mówisz i masz".-Stocznia się odradza, tunel się buduje.
waldek
8 lat temu
Śmiechu warte zobaczcie chorwackie autostrady a u nas głupi tunel to jakiś super wyzwanie
Ciekawy
8 lat temu
Proszę mi wyjaśnić jak zima przeszkadza w budowie tunelu ?
...
Następna strona